Lastbalansering har inget med fiber att göra.
Lastbalansering är medieneutralt.
Lastbalansering kan gå över tex ADSL, koax, ethernet, radio, fiber.
 
O Oliverios77 skrev:
Skulle gärna lära mig mer men då får jag gå
På en kurs om fiber fast innan jag blev medlem här så visste jag inte vad våglängder och fibertyp VAR men nu tycker jag har lite kött på benen
Har du satt upp något nätverk tidigare även om de bara är 2 datorer?
 
O
A Andy78 skrev:
Har du satt upp något nätverk tidigare även om de bara är 2 datorer?
Ja vi lanade innan körde spel i nätverk
 
O
O Oliverios77 skrev:
Ja vi lanade innan körde spel i nätverk
Men jag vill lära mig mer om företagslösningar
Kanske point to point
 
O
A Andy78 skrev:
Har du satt upp något nätverk tidigare även om de bara är 2 datorer?
Gyllene regel är
Router
Switch
Datorer
Accesspunkt
 
Jag hänger tyvärr inte riktigt med längre. Har du provat att diskutera detta på www.sweclockers.com?

Som sagt så tror jag att det blir lättare att hjälpa dig om du bestämmer dig för vad du har för behov och hur stor din budget är. I nuläget känns det som att du inte har svaren på de frågorna, med resultatet att diskussionen så att säga alltid glider vidare mot ett nytt mål innan tidigare frågor blivit utredda.
 
O
T TowaTei skrev:
Jag hänger tyvärr inte riktigt med längre. Har du provat att diskutera detta på www.sweclockers.com?

Som sagt så tror jag att det blir lättare att hjälpa dig om du bestämmer dig för vad du har för behov och hur stor din budget är. I nuläget känns det som att du inte har svaren på de frågorna, med resultatet att diskussionen så att säga alltid glider vidare mot ett nytt mål innan tidigare frågor blivit utredda.
Ja swecklockers läser jag ofta men har inte
Registrerat mig där ännu
 
O Oliverios77 skrev:
Ja swecklockers läser jag ofta men har inte
Registrerat mig där ännu
Ok! Tänk gärna på det andra som jag skrev, det tror jag kan hjälpa dig. Det är lättare för oss att hjälpa dig om du är tydligare på de punkterna.
 
O
A Andy78 skrev:
Har du satt upp något nätverk tidigare även om de bara är 2 datorer?
Det jag är osäker på är att måste det vara samma moduler till alla sfp enheter som
Switchar,nas,fiber nic
Tex om jag köper Ubiquity Produkter och köper fiber nic till datorn funkar det om man kör sfp som är ämnade för ubiquity
 
Du kan ha olika tillverkare/konfiguration på SFPerna i vardera änden av fibern, det som är viktigt där är att det är samma våglängd på ljuset i varje ände av fibern.

Vissa tillverkare av switchar mm (tex cisco, HP) ”kräver” oftast sina egna SFPer eller iaf att det är rätt mjukvara/konfiguration i SFPen, så det lär antagligen inte gå att sätta en SFP från Ubiquiti i en Cisco-switch.
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan ha olika tillverkare/konfiguration på SFPerna i vardera änden av fibern, det som är viktigt där är att det är samma våglängd på ljuset i varje ände av fibern.

Vissa tillverkare av switchar mm (tex cisco, HP) ”kräver” oftast sina egna SFPer eller iaf att det är rätt mjukvara/konfiguration i SFPen, så det lär antagligen inte gå att sätta en SFP från Ubiquiti i en Cisco-switch.

Att våglängden måste vara samma i båda ändarna från isp till router vet jag
Men från switch till switch då. kan man använda samma modul mellan switcharna?
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan ha olika tillverkare/konfiguration på SFPerna i vardera änden av fibern, det som är viktigt där är att det är samma våglängd på ljuset i varje ände av fibern.

Vissa tillverkare av switchar mm (tex cisco, HP) ”kräver” oftast sina egna SFPer eller iaf att det är rätt mjukvara/konfiguration i SFPen, så det lär antagligen inte gå att sätta en SFP från Ubiquiti i en Cisco-switch.
Ubiquity har egna sfp (y) tex 1310/1550 i min ände och 1550/1310 hos Bahnhof
 
Återigen, vad är din plan nu? En 10 Gbit/s-kapabel ubiquiti-router (eller switch)? Mer? Vilka är dina behov? Hur många prylar där hemma ska vara uppkopplade med 10 Gbit/s-länk? Vad är din budget?
 
O Oliverios77 skrev:
Att våglängden måste vara samma i båda ändarna från isp till router vet jag
Men från switch till switch då. kan man använda samma modul mellan switcharna?
Beror på om man kör BiDi (både receive och transmit i samma fiber) eller om man kör en fiber för transmit och en för receive, om man kör separata fibrer så måste man ha samma våglängd på båda sidorna men om man kör BiDi måste man ha ett par SFP där ex den ena har tx 1310 och rx 1550 och den andra har tx 1550 rx 1310.
 
O
J sjobergsson skrev:
Beror på om man kör BiDi (både receive och transmit i samma fiber) eller om man kör en fiber för transmit och en för receive, om man kör separata fibrer så måste man ha samma våglängd på båda sidorna men om man kör BiDi måste man ha ett par SFP där ex den ena har tx 1310 och rx 1550 och den andra har tx 1550 rx 1310.
Ja det stämmer helt riktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.