Hej

kan någon rekommendera en bra firma för service av IVT frånluftvärmepump runt Södertälje?
jag behöver byta Ställdon ebsb, den har kärvat enligt tidigare tekniker.
Men även att justera inställningar i pannan, den hänger inte med vädret ute, elementen är kalla på morgonen när det är som mest kallt, men varma på för och eftermiddag.
även vredet för menyval är inte som den ska.

Jag har nu haft Huddinge maskinservice två år i rad, ena gången byte av fläkt och andra byte av expansionskärl. Det gick bra båda gångerna, men de hade ingen kompetens att göra inställningar.

hur svårt ska det vara för de som kan sitt jobb!

• ESBE ställdon ARA661 för frånluftvärmepump visas på webbsida, sökandes efter service i Södertälje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde nämna att det är ofta jätte varmt i huset förutom på morgonen när elementen är kalla.
Vi kan inte justera ner värmen, menyerna visar konstiga skalor med ”fin justering -8 till +8” medan grannarna kan ställa in grader. De kan tex ställa in 19 grader.

Det är väl något man måste lära sig själv att ställa in rätt kurva för huset. Brukar ta en del tid, inget installatören kan göra. Han kan ju bara ställa in en tänkt kurva för huset.

Nu har jag haft teknikern på besök.
Ställdon är bytt.
gällande graderna som inte syntes, var det ett par menyer som var dolda.
Det fortfarande ett kretskort som verkar tappa minne vid strömbortfall. Det håller så länge.

Litet backupbatteri som tagit skut? Ibland sitter de på själva kretskortet i olika elapparater.

Nya problem nu två veckor efter, jag fortsätter på samma tråd.
Jag märkte att lampan för tillskottet (elpatroner) är på hela tiden, huset är kall och varmvattnet är ljummen.
Under alla år tändes tänds lampan ibland när kompressorn inte hinner med, och slocknar efter en stund, men har den varit på hela helgen.
Shunten som de installerade är på Max!
Ett tips på annan forum var att kolla överhettningsskydd Elpatron men det händer inget när jag trycker in den.

Vad händer här?!

Shunten är på Max o värmen är minimal.
Gt1 34,9
Gt3:1 37
Gt3:2 36,9
Gt3:3 34,4
Gt6 72,9

vad kan problemet vara?

• Värmesystem med ESBE shuntventil och termometer som visar låga temperaturer, vilket antyder ett problem med uppvärmningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.