Lite OT...
Jag var hemma hos en bekants bekant som berättat om sin fiber som varit struligt att få installerat.
Fiberanslutningen som gick till fiber-TV boxen terminerade bakom TVn enligt honom.
Helt vanligt RJ45, kopparkabel... Utpatchad från en patchpanel i hallen.
Han får väl fortsätta kalla det fiber om han vill. Han har ju fiber-TV.
 
Dom flesta med fiber in i bostaden har ju rj45 som avlämning imed lanportar det flesta säger ju fiber ändå, jag själv har panel i väggen men säger fiber.
 
O
A Andy78 skrev:
Kalla för DA kabel eller direct attach cable.
Väldigt smidigt med en sådan.
Jag har läst mycket om Ubiquity
De har kompletta nätverk med egna sfp
Och accesspointer det har jag läst ihjäl mig
Tycker är ganska logiskt att konfigurera
Jag tänkte koppla in sfp+ modulen singelmode till routern och även singelmode från routern till switchen
Borde funka om allt är singelmode och samma sfp+ moduler
 
O
A Andy78 skrev:
Varför vill du köra multimode mellan router och switch?
Multimode är för korta avstånd och billigare
Som jag har fattat
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Om du vill läsa mer om pc som router, Googla tex på "make a windows pc a router"
Du kan få träffar som
[länk]
[länk]
[länk]

men också hitta erbjudanden om mjukvaror som fixar tex wifi-hotspot, kanske med 70% rabatt,
fast länkarna ovan ger 100% rabatt ;)

Jag vet att jag är lite onödigt negativ till windows. Det går att konfigurera en windows pc till både router och en två portars swtich med bara några musklick på rätt ställe...:thinking:

Fast jag valt "DD-WRT x86" om jag skulle routa med en pc.
Det jag är osäker är när man ska använda multimode och singelmode
 
O
A Andy78 skrev:
Kalla för DA kabel eller direct attach cable.
Väldigt smidigt med en sådan.
Vilken hastighet på den?
 
O Oliverios77 skrev:
Det jag är osäker är när man ska använda multimode och singelmode
Det är Bahnhof som levererar din fiberanslutning som har valt att använda en viss fibertyp och sfp+ modulens våglängd för laserljuset. Tar du en sfp+modul med annan våglängd än den de använder eller för en annan fibertyp funkar det inte. Så använd den du fick från Bahnhof.
 
O
B b_hasse skrev:
Ja, om det är singlemode eller multimode bestäms av SFP-modulerna (fibern är också annorlunda).
Är avståndet bara någon meter så finns det även elektriska kablar som man pluggar in i stället för SFP-modulerna i båda ändar. Dvs, det är en kabel med "SFP-hanar" i båda ändar.
Jag funderar på en sak
Routrar med 1sfp port ansluts till sfp till
En switch men var kopplar man in inkommande fiber till router eftersom den går till en switch
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Det är Bahnhof som levererar din fiberanslutning som har valt att använda en viss fibertyp och sfp+ modulens våglängd för laserljuset. Tar du en sfp+modul med annan våglängd än den de använder eller för en annan fibertyp funkar det inte. Så använd den du fick från Bahnhof.
Bahnhof har 1550/1310 i sin switch
Medan i andra änden hos mig är 1310/1550
Det är vanlig 1Gbit sfp
 
O Oliverios77 skrev:
Bahnhof har 1550/1310 i sin switch
Medan i andra änden hos mig är 1310/1550
Det är vanlig 1Gbit sfp
Om du läser TS inlägg i denna tråd så har han fått vissa delar från Bahnhof och bu väntar han på att en tekniker ska återkomma med tidpunkt när fibern ska flyttas över till nya utrustningen,
https://www.byggahus.se/forum/threa...eser-man-routingen.311842/page-8#post-3036580
Så som jag fattar den trådens TS så är det olika våglängder på hans nuvarande 1G-fiber och hans kommande 10G-fiber.

Så vänta tills du har fått utrustningen från Bahnhof innan du gör något mer!
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Om du läser TS inlägg i denna tråd så har han fått vissa delar från Bahnhof och bu väntar han på att en tekniker ska återkomma med tidpunkt när fibern ska flyttas över till nya utrustningen,
[länk]
Så som jag fattar den trådens TS så är det olika våglängder på hans nuvarande 1G-fiber och hans kommande 10G-fiber.

Så vänta tills du har fått utrustningen från Bahnhof innan du gör något mer!
Ja jag får nog vänta men sfp+ moduler blir i min ände 1270/1330 och tvärtom hos Bahnhof jag kan rätt så bra om Ubiquity
Produkter och sfp men vill lära mig mer om fiber
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Om du läser TS inlägg i denna tråd så har han fått vissa delar från Bahnhof och bu väntar han på att en tekniker ska återkomma med tidpunkt när fibern ska flyttas över till nya utrustningen,
[länk]
Så som jag fattar den trådens TS så är det olika våglängder på hans nuvarande 1G-fiber och hans kommande 10G-fiber.

Så vänta tills du har fått utrustningen från Bahnhof innan du gör något mer!
Finns det kurser om fiber?? Tar de lång tid?
 
O Oliverios77 skrev:
Finns det kurser om fiber?? Tar de lång tid?
Varför gå kurs! Börja med en pedagogisk variant typ denna
, sen kan du söka vidare på Wiki och YT, det är inte komplicerat. Gick själv min första fiberkurs som Ericsson anställd 1995, trots det är det på senare år jag på allvar gett mig in i fiberbranschen, har mest hållit på med utrullning av mobila nät globalt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är Bahnhof som levererar din fiberanslutning som har valt att använda en viss fibertyp och sfp+ modulens våglängd för laserljuset. Tar du en sfp+modul med annan våglängd än den de använder eller för en annan fibertyp funkar det inte. Så använd den du fick från Bahnhof.
Njae, där kan det vara på sin plats med ett (pedantiskt) förtydligande. Våglängderna är heliga, men fibertypen är det inte. Det går alldeles utmärkt att köra singlemod över en multimod-fiber. Inga problem alls. Men räckvidderna kortas betydligt. Dvs istället för kilometer så kan man bara garantera hundratals meter.

I ett labb/hus/station så fungerar det däremot utmärkt. (Den extra dämpningen kan tom hjälpa ibland).

Så även om man inte skall göra så, och det inte ofta finns ett behov att göra så, så är det ett verktyg att ha i verktygslådan när man står där fredag eftermiddag och någon just pajjat den sista fiberpatchen man hade av rätt sort.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.