Jag har ett badrum i andra änden av huset från varmvattenberedaren, och då vattenledningarna går i grunden så tar det 1-2 minuter att få varmvatten i kranen om det stått oanvänt ett tag. Detta är främst ett "problem" när man vill tvätta händerna. Två lösningar har jag kommit på. Det ena är att montera en liten vvb på säg 5-10 liter under handfatet, det andra är en genomströmningsvärmare. Några tankar om vad som är bäst?

Långa vägar för varmvatten fungerar bra med varmvattencirkulation. Då får du ditt varmvatten direkt var du än befinner dig i huset.

MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Långa vägar för varmvatten fungerar bra med varmvattencirkulation. Då får du ditt varmvatten direkt var du än befinner dig i huset.
Tyvärr inte görbart att få till varmvattencirkulation utan att bryta upp golvet i badrummet, och det kommer inte ske på många år än.

En liten varmvattenberedare borde väl vara en enkel lösning om du har plats för den. Genomströmningsvärmare kräver en mycket hög anslutningseffekt.

• Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
B
B BSOD skrev:
Vvc ger för övrigt stora förluster, tror man sparar energi på att köra med lokal vvb.

Genomströmningsvärmare kommer bara skapa problem med säkringar som går om ni inte har kraftfulla huvudsäkringar.

[länk]
Bra poänger! Mätte nu och den får vara max 30 hög, så verkar som jag behöver en som monteras horisontellt. Hittade denna: https://www.amazon.se/dp/B09KZWKX84/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_AMHDGKYQ7FYZXN3VN451

Men jag hade ju hellre haft ett märke där man iaf kan hoppas på lite kvalitetskontroll.

B
Tight med 30cm. Rören brukar anslutas underifrån eller ovanifrån.

Ja det finns ett gäng tveksamma småberedare på amazon, och ännu fler på aliexpress.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.