O
blackarrow blackarrow skrev:
Bygger du en router med PC Hw och SFP+/pcie kort kan du använda använda samna sorts kort till WAN resp LAN.
Alltså en liten grym server som kör som router med Linux.
Vet ni killar hur de
O Oliverios77 skrev:
Ja fick negativt svar tvärtemot
Men är du säker att man kan använda Pcikort med sfp som wanport
Hittade en länk som kanske säger en del

[länk]
Då hade ni rätt eller? Jag blir inte klokare på
Detta
 
O Oliverios77 skrev:
Vet ni killar hur de

Då hade ni rätt eller? Jag blir inte klokare på
Detta
Jag började undra om du fått bluescreen eller blackscreen på din server när du stoppat i wan-anslutningen...:crysmile:

Klart vi här på Byggahus har rätt;)
Men vi kan inte med säkerhet bevisa för dig att Dustin supporten hade fel eftersom vi inte vet vad som sades.

Jag tycker ändå att Dustin har rätt i att du inte ska köra 2 nic i din server.

Men om dom säger att ett NIC inte går att ansluta mot WAN, att SFP+/NIC kortet inte går att använda i en router, så ligger det nån hund begravd.

En router som sitter ut mot Internet ska vara just router. (Min åsikt). Innanför router och brandvägg kan du ha fler routrar om du vill ha flera LAN. Dessa får ha hur mycket servertjänster som helst.

En router byggd på ett moderkort med ett nic med dubbla sfp+ portar tror jag inte klarar 2x10Gbit/s eftersom dom hamnar på samma pcie buss. Tror en pcie 3.0 x16 klarar 13-16Gbit/s, minns inte säkert dock.
Men visst går det.
 
Redigerat:
Frågade du Dustin om att använda en PC som ren router eller om att utöka en befintlig (file)server till att också bli router ut mot Internet?
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Jag började undra om du fått bluescreen eller blackscreen på din server när du stoppat i wan-anslutningen...:crysmile:

Klart vi här på Byggahus har rätt;)
Men vi kan inte med säkerhet bevisa för dig att Dustin supporten hade fel eftersom vi inte vet vad som sades.

Jag tycker ändå att Dustin har rätt i att du inte ska köra 2 nic i din server.

Men om dom säger att ett NIC inte går att ansluta mot WAN, att SFP+/NIC kortet inte går att använda i en router, så ligger det nån hund begravd.

En router som sitter ut mot Internet ska vara just router. (Min åsikt). Innanför router och brandvägg kan du ha fler routrar om du vill ha flera LAN. Dessa får ha hur mycket servertjänster som helst.

En router byggd på ett moderkort med ett nic med dubbla sfp+ portar tror jag inte klarar 2x10Gbit/s eftersom dom hamnar på samma pcie buss. Tror en pcie 3.0 x16 klarar 13-16Gbit/s, minns inte säkert dock.
Men visst går det.
Jo såg ni bilden som jag länkade till er
Det ser ut att funka
Dustin sa att det går inte att göra på det sättet utan bara lan Men enligt bilden
Så funkar det med min lösning
Vet ni med säkerhet så jag inte köper nåt som inte fungerar
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Jag började undra om du fått bluescreen eller blackscreen på din server när du stoppat i wan-anslutningen...:crysmile:

Klart vi här på Byggahus har rätt;)
Men vi kan inte med säkerhet bevisa för dig att Dustin supporten hade fel eftersom vi inte vet vad som sades.

Jag tycker ändå att Dustin har rätt i att du inte ska köra 2 nic i din server.

Men om dom säger att ett NIC inte går att ansluta mot WAN, att SFP+/NIC kortet inte går att använda i en router, så ligger det nån hund begravd.

En router som sitter ut mot Internet ska vara just router. (Min åsikt). Innanför router och brandvägg kan du ha fler routrar om du vill ha flera LAN. Dessa får ha hur mycket servertjänster som helst.

En router byggd på ett moderkort med ett nic med dubbla sfp+ portar tror jag inte klarar 2x10Gbit/s eftersom dom hamnar på samma pcie buss. Tror en pcie 3.0 x16 klarar 13-16Gbit/s, minns inte säkert dock.
Men visst går det.
Ja menar ett nic kort med dubbla moduler
En modul till WAN och den andra till lan
Ska ringa inet och fråga
 
O Oliverios77 skrev:
Ja menar ett nic kort med dubbla moduler
En modul till WAN och den andra till lan
Ska ringa inet och fråga
Men att använda i en dedikerad pc-baserad router eller i din befintliga server?
 
O Oliverios77 skrev:
Ja fick negativt svar tvärtemot
Men är du säker att man kan använda Pcikort med sfp som wanport
Hittade en länk som kanske säger en del

[länk]
Det där är ett kort med inbyggd router med egen HW och eget routerOS.
Bara SFP och en extra ADSL2+ för redundans mot Internet.
 
Vad är det för kort du köpt?
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Frågade du Dustin om att använda en PC som ren router eller om att utöka en befintlig (file)server till att också bli router ut mot Internet?
Frågade om att
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det för kort du köpt?
Inget. Ska först ta reda på om min lösning funkar eller inte
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Men att använda i en dedikerad pc-baserad router eller i din befintliga server?
Jag har tänkt så här att den funkar som en server men vill ha router funktion också
På "köpet"
blackarrow blackarrow skrev:
Jag började undra om du fått bluescreen eller blackscreen på din server när du stoppat i wan-anslutningen...:crysmile:

Klart vi här på Byggahus har rätt;)
Men vi kan inte med säkerhet bevisa för dig att Dustin supporten hade fel eftersom vi inte vet vad som sades.

Jag tycker ändå att Dustin har rätt i att du inte ska köra 2 nic i din server.

Men om dom säger att ett NIC inte går att ansluta mot WAN, att SFP+/NIC kortet inte går att använda i en router, så ligger det nån hund begravd.

En router som sitter ut mot Internet ska vara just router. (Min åsikt). Innanför router och brandvägg kan du ha fler routrar om du vill ha flera LAN. Dessa får ha hur mycket servertjänster som helst.

En router byggd på ett moderkort med ett nic med dubbla sfp+ portar tror jag inte klarar 2x10Gbit/s eftersom dom hamnar på samma pcie buss. Tror en pcie 3.0 x16 klarar 13-16Gbit/s, minns inte säkert dock.
Men visst går det.
Jag håller med dig men som sagt ska ringa till inet
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Jag började undra om du fått bluescreen eller blackscreen på din server när du stoppat i wan-anslutningen...:crysmile:

Klart vi här på Byggahus har rätt;)
Men vi kan inte med säkerhet bevisa för dig att Dustin supporten hade fel eftersom vi inte vet vad som sades.

Jag tycker ändå att Dustin har rätt i att du inte ska köra 2 nic i din server.

Men om dom säger att ett NIC inte går att ansluta mot WAN, att SFP+/NIC kortet inte går att använda i en router, så ligger det nån hund begravd.

En router som sitter ut mot Internet ska vara just router. (Min åsikt). Innanför router och brandvägg kan du ha fler routrar om du vill ha flera LAN. Dessa får ha hur mycket servertjänster som helst.

En router byggd på ett moderkort med ett nic med dubbla sfp+ portar tror jag inte klarar 2x10Gbit/s eftersom dom hamnar på samma pcie buss. Tror en pcie 3.0 x16 klarar 13-16Gbit/s, minns inte säkert dock.
Men visst går det.
Så teoretiskt funkar det men säger du att det går då litar jag på dig
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Det där är ett kort med inbyggd router med egen HW och eget routerOS.
Bara SFP och en extraPCI
DSL2+ för redundans mot Internet.
Hittade detta på nätet

Connect a PCI Express-based desktop or rack mount PC directly to a fiber optic network using the Gigabit SFP of your choice - The PEX1000SFP2 PCI

Ännu ett bevis att det går
 
O Oliverios77 skrev:
Så teoretiskt funkar det men säger du att det går då litar jag på dig
Teoretiskt är det möjligt, både med dedikerade routerPC och router i server.
Om det kommer att fungera på din PC och med något specifikt SFP+/NIC under Windows med den windowsutgåva du har kan jag inte lova.
Ej heller guida dig med extra programvaror om det behövs, eller konfigurering.

Största problemet med att använda en server som router är att du får långsammare nätverk när servern jobbar med annat (ökad latency) om man är ute efter maximal prestanda och det verkar ju du vara oavsett om du behöver det eller ej. Då tycker jag det är det bättre att ha en något sämre PC som i alla fall inte gör något annat.

Har man nån gång tittat på all skum trafik på WANanslutningen så vill man ha en "riktig" router emellan och inte släppa in den trafiken i en server/PC på LANet.

Sen kan det ju finnas fallgropar som tex
- drivrutiner,
- plåten till pci-kortet från Synology kanske inte passar i pc'n,
- du vill köra Internet TV och upptäckter att det inte går.
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Teoretiskt är det möjligt, både med dedikerade routerPC och router i server.
Om det kommer att fungera på din PC och med något specifikt SFP+/NIC under Windows med den windowsutgåva du har kan jag inte lova.
Ej heller guida dig med extra programvaror om det behövs, eller konfigurering.

Största problemet med att använda en server som router är att du får långsammare nätverk när servern jobbar med annat (ökad latency) om man är ute efter maximal prestanda och det verkar ju du vara oavsett om du behöver det eller ej. Då tycker jag det är det bättre att ha en något sämre PC som i alla fall inte gör något annat.

Har man nån gång tittat på all skum trafik på WANanslutningen så vill man ha en "riktig" router emellan och inte släppa in den trafiken i en server/PC på LANet.

Sen kan det ju finnas fallgropar som tex
- drivrutiner,
- plåten till pci-kortet från Synology kanske inte passar i pc'n,
- du vill köra Internet TV och upptäckter att det inte går.
Men jag kan alltid koppla in en server med sfp till en switch med sfp
 
O Oliverios77 skrev:
Men jag kan alltid koppla in en server med sfp till en switch med sfp
Det uppenbara svaret är Ja för det finns inget annat sätt som jag tolkar frågan, men jag måste ändå svara nej för jag vet inte förutsättningarna, hur nätverket är designat.

Sätt dig ner med papper och penna och skissa på vad du vill ha för prylar i ditt nätverk nu och inom tex 1 - 3 år
Lämna tomt i mitten. Sen kan du skissa på olika nätverkslösningar i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.