O
arneri68 arneri68 skrev:
Lite mer avancerade routrar och switchar brukar vara modulära. Du köper ett tomt chassi och bestyckar det med de moduler du behöver. Modulerna fungerar inte i en PC.
Varför skulle det inte funka när det står nic wan card interface? Det kanske är lite udda att köra pc som router men eligt
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa instickskort passar bara specifika märken.
Vissa märken kräver specifik konfiguration av SFPer.
Alla SPFer fungerar inte i all utrustning pga mjukvaruinkompabilitet.
Ok får ringa till Cisco
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa instickskort passar bara specifika märken.
Vissa märken kräver specifik konfiguration av SFPer.
Alla SPFer fungerar inte i all utrustning pga mjukvaruinkompabilitet.
Ja får då köra som LAN till en switch så länge
 
O Oliverios77 skrev:
Ok får ringa till Cisco
Nu tror jag att Demmpa snarare menade att vissa kort kräver vissa SFP-moduler, men när det gäller det Cisco-kort som du länkade till så är det ett kort för deras routrar och passar helt enkelt inte i en PC.
 
O
T TowaTei skrev:
Nu tror jag att Demmpa snarare menade att vissa kort kräver vissa SFP-moduler, men när det gäller det Cisco-kort som du länkade till så är det ett kort för deras routrar och passar helt enkelt inte i en PC.
Ahh...ok synd
 
O
T TowaTei skrev:
Nu tror jag att Demmpa snarare menade att vissa kort kräver vissa SFP-moduler, men när det gäller det Cisco-kort som du länkade till så är det ett kort för deras routrar och passar helt enkelt inte i en PC.
Draytek vigor 132f har wan port på sitt kort
 
Pcikortet du länkade till tidigare med 2 portar blir väl bra, kör på det.
 
O Oliverios77 skrev:
Men funkar inte sfp moduler till datorn
Som wan och lan port jag länkade till en Cisco nic som uppenbarligen kör wan port
På ena porten
Om du menar denna är jag ganska säker att det är en insticksmodul som bara passar i Cisco-chassin.

wan+ethernet.jpg

See tex http://www.oakwoodclub.org/cisco-router-2900-series/ för att se ett chassi.
 
Det stämmer det är ett hwic kort och inte pci.
 
O Oliverios77 skrev:
Draytek vigor 132f har wan port på sitt kort
Du blandar ihop saker lite för ofta.
Draytek vigor 132f är en komplett router för xDSL på ett instickskort.
WAN-porten ska alltså anslutas till ett telefonjack. Det är en helt oanvändbar produkt för dig.
 
O
A Andy78 skrev:
Det stämmer det är ett hwic kort och inte pci.
Fattar inte varför det finns massa kort som inte agerar router
 
O
B b_hasse skrev:
Du blandar ihop saker lite för ofta.
Draytek vigor 132f är en komplett router för xDSL på ett instickskort.
WAN-porten ska alltså anslutas till ett telefonjack. Det är en helt oanvändbar produkt för dig.
Hade den inte två anslutningar en xdsl andra sfp
 
O
O Oliverios77 skrev:
Fattar inte varför det finns massa kort som inte agerar router
Får man mjukvara med om man köper sånt kort eller kör man pfsense
 
O Oliverios77 skrev:
Hade den inte två anslutningar en xdsl andra sfp
Jo, jag ser nu att den även har SFP, men eftersom den är mer än bara ett nätverkskort så måste den ha en dedikerad WAN-port. Ska du göra routingen i en PC så bör du nog undvika kort som försöker göra saker på egen hand.

Edit:
Dessutom tror jag att SFP-sloten bara klarar 1 Gbit/s, så den är du nog inte intresserad av.
 
Redigerat:
O
B b_hasse skrev:
Jo, jag ser nu att den även har SFP, men eftersom den är mer än bara ett nätverkskort så måste den ha en dedikerad WAN-port. Ska du göra routingen i en PC så bör du nog undvika kort som försöker göra saker på egen hand.
Ok
 
O Oliverios77 skrev:
Fattar inte varför det finns massa kort som inte agerar router
Det är inte korten som agerar router mjukvaran styr routingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.