O Oliverios77 skrev:
Det skiljer 20kr mellan 100/10 och 10gbit
Sunqan menar givetvis att 10Gbit/s-hårdvara är mycket dyrare än Gbit/s-hårdvara.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
O
T TowaTei skrev:
Sunqan menar givetvis att 10Gbit/s-hårdvara är mycket dyrare än Gbit/s-hårdvara.
Jaja men man får säkert långtidslåna utrustningen
 
O Oliverios77 skrev:
Jaja men man får säkert långtidslåna utrustningen
Jag (och förmodligen även Sunqan) menade DIN nätverksutrustning – din hårdvara som routrar och switchar,
 
O Oliverios77 skrev:
Jag ger upp det lönar sig inte att köra på 10Gbit allt är dyrare
Lönar sig inte?
Jag trodde det var ett datornördigt optofiber-hardcore projekt. Det lät ett tag som du kunde tänka dig lägga flera 10tusen kr. Dessutom ville du gärna lägga några tusen extra på utrustningen för att få optofiber/sfp+ fastän det inte ger bättre prestanda än att köra 10GbE över koppar.

Du bestämde sig för att din server skulle få agera router. Var den kraftfull nog? Skulle moderkort/pcie-buss och CPU klara att flytta paket, kopiera, mellan 10Gbit/s-portarna?

Här är ett exempel på hårdvara man skulle kunna använda för att bygga egen billig router.
Server med öppet chassi som visar RAM, CPU och lagringsenheter, baksida med nätverksportar inklusive sfp+, 10GBaseT och 1GbE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 x sfp+
2 x 10GBaseT
4 x 1GbE
mm
Edit: http://www.mullet.se/product.html?product_id=347141
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
O Oliverios77 skrev:
Det skiljer 20kr mellan 100/10 och 10gbit
Varför citerar du inlägget fyra gånger?
 
O Oliverios77 skrev:
Det skiljer 20kr mellan 100/10 och 10gbit
Hur menar du?

Som du ser så kommenterade jag ditt inlägg där du själv skrev "Jag ger upp det lönar sig inte att köra på 10Gbit allt är dyrare", och nu säger du att det bara skiljer 20 kr.

Är du medvetet oförskämd?
 
Jag har följt tråden och noterat det tidigare, samma frågor återkommer och syftet med 10 Gbit/s fiber varierar. Tror faktiskt fortfarande att ts driver med oss.
Svaret är fortfarande att 10Gbit/s finns och kan lösas enligt de förslag som ts fått, men det kostar då konsument/massmarknad inte har kommit hit ännu.
Kan du inte Oliverios77 sätta ett pris på vad du vill betala för din lösning, de mera sakkunniga kan då snabbt ge dig svaret om det går. Fiber är inget magiskt utan enbart ett material, att lära sig fiberteknik som du skriver är ditt syfte kan du göra lika bra med 1Gbit/s anslutningar med fiber.
 
O
S sunqan skrev:
Hur menar du?

Som du ser så kommenterade jag ditt inlägg där du själv skrev "Jag ger upp det lönar sig inte att köra på 10Gbit allt är dyrare", och nu säger du att det bara skiljer 20 kr.

Är du medvetet oförskämd?
Nej nej jag välsignar detta forum
Tycker det är guld värt men
Det beror på om man vill köra eget eller
Ta deras utrustning det är nästan smartare att göra så
 
O Oliverios77 skrev:
Nej nej jag välsignar detta forum
Tycker det är guld värt men
Det beror på om man vill köra eget eller
Ta deras utrustning det är nästan smartare att göra så
Så du anser alltså att tjugo kronor är för dyrt?
 
O
A AndersS skrev:
Jag har följt tråden och noterat det tidigare, samma frågor återkommer och syftet med 10 Gbit/s fiber varierar. Tror faktiskt fortfarande att ts driver med oss.
Svaret är fortfarande att 10Gbit/s finns och kan lösas enligt de förslag som ts fått, men det kostar då konsument/massmarknad inte har kommit hit ännu.
Kan du inte Oliverios77 sätta ett pris på vad du vill betala för din lösning, de mera sakkunniga kan då snabbt ge dig svaret om det går. Fiber är inget magiskt utan enbart ett material, att lära sig fiberteknik som du skriver är ditt syfte kan du göra lika bra med 1Gbit/s anslutningar med fiber.
Router 18000
Switch 6000
Pcikort nic 3500

Ja priset skenar iväg men det är det som gäller om man vill bygga eget
Jag har fastnat för edgerouter infinity
Och vet hur den funkar då Ubiquity har en
Chatt som är aktiv 24/7
 
O
S sunqan skrev:
Så du anser alltså att tjugo kronor är för dyrt?
Nej men man låser sig till Bahnhof i 2 år
Annars är det dyrare
 
O Oliverios77 skrev:
Router 18000
Switch 6000
Pcikort nic 3500
Är ditt svar att du är villig att betala 27500:-?
Om inte, vad är är ditt maxbelopp du kan betala för din lösning.
 
O Oliverios77 skrev:
Nej men man låser sig till Bahnhof i 2 år
Annars är det dyrare
Så vad är det dom föranleder din kommentar "Jag ger upp det lönar sig inte att köra på 10Gbit allt är dyrare"?
 
O
A AndersS skrev:
Är ditt svar att du är villig att betala 27500:-?
Om inte, vad är är ditt maxbelopp du kan betala för din lösning.
Nej det är alldeles för mycket pengar
Och bättre val att använda deras utrustning
För oss vanliga döda hemmakonsumenter
 
O Oliverios77 skrev:
Nej det är alldeles för mycket pengar
Och bättre val att använda deras utrustning
För oss vanliga döda hemmakonsumenter
Ännu bättre val för ”oss vanliga död hammakonsumenter” är att inte skaffa 10Gbit-lina alls.
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.