Hej, lång historia kort, vi köpte en fastighet av mina svärföräldrar, i gengäld fick dom på kvar i flygeln på gården, nu har de tröttnat på att de fortfarande är våran byggnad dom bor i så dom har börjat önska att stycka av sin del med flygel, jag är från första början anti till detta.

Men nu vill jag spara dem lite tid, och få slut på lite tjat.

Svärmor vill att vi skickar in servitut på vatten, avlopp och el till flygeln, rätta mig om jag har fel, vi kan inte ge servitut till något som redan tillhör våran fastighet? Skulle de ens gå så försvinner det servetutet vid en avstyckning, för det sista, servetutet på kommunalt vatten och avlopp OCH elanslutning är väl i princip omöjligt att få igenom? Så har jag redan sagt till henne.

Idag går vatten avlopp och el från oss ut till dom, kopplingspunkten till dom är alltså i våran källare.

Mvh Alexander

harry73
Servitutet är inte ditt problem. Det kan vara ok att dina svärföräldrar bor i flygeln, men om de får köpa, kan de också sälja. Och då bor du ihop med främlingar.

Claes Sörmland
Servitut kan skrivas avtal om mellan två olika fastigheter för den härskande fastighet stadigvarande bruk. Eftersom det bara finns en fastighet så går inte detta i nuläget.

El får inte föras över till grannfastigheten så det är inte aktuellt. De får ordna med ett eget elabonnemang/elanslutning från elnätsägaren i området vid en avstyckning.

Kommunalt VA regleras av lagen om allmänna vattentjänster och återigen så löses det med VA-huvudmannen vid en avstyckning.

Servitut kan skrivas för rätt att dra ledningar på fastigheten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Servitut kan skrivas avtal om mellan två olika fastigheter för den härskande fastighet stadigvarande bruk. Eftersom det bara finns en fastighet så går inte detta i nuläget.

El får inte föras över till grannfastigheten så det är inte aktuellt. De får ordna med ett eget elabonnemang/elanslutning från elnätsägaren i området vid en avstyckning.

Kommunalt VA regleras av lagen om allmänna vattentjänster och återigen så löses det med VA-huvudmannen vid en avstyckning.

Servitut kan skrivas för rätt att dra ledningar på fastigheten.
Ungefär så jag har sagt till dem också.
Aja köpa fastighet när svärföräldrarna ingår är väl som att köpa sig problem sins emellan.
I grund och botten har vi högsta talan för de är vi som äger allt, de menar ju dock på att vi fick köpa det till familjepris och borde vara lite bjussiga (kan diskuteras när vi lagt över 100k på kåken förra året och i år blir det mer) nej de där är en historia för sig, jag har mejlat Lantmäteriet samma fråga som här så att jag har svart på vitt att dom kan lägga ner den där tanken just nu

Claes Sörmland
A Alexander Nyman skrev:
Ungefär så jag har sagt till dem också.
Aja köpa fastighet när svärföräldrarna ingår är väl som att köpa sig problem sins emellan.
I grund och botten har vi högsta talan för de är vi som äger allt, de menar ju dock på att vi fick köpa det till familjepris och borde vara lite bjussiga (kan diskuteras när vi lagt över 100k på kåken förra året och i år blir det mer) nej de där är en historia för sig, jag har mejlat Lantmäteriet samma fråga som här så att jag har svart på vitt att dom kan lägga ner den där tanken just nu
Lantmäteriet prövar egentligen bara om en fastighet får att stycka av enligt fastighetsbildningslagen. Ansöker du om detta och det går så verkställer de. Frågorna om avlopp, el o s v löses senare, Lantmäteriet ska bara undersöka att det går att lösa. I och med att det finns en detaljplan måste den nya fastigheten också vara förenlig med denna.

Tips:
Kolla med kommunen vad det skulle kosta att fixa eget VA-abonnemang, och med elbolaget vad en ny elanslutning kostar, för om det styckas av får de som inte köra på ert som idag, oavsett vad det står i servitutet, utan måste ha egen vattenmätare och elmätare. Avloppet kan säkert gå som nu, det mäter man ju inte.

Lantmäteriet bör också kunna svara på vad en avstyckning skulle kunna kosta (och om den är möjlig).
När svärföräldrarna får se kostnaderna kanske de får kalla fötter.

Givetvis får det läggas fram på ett ödmjukt sätt: "Avstyckning plus ny elanslutning och VA-anslutning kostar tillsammans så här många hundra tusen, och marken plus huset värderas till X XXX XXX. Hur gör vi med det, det är ju rätt mycket pengar och vi har nog inte råd att betala hela summan själva?"

Frågor:
Är din partner enda barnet eller finns det syskon?
Om det är enda barnet är framtida bekymmer små, utöver risken för försäljning om det styckas av. Men finns det syskon är både det faktum att ni fått köpa, eventuellt till underpris, och det faktum att svärföräldrarna vill köpa till underpris ett framtida problem när det ska göras arvsskifte.

Betalar de hyra?
Betalar de något för el och vatten idag?
Om man mot all förmodan får igenom servitut (vilket isåfall som du själv är inne på skrivs i samband med avstyckningen) måste det ju ändå upp mätare till dem så att den nya fastigheten kan betala sin del till er, alternativt att det avtalas om att de betalar hälften eller något i den stilen. Det måste ju formuleras så att det framgår vid en eventuell framtida försäljning.

Om inte svärföräldrarna vill sälja ser jag inte varför de skulle se någon vits med att äga en egen fastighet. Då är det väl bättre att de hyr av er och har egen besittningsrätt samt att ni i avtal om hyra ger dem frihet att fritt göra förändringar som normalt ligger något bortom rimlighet i ett hyresavtal. Dvs de får fritt förfoga över trädgård och hus och behöver inte fråga innan markarbeten eller andra förändringar på sin del som inte kräver bygglov.

Jag hade nog definitivt satt mig ner med dem och frågat vart skon klämmer för att göra det tydligt för dem vilka konsekvenser för er en avstyckning och försäljning till dem skulle medföra. Förutom direkt medförda kostnader med nya el/vatten-anslutningar samt dragning över fastighet samt kostnad för avstyckningen, så har ni ju en värdeminskning på er fastighet med tätt levande grannar. Skulle ni en dag ändå ärva tillbaka deras del så står ni ju nu med två fastigheter (mer skatt), dubbla abonnemang för el/vvs vilka då inte kommer kunna kopplas ifrån och kopplas åter på erat utan i alla fall ett mindre ingrepp (om ni lämnar nuvarande rör och kablar i marken). Om ni inte själva har några planer på att stycka av den delen för att sälja är ju i alla fall anslutningskostnaderna slängda i sjön.
Att kontakten är god idag betyder inte att den måste vara det livet ut, ena parten kan gå bort och den andra träffar en ny med andra önskningar. De skulle kunna komma på obestånd och deras fastighet går till tvångsförsäljning mm. Långsökta saker kanske men underligare saker har hänt.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.