Hej!
Jag fick en faktura från hanverkaren efter 2 år av skutförd arbete och även slutfaktura, Vad ska jag göra betala eller bestrida den?

Betala om du är nöjd med arbetet? Varför skulle tiden vara skillnaden för att betala?

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om fakturan är korrekt måste du betala.

Annars kan du bestrida.

Ett företag har rätt att kräva betalning från en konsument i upp till tre år. Har du inte betalat för det du köpt spelar det alltså ingen roll om företaget hör av sig efter till exempel ett år för att kräva betalt. Du är fortfarande skyldig att betala. Efter tre år kan företaget inte längre kräva pengarna av dig. Det kallas att skulden preskriberas.

Ibland kan preskriptionstiden förlängas, till exempel om företaget skickar ett nytt krav till dig. Du kan därför inte räkna med att din skuld preskriberas.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-fakturor-och-paminnelser/

Rent juridiskt gäller 3 år

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Betala om du är nöjd med arbetet? Varför skulle tiden vara skillnaden för att betala?

För mig det är omöjligt att avgöra efter 2 år om det antal timmar som hantverkaren fakturerat faktiskt är korrekt.

Kilrain Kilrain skrev:
Om fakturan är korrekt måste du betala.

Annars kan du bestrida.

[länk]
Detta gäller särskilt som rätten till rotavdrag om redovisas/faktureras direkt.

Då skulle jag ha hört av mig tidigare om det är ett bekymmer.. om fakturan kommit bort på posten eller fel mailadress är angiven , slipper man betala då?? …

A Armen skrev:
Vet inte på rak arm hur det blir då, rent juridiskt.

Men rent moraliskt:

Om du har påmint företaget om att skicka faktura bör ansvaret hamna på företaget, och de får käka kostnaden för uteblivet ROT-avdrag.

Om du glömt/hoppats att ingen faktura ska komma bör ansvaret hamna på dig, och då får du käka kostnaden för uteblivit ROT-avdrag.

fremax fremax skrev:
Då skulle jag ha hört av mig tidigare om det är ett bekymmer.. om fakturan kommit bort på posten eller fel mailadress är angiven , slipper man betala då?? …

Jag har betitlat slutfakturan men dom uppger nu att de missade vissa arbetstider att fakturera.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag har betitlat slutfakturan men dom uppger att de missade vissa arbetstider att fakturera.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Armen skrev:
Jag har betitlat slutfakturan men dom uppger att de missade vissa arbetstider att fakturera.
Missade det! Då vet jag inte vad du ska göra. Inte ok från firman tycker jag då!

A Armen skrev:
Ah, förändrar ju allt. Då har ju firman skjutit sig själva i foten.

Om de har rätt eller inte är ju väldigt svårt som utomstående att bedöma när man inte vet vilket arbete som utförts, och hur lång tid det påstås ha tagit.

Men även om de har rätt så bör de käka kostnaden för uteblivet ROT-avdrag på de ”missade timmarna”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.