O Oliverios77 skrev:
Ja som jag förstod så funkar pci kortet med sfp
Bara på lan sidan alltså om man använder pc som server kopplat till en switch
Bygger du en router med PC Hw och SFP+/pcie kort kan du använda använda samna sorts kort till WAN resp LAN.
Alltså en liten grym server som kör som router med Linux.
 
blackarrow blackarrow skrev:
(Nu vart det ett tomt svar igen, #87, prova menyn vid ... Så kan du ta bort det)
Det är inget tomt svar utan felaktigt redigerat svar, TS raderade bort ett tecken ”]” som skulle varit kvar.

Skärmdump av ett diskussionsforum med en användares kommentar om teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Bygger du en router med PC Hw och SFP+/pcie kort kan du använda använda samna sorts kort till WAN resp LAN.
Alltså en liten grym server som kör som router med Linux.
Nej det gick inte har ringt och frågat
Utan man kopplar servern till switchen bara
Alltså pc funkar inte då som router
Pci kortet är 2 olika nätverk den ena går till switchen andra till tex nas
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inget tomt svar utan felaktigt redigerat svar, TS raderade bort ett tecken ”]” som skulle varit kvar.

[bild]
Ops, ja fel kan det alltid bli som jag brukar säga, och inser att jag missat lite i tråden.
Men det är ju också bara att editera och rätta till ;)
 
O Oliverios77 skrev:
Nej det gick inte har ringt och frågat
Utan man kopplar servern till switchen bara
Alltså pc funkar inte då som router
Pci kortet är 2 olika nätverk den ena går till switchen andra till tex nas
Vem ringde du och frågade?


Beroende på operativsystem och programvaror så kan en PC aggera många saker samtidigt.

Några av dom routrar som jag har haft har man kunnat koppla in hårddiskar och skrivare, då agerar routern inte bara router utan även som NAS och skrivarserver.

I Windows har man under lång tid kunnat delat ut internet via valfritt nätverkskort, då har den datorn agerat bla router plus allt annat som datorn har kunnat.
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Vem ringde du och frågade?


Beroende på operativsystem och programvaror så kan en PC aggera många saker samtidigt.

Några av dom routrar som jag har haft har man kunnat koppla in hårddiskar och skrivare, då agerar routern inte bara router utan även som NAS och skrivarserver.

I Windows har man under lång tid kunnat delat ut internet via valfritt nätverkskort, då har den datorn agerat bla router plus allt annat som datorn har kunnat.
Jo jag ringde till dustin och de förklarade att min lösning inte fungerade utan pc kan pluggas endast till switchen alltså på lan sidan
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Vem ringde du och frågade?


Beroende på operativsystem och programvaror så kan en PC aggera många saker samtidigt.

Några av dom routrar som jag har haft har man kunnat koppla in hårddiskar och skrivare, då agerar routern inte bara router utan även som NAS och skrivarserver.

I Windows har man under lång tid kunnat delat ut internet via valfritt nätverkskort, då har den datorn agerat bla router plus allt annat som datorn har kunnat.
Ja den kan funka som router men bara om man har ett dual ethernet kort inte annars
Då kan man gå till kontroll panelen nätverk
Och bocka för internet delning
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Bygger du en router med PC Hw och SFP+/pcie kort kan du använda använda samna sorts kort till WAN resp LAN.
Alltså en liten grym server som kör som router med Linux.
Hehe det var precis som jag sa till de och de säger att kortet inte fungerar som wan kort
Endast lan
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Vem ringde du och frågade?


Beroende på operativsystem och programvaror så kan en PC aggera många saker samtidigt.

Några av dom routrar som jag har haft har man kunnat koppla in hårddiskar och skrivare, då agerar routern inte bara router utan även som NAS och skrivarserver.

I Windows har man under lång tid kunnat delat ut internet via valfritt nätverkskort, då har den datorn agerat bla router plus allt annat som datorn har kunnat.
Pcikort är ett öppen dual sfp modul
De har inget med varandra att göra utan är oberoende av varandra
Så fick jag informationen
 
O Oliverios77 skrev:
Nej det gick inte har ringt och frågat
Utan man kopplar servern till switchen bara
Alltså pc funkar inte då som router
Pci kortet är 2 olika nätverk den ena går till switchen andra till tex nas
Om svaret var "Nej, så ska du inte göra" så tycker jag det är okay.
Om svaret var "Nej, det går inte" så får du ringa något annat företag, tex Inet, men då kan du fråga vad de skulle rekommendera för hårdvara. :D

Det gick alldeles utmärkt att ta en gammal avdankad Unix server, sätta i ett extra nätvetkskort på 10Mbit/s och köra den som router. Har gjort det själv.
Asus routrarna kör ju dessutom Linux :D

Har du en server med Windows så är väl svaret Nej för även om det går så måste man väl köpa ny licenser...
Har Windows NAT och DHCP?

O Oliverios77 skrev:
Hehe det var precis som jag sa till de och de säger att kortet inte fungerar som wan kort
Endast lan
Kortet kanske inte stödjer VLAN?
 
O Oliverios77 skrev:
Pcikort är ett öppen dual sfp modul
De har inget med varandra att göra utan är oberoende av varandra
Så fick jag informationen
Mao så går det att ha ena mot WAN och det andra mot LAN, och med rätt operativsystem och rätt programvaror så kan datorn aggera router mellan bägge nätverkskorten samt ”vad du nu vill” tex fileserver, mailserver, etc på LANet
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
O
blackarrow blackarrow skrev:
Bygger du en router med PC Hw och SFP+/pcie kort kan du använda använda samna sorts kort till WAN resp LAN.
Alltså en liten grym server som kör som router med Linux.
Demmpa Demmpa skrev:
Mao så går det att ha ena mot WAN och det andra mot LAN, och med rätt operativsystem och rätt programvaror så kan datorn aggera router mellan bägge nätverkskorten samt ”vad du nu vill” tex fileserver, mailserver, etc på LANet
Exakt så sa jag det till de och de blev det svart i rutan
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Mao så går det att ha ena mot WAN och det andra mot LAN, och med rätt operativsystem och rätt programvaror så kan datorn aggera router mellan bägge nätverkskorten samt ”vad du nu vill” tex fileserver, mailserver, etc på LANet
Jag vill att det ska vara så men jag fick nej
I svaret det låter logiskt att man kan använda som wan kort
 
O Oliverios77 skrev:
Exakt så sa jag det till de och de blev det svart i rutan
Vad menar du med svart i rutan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.