Hej
Jag hade en vän som körde ner hit 90 mil och sen körde hem igen efter att utföra mitt badrum.

Han säger att det är rätt utfört men jag är väldigt skeptisk i vanlig ordning.
Det ser inte bra ut vilket jag påpekat men han menar att eftersom Byggmax enkelhäftande brunnsmanschett ligger där också så är det tätt och rätt utfört.
Vad säger ni? Bara riva upp allt igen ? eller har han rätt. Jag vet att han gjort massor med badrum och har utbildning för det men jag är ändå väldigt skeptiskt då det ser slarvigt ut.

• Brunnsmanschett från Purus i ett badrum under renovering, delvis täckt med cement, placerad i ett golv med svart plastlist intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en golvbrunn med synligt slarvigt applicerat tätskikt runt kanten, inlägg om misstänkt felaktigt utfört badrumsarbete.
    Skapa konto
  • Närbild av en badrumsbrunn med ojämn applicering av brunnsmanschett och synligt slitage på kanterna, ifrågasatt utförande.
    Skapa konto
  • Bild på en brunn i badrum med enkelhäftande manchettrad, något slarvigt utförd arbete syns runt omkring brunnen. Antyder tveksamhet i installationen.
    Skapa konto
  • Ledsen
LoweW och 2 till
  • Laddar…
S
Din känsla är rätt! Duken ska under klämringen! Skär upp och riv bort duken ett par dm utanför manschetten, ta bort och monter ny manschett och ny duk. Vet inte hur byggmax system är, men ofta är det ett separat lim som används vid överlappande duk, låt den nya duken överlappa befintlig på golvet 20cm typ. Använd skärmall! Obs, ska läggas i brunnen innan duken och manschetten monteras!

S swirve skrev:
Din känsla är rätt! Duken ska under klämringen! Skär upp och riv bort duken ett par dm utanför manschetten, ta bort och monter ny manschett och ny duk. Vet inte hur byggmax system är, men ofta är det ett separat lim som används vid överlappande duk, låt den nya duken överlappa befintlig på golvet 20cm typ. Använd skärmall! Obs, ska läggas i brunnen innan duken och manschetten monteras!
men han har sett bilderna och påstår att manchetten den större man lägger först ligger rätt men att sen det som är så fullt och slarvigt skuret inte är hela världen eftersom den även har en till mancchett som han påstår ligga bra i klämmringen,
Men du föreslår att jag tar bort duken samt manschetten och tar bort klämringen och börjar om?

Har han gjort hålet med tänderna, eller hur fick han till det så jäkla slarvig?

S
Jag har ju bara gjort ett badrum, men då la man manschetten först som extra förstärkning och sen duken över. Sen skär man manschett och duk ihop. Eftersom golvbrunnen är en känslig del hade jag inte slarvat där. En skärmall kostar en hundring....

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag har ju bara gjort ett badrum, men då la man manschetten först som extra förstärkning och sen duken över. Sen skär man manschett och duk ihop. Eftersom golvbrunnen är en känslig del hade jag inte slarvat där. En skärmall kostar en hundring....
Så jag kan ta bort hela duken på golvet och köpa nytt och börja om, går det att använda brunnen igen fast man tryckt dit klämmringen?

S
Penten Penten skrev:
Så jag kan ta bort hela duken på golvet och köpa nytt och börja om, går det att använda brunnen igen fast man tryckt dit klämmringen?
Troligen finns det en instruktion för hur du lagar duken. Jag skulle tro, men dubbelkolla med duk tillverkaren, att du kan skära bort typ 1m2 duk runt manschetten, ta bort klämring, ta bort manschett och lägg ny manschett och ny duk med tillräckligt överlapp (15-20cm?) och limma med rätt lim vid överlappet.
Du ska inte behöva ta bort hela duken på golvet om resten är ok?! Vilket system är det och finns det monterings anvisningar?!

• Gilla
Penten
  • Laddar…
Fast om brunnen som är det viktigaste ser ut sådär hur ser resten ut? Skulle inte lita på att det endast är kring brunnen det behöver fixas

S swirve skrev:
Troligen finns det en instruktion för hur du lagar duken. Jag skulle tro, men dubbelkolla med duk tillverkaren, att du kan skära bort typ 1m2 duk runt manschetten, ta bort klämring, ta bort manschett och lägg ny manschett och ny duk med tillräckligt överlapp (15-20cm?) och limma med rätt lim vid överlappet.
Du ska inte behöva ta bort hela duken på golvet om resten är ok?! Vilket system är det och finns det monterings anvisningar?!
Byggmax, jo det finns massa på deras hemsida men inte just om lagning eller att man kan lägga remsor över skarvar så det kanske så man får göra , 4st remsor som man lägger på en ny bit man monterar dit.

• Instruktionsbild för att montera Byggmax våtrumsremsa över skarvar i tätskiktsfolie.
    Skapa konto
Om du fäljer den anvisningen och använder exakt det lim som de förordar för skarvar så bör det bli bra. Och se till att använda skärmall som är avsed för juts din brunn (den skall sättas i briunnen innan man läger manchett och duk).

När foliesystemen var nya runt 2009-10 så blev det fel med vissa fabrikat, de förordade ett lim som fungerade bra på de stora ytorna där det fanns sugande underlag, men som inte fungerade i överlappande skarvar, för folien är så tät att vattnet (eller lösmningsmedlet) i limmet inte kunde avdunsta när det var tätt åt båda håll, så limmet i skarvarna härdade aldrig.

Bara som indikation på hur viktigt det är med rätt lim.

Och som sagt, granska resten av vad vännen har gjort, för det är rätt grundläggande att göra rätt vid brunnen. Misslyckas man med det så finns nog risk att mycket annat är fel. Har vännen bara gjort tätskiktet, eller även monterat brunnen och liknande? Det är vanligt att brunnen inte fixeras korrekt när fuskjobbare är i farten.

Edit: tittade nu på första bilden, brunnen ser ut att sitta rätt.

Bild nr 2 , kolla klockan 1-2 , där ser man juh brunn ? Och varför har man inte använt en Perus skärmall ? ,, jobbar denna person i fråga ens med badrum som yrke ?

Som yrkes arbetare inom badrum så blir man skeptisk för detta , ta en bild längre ifrån runt brunn , då man man se om han har använt en manschett först , brukar bukta upp lite då

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du fäljer den anvisningen och använder exakt det lim som de förordar för skarvar så bör det bli bra. Och se till att använda skärmall som är avsed för juts din brunn (den skall sättas i briunnen innan man läger manchett och duk).

När foliesystemen var nya runt 2009-10 så blev det fel med vissa fabrikat, de förordade ett lim som fungerade bra på de stora ytorna där det fanns sugande underlag, men som inte fungerade i överlappande skarvar, för folien är så tät att vattnet (eller lösmningsmedlet) i limmet inte kunde avdunsta när det var tätt åt båda håll, så limmet i skarvarna härdade aldrig.

Bara som indikation på hur viktigt det är med rätt lim.

Och som sagt, granska resten av vad vännen har gjort, för det är rätt grundläggande att göra rätt vid brunnen. Misslyckas man med det så finns nog risk att mycket annat är fel. Har vännen bara gjort tätskiktet, eller även monterat brunnen och liknande? Det är vanligt att brunnen inte fixeras korrekt när fuskjobbare är i farten.

Edit: tittade nu på första bilden, brunnen ser ut att sitta rätt.
tack, det är betongbjälklag och en källare under så plattan är inte på mark alltså utan det är en stor källare under så limmmet för mattan bör bara för icke sugande materia då

Krilleman
Detta är katastrofdåligt utfört.

Gör om om gör rätt!

Vad har man kapat med? Fogsvans?

På denna bilden ser man tydligt att det är fel.
I RÖD markering ser man antagligen? brunnsmanschetten.
Men varför finns den inte synlig i GRÖN markering? Det är den vita plasten i själva brunnen som är framme här!
Bilden visar en brunnsmanschett där den saknas i grön markering och syns i röd markering, problem med installationen av brunnsmanschett i våtrum.
Skapa konto

Kolla denna video från GVK så får du bättre svar hur det bör vara gjort.

• Gilla
  • Älska
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Och då undra man ju hur resten är gjort.

• Gilla
Penten och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och då undra man ju hur resten är gjort.
bra svar, tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.