N
Själv har jag noll belåningsgrad d.v.s. inga lån överhuvudtaget och det är så otroligt skönt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Själv har jag noll belåningsgrad d.v.s. inga lån överhuvudtaget och det är så otroligt skönt.
ok
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Marcus_Carlsson och 29 till
  • Laddar…
S
N Nalleman64 skrev:
Själv har jag noll belåningsgrad d.v.s. inga lån överhuvudtaget och det är så otroligt skönt.
Låter trist. Lite hävstång på investeringen är väl inte fel?
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Tydligen så är det bara 14% av hushållen som HAR ett bolån(60% har inte) som ligger på över 2 mkr... Nedan citat är från https://ekonomistas.se/2024/05/30/b...ingar-och-mindre-riskabla-for-svensk-ekonomi/ som iallafall jag anser är en säker källa.

"
  • 60 procent av Sveriges hushåll har inga bolån alls.
  • Medianbolånet uppgår till 1,3 miljoner kronor bland hushåll med bolån. Endast 14 procent av alla svenska hushåll har ett lån som överstiger 2 miljoner kronor. "
Cirkeldiagram visar fördelning av bolån i Sverige, inklusive andel utan bolån och olika lånebelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pontus.F och 3 till
  • Laddar…
N
S Sthlm_ skrev:
Låter trist. Lite hävstång på investeringen är väl inte fel?
Inte ett dugg trist! Tvärtom faktiskt. Finns så mycket roligare saker att lägga pengar på än räntor och amorteringar.
 
  • Gilla
  • Älska
heimlaga och 10 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Tydligen så är det bara 14% av hushållen som HAR ett bolån(60% har inte) som ligger på över 2 mkr... Nedan citat är från [länk] som iallafall jag anser är en säker källa.

"
  • 60 procent av Sveriges hushåll har inga bolån alls.
  • Medianbolånet uppgår till 1,3 miljoner kronor bland hushåll med bolån. Endast 14 procent av alla svenska hushåll har ett lån som överstiger 2 miljoner kronor. "
[bild]
Rubriken säger husägare. Då bör inte hyresrätter eller bostadsrätter tas med.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Tydligen så är det bara 14% av hushållen som HAR ett bolån(60% har inte) som ligger på över 2 mkr... Nedan citat är från [länk] som iallafall jag anser är en säker källa.

"
  • 60 procent av Sveriges hushåll har inga bolån alls.
  • Medianbolånet uppgår till 1,3 miljoner kronor bland hushåll med bolån. Endast 14 procent av alla svenska hushåll har ett lån som överstiger 2 miljoner kronor. "
[bild]
Skulle vara intressant att se hur detta ser ut om man bara har storstäderna i statistiken för att sära på äpplen och päron.
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Har en bit under 50% i belåningsgrad och kan inte riktigt förlika mig med tanken att vi måste amortera 1% pga det skärpta amorteringskravet.

Finns roligare saker att lägga de pengarna på.
 
  • Haha
  • Gilla
Pontus.F och 2 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Har en bit under 50% i belåningsgrad och kan inte riktigt förlika mig med tanken att vi måste amortera 1% pga det skärpta amorteringskravet.

Finns roligare saker att lägga de pengarna på.
Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
Varför blir det farligare menar du? 5 miljoner i lån kostar ju lika mycket oavsett om man amorterat sig ner till fem miljoner eller inte?
 
  • Gilla
JISes och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
Vad är det som skulle bli systemfarligt med att de med låg belåningsgrad har amorteringsfritt?

Problemet är väl snarare de som har hög belåningsgrad.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
Ordinarie amorteringskrav stannar ju av vid 50% belåningsgrad, varför kan inte det skärpta amorteringskravet göra det? Känns som en miss snarare än något annat.

Inte ens under de senaste årens turbulens på marknaden så har vi hamnat under 50%, huset har snarare ökat i värde.

Just nu lägger vi över 5000kr i månaden på amortering som inte tillför något alls för framtiden, hade hellre lagt de pengarna i sparande.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Skulle vara intressant att se hur detta ser ut om man bara har storstäderna i statistiken för att sära på äpplen och päron.
De hushåll som har över 2 mkr i lån är garanterat koncentrerat till storstad/provinshuvudstad/kust. Men man underskattar ibland hur mycket kapital som finns där ute i stugorna, många har gjort bostadskarriär och har även om de bor i storstad inte så mycket lån.
 
dd88 dd88 skrev:
Just nu lägger vi över 5000kr i månaden på amortering som inte tillför något alls för framtiden, hade hellre lagt de pengarna i sparande.
För dig skulle det säkert fungera men många skulle också lägga dem pengarna på avokadomacka för 190 kr/styck. Många gör av med det som är tillgängligt tills nästa lön kommer. Folk är som folk är👍
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.