Hur gör man rent luftväxlaren på ett bra sett? Jag har dammsugit den men den behöver rengöras med lämpligt rengöringsmedel, men vill höra här först vad som är ett bra sätt så man inte förstör något.

Var kan man köpa nya lager till motorerna? Det är ett litet missljud i båda motorerna och jag hittade en youtube-film på hur man byter lager och det är ju ingen blodig operation så det kan man allt kosta på den. :) Kan tillägga att jag googlat och såg att andra fått tips om kullager.se, men det förutsätter väl att man vet vad det är för lager?

När jag ändå frågar, kan jag väl passa på att fråga om inköpställe för filter till tigigare nämnda aggregat?

Kan tillägga att det är orginal från 1982 när huset byggdes. Om det behövs kan jag komplettera med modell.

Värmeväxlaren i min spolade jag bara rent i badkaret och lät den torka.
Fast min hade inte varit igång på minst 15 år heller så den var inte så skitig
Filter har jag inget så hittar du ett ställe som säljer dom så kan du väl berätta?
Lagerna i fläktmotorerna var samma som lagerna i styrkronan till en honda cr 250r, har sparat påsarna dom kom i så du kan få numret imorgon.

Jag var kanske lite överseriös när jag gjorde vid motorerna till min.
Jag stoppade ner fläkthjulen i en ultraljudstvätt så fick dom ligga där i någon timme, dom var som nya när jag tog upp dom.

Claes Sörmland
Farsgubben har en Minimaster från 1984 vars värmeväxlare jag spolar rent i duschen med varmaste vattnet efter att ha sprutat på diskmedel någon gång per år. Välhållen sak för att ha gått sedan 1984.

Filter för tilluften:

http://www.flaktbutiken.se/bahco-minimaster-minivent-acf-filter

Fast jag klipper till filter från vanlig syntetvadd på rulle som faran köpt på en sytillbehörsbutik för säkert tio år sedan.

Fast mest skit fastnar in luftvärmedelens (ACJ) filter.

Kom äntligen ihåg att leta upp lapparna på lagerna som jag använde.
Det är SKF 608-2RSH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.