C crazytok skrev:
Därför att du ska kunna kontrollera vad som helst med I och O. Du kan tex strömsätta din shelly med 220V. Sedan styr du någonting som bara drivs med 12V, således kopplar du in din tex 12V motor till I och O.

Eller tvärtom, strömsätta din shelly med 12V och styra en 220V armatur.

Möjligheterna blir alltså större! Förstod inte heller varför i början.... :)

I och O är alltså ett helt fristående relä som inte har någon som helst kontakt med övriga komponenter, förutom att den slås av och på då.
Ahh tack.. Du ser, det fattade jag absolut inte men nu när du säger det så makes it sense.

Då bör jag kunna koppla enligt detta?
 
  • Schematisk illustration av elektrisk koppling med armatur, uttag och en Shelly 1-relämodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
leby leby skrev:
Du kan köpa en Shelly1PM så slipper du jobbet att strömsätta 2 terminaler ;-)
Har en Shelly1 liggandes men kommer köpa 1pm hädanefter ;)
 
P pulzion skrev:
Ahh tack.. Du ser, det fattade jag absolut inte men nu när du säger det så makes it sense.

Då bör jag kunna koppla enligt detta?
Ja, men vad är det gröna?
 
C crazytok skrev:
Ja, men vad är det gröna?
Jord till armaturen?
Hittade ingen gul/grön färg :geek:
 
Aha, ok.. (y):)
 
J
Jag är sugen på att hoppa på Wifi-tåget och i alla fall i början undvika Zigbee och Zwave. Vi får se hur det går. Men jag är i behov av att kunna styra ex Shelly/wifibrytare via batteridriven sändare (tänk Nexa väggströmbrytare som sätts upp med tejp eller skruv). Kan man det eller är wifi för strömtörstigt? Har sökt men inte hittat någonting alls.

Jag har även läst att Wifi är generellt drar mer än Zigbee och Zwave. Hur är det med det? Har svårt att hitta information annat än via hörsägen.
 
J Jotsat skrev:
Jag är sugen på att hoppa på Wifi-tåget och i alla fall i början undvika Zigbee och Zwave. Vi får se hur det går. Men jag är i behov av att kunna styra ex Shelly/wifibrytare via batteridriven sändare (tänk Nexa väggströmbrytare som sätts upp med tejp eller skruv). Kan man det eller är wifi för strömtörstigt? Har sökt men inte hittat någonting alls.

Jag har även läst att Wifi är generellt drar mer än Zigbee och Zwave. Hur är det med det? Har svårt att hitta information annat än via hörsägen.
Shelly har inte funktionen att styra den via fjärr det är wi-fi som gäller.
Sonoff RF 433mhz kan du däremot styra med wi-fi eller fjärr, Sonoff får dock inte plats i en vanlig kopplingsdosa.
 
J
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Shelly har inte funktionen att styra den via fjärr det är wi-fi som gäller.
Sonoff RF 433mhz kan du däremot styra med wi-fi eller fjärr, Sonoff får dock inte plats i en vanlig kopplingsdosa.
Tänkte att det borde finnas en strömställare som är kopplad via Wifi som endast skickar en signal via router med på/av/liknande när den trycks in.

Finns det ett hinder för det, dvs måste jag stryka denna sökning?

Om jag förstår denna produkt rätt är det just en trådlös sändare, kan man inte ha en liknande teknik på batteri? https://www.styrahem.se/p/459
 
J Jotsat skrev:
Tänkte att det borde finnas en strömställare som är kopplad via Wifi som endast skickar en signal via router med på/av/liknande när den trycks in.

Finns det ett hinder för det, dvs måste jag stryka denna sökning?

Om jag förstår denna produkt rätt är det just en trådlös sändare, kan man inte ha en liknande teknik på batteri? [länk]
Tyvärr är det nog inte så lämpligt med wifi, Plejd har trådlösa brytare nu, upp till 200000 klick eller 15års batteritid.
Plejd kostar lite mer, men är faktiskt värt pengarna.
https://static.site.plejd.cloud/docs/Produktblad_WPH-01_se.pdf
 
J
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tyvärr är det nog inte så lämpligt med wifi, Plejd har trådlösa brytare nu, upp till 200000 klick eller 15års batteritid.
Plejd kostar lite mer, men är faktiskt värt pengarna.
[länk]
Känns spontant som en fyr lösning till ingen (?) vinning om jag primärt vill kunna styra belysning på/av remote. Tänkte att Shelly prismässigt kan konkurrera med 433Mhz men dessutom ha fler fördelar.. trist att Wifi också dras med begränsningar
 
Tror att shelly har en lösning på g gällande detta, men vet ej när eller ens säkert... men det har funnits indikationer i deras Facebook tråd om det.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tyvärr är det nog inte så lämpligt med wifi, Plejd har trådlösa brytare nu, upp till 200000 klick eller 15års batteritid.
Plejd kostar lite mer, men är faktiskt värt pengarna.
[länk]
Håller absolut med! Provade Shelly, billigt skräp samt dålig app, köpte Plejd istället, och fler blir det..

Shelly känns som android, och Plejd som Apple..
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig så har/hade du ett uselt nätverk (genom att stänga av det med timer varje natt) som fick dina Shelly att flippa ur. Du ville heller inte prova flera av de förslag som gavs på hur du ändå skulle kunna få det att funka utan avfärdade allt med att Shellyn var kass.

Innan du gett Shellyn rätt förutsättningar tycker jag du inte ska recencera den.
Jag har har kört mina Shellys i ett halvår nu utan några som helst problem. Appen funkar utmärkt.
 
  • Gilla
SnickareHobb och 10 till
  • Laddar…
Precis, instämmer med ovanstående.

Jag har både Plejd och shelly, absolut inget fel på shelly, dom funkar alldeles utmärkt. Och inget fel på appen heller. Men ja, Plejd är en nivå upp i kvalitet men den är också betydligt mindre flexibel och mer låst än vad tex shelly är. Dessutom är shellyn en fjärdedel så dyr som Plejd. Du har dessutom en support som är helt fantastisk och dom lanserar både mer funktionalitet och produkter jämfört med Plejd där det typ inte händer nånting....

Så att nedvärdera shelly är helt fel bara för att den inte passade ditt användningsområde.

Väljer man en produkt som styrs per nätverk, så är det givet att ett stabilt nätverk är ett måste! Det säger ju sig självt... :rolleyes:
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Väljer man en produkt som styrs per nätverk, så är det givet att ett stabilt nätverk är ett måste! Det säger ju sig självt... :rolleyes:
Jag har ett gäng shellys, sonoff och Plejd.
Jag har ett väldigt stabilt nätverk, men i helgen drog jag ut fel kabel från ups:en och internet och nätverk fick starta om.
Tänkte inte mer på det, men dagen efter när jag kollade i shellyappen så var nästan alla shellys offline.
Har flera av dem på fasta ip-adresser men det hjälpte inte.
Det här beteendet är väl lite unikt för shelly?
Har inte varit med om några andra wifianslutna enheter som inte klara att återansluta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.