3 741 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Seriekoppla cirkulationspumpar
Hej!
Jag håller på att installera vattenburen golvvärme i huset. I källaren är den klar och igång med en gammal cirkualationspump, men den ger inte riktigt det trycket som behövs, så jag måste ha något annat. Jag har tittat runt lite och så fort det är en pump som ger mer än 6 m tryckhöjd drar priset iväg väldigt. Funderar på att lägga två pumpar i serie istället. Finns det några nackdelar med det?
När golvvärmen är igång på alla tre våningarna kommer det behövas ett flöde på ca 30l/min vid ca 8 kPa.
Jag håller på att installera vattenburen golvvärme i huset. I källaren är den klar och igång med en gammal cirkualationspump, men den ger inte riktigt det trycket som behövs, så jag måste ha något annat. Jag har tittat runt lite och så fort det är en pump som ger mer än 6 m tryckhöjd drar priset iväg väldigt. Funderar på att lägga två pumpar i serie istället. Finns det några nackdelar med det?
När golvvärmen är igång på alla tre våningarna kommer det behövas ett flöde på ca 30l/min vid ca 8 kPa.
6m tryckhöjd är väl 60kPa? Om det kräver 8kPa, varför ska du ha mer än 60?
Det behövs ju just ingen tryckhöjd för att cirkulera vattnet, man behöver ju bara komma över rör/slangmotståndet.
Men jag kanske inte fattar...
Om du nu inte har för lång och grann diameter på golvvärmeslangen förstås, då blir det ju en massa förluster.
Det behövs ju just ingen tryckhöjd för att cirkulera vattnet, man behöver ju bara komma över rör/slangmotståndet.
Om du nu inte har för lång och grann diameter på golvvärmeslangen förstås, då blir det ju en massa förluster.
Känns spontant som att klydda till det. Inte helt övertygad om att det funkar så bra. Om det inte fungerar så sitter du där med en pump som du inte kan använda och en inkoppling av pumpen som du behöver bygga om. Snålheten kanske bedrar visheten.
Jag är inte riktigt med om det blir mer speciellt med golvvärme.
Var kommer vattnet ifrån?
En vanlig panna och vanliga element så har har man det trycket i systemet som är tillräckligt för högsta punkten i systemet. T.ex. 1bar ger 10m och sedan så cirkulerar pumpen vattnet utan att trycka upp det. Om det är öppet kärl så får man ha det som högsta punkt, tryckkärl får man kolla på mätaren.
Är det mer invecklat än så?
Kan vara att pumpen ger för dåligt flöde, sliten, eller annat fel?
Var kommer vattnet ifrån?
En vanlig panna och vanliga element så har har man det trycket i systemet som är tillräckligt för högsta punkten i systemet. T.ex. 1bar ger 10m och sedan så cirkulerar pumpen vattnet utan att trycka upp det. Om det är öppet kärl så får man ha det som högsta punkt, tryckkärl får man kolla på mätaren.
Är det mer invecklat än så?
Kan vara att pumpen ger för dåligt flöde, sliten, eller annat fel?
Behöver du en större pump än en 6 m, så har du ett väldigt stort golvvärmesystem. Hur många kvm värmer du upp?
OM det är så att man behöver mer än en pump så kopplar man dem parallellt och inte i serie. Dock får man inte ut dubbel effekt med två pumpar.
OM det är så att man behöver mer än en pump så kopplar man dem parallellt och inte i serie. Dock får man inte ut dubbel effekt med två pumpar.
I dagsläget är det 7 slingor i en fördelare, där den längsta slingan är 64 meter och ett tryckfall på 7,8 kPa. Alla slingor 16 mm. LK har gjort dimensioneringen, och jag har lagt slingorna efter deras ritning. På sikt tillkommer två fördelare till för våningarna över.Erik_X skrev:
Haha! Kan det vara så att jag är så dum att jag har räknat fel på en decimal?! Vore ju underbart i så fall... Jag får räkna lite imorn när jag är pigg och vaken i huvet...Drömhus2012 skrev:6m tryckhöjd är väl 60kPa? Om det kräver 8kPa, varför ska du ha mer än 60?
Liknande trådar
-
Hur kopplar man en strömbrytare som har ett seriekopplat uttag nedanför?
Belysning -
Seriekopplade (??) armaturer i badrum - HJÄLP!
El -
Seriekoppla varmvatten kök -> badrum -> vvc
Vatten & Avlopp -
Två cirkulationspumpar + shunt, hur tänka?
Fjärrvärme & Gas -
Renovering i pannrummet! Cirkulationspumpar?
Värme allmänt