460 läst · 1 svar
460 läst
1 svar
Se upp med IKEAs Ivar
Jag skulle montera en Ivar hyllstege jag köpt men det visade sig att stolparna var krokiga. Det var lite krokiga i framåt-bakåtled men det finns väl en chans att tvärstyckena/"stegpinnarna" skulle spänna dem rätt. Mer bekymmersamt var att de var krokiga även i hö-vä-led och mer så. Jag bytte den men det var nästan lika illa med nästa så de fick igen sakerna och jag får söka en annan lösning på mitt problem. Dessutom var det en kvist som gick nästan helt över ett tvärstycke och ganska mycket kvist i stolparna. Stolparna är gjorda i fingerskarvat virke, fingerskarvning brukar väl användas för att få ngt som ska likna kvistfritt virke, men det fanns ganska mycket och grov kvist kvar i stolparna.
Ivar borde ligga snäppet över Hejne i kvalitet men det är alltså tveksamt om den gör det. Jag räknar inte med att få kvistfritt förstklassigt virke när jag köper Ivar men det borde vara något enklare torrt, funktionellt rakt, möbelvirke, inte bygghandelsvirke (det är ofta bättre men den här kvaliten hade i många fall kunnat accepteras som byggvirke).
Ivar borde ligga snäppet över Hejne i kvalitet men det är alltså tveksamt om den gör det. Jag räknar inte med att få kvistfritt förstklassigt virke när jag köper Ivar men det borde vara något enklare torrt, funktionellt rakt, möbelvirke, inte bygghandelsvirke (det är ofta bättre men den här kvaliten hade i många fall kunnat accepteras som byggvirke).
Med fingerskarvar så blir många meter virke som kapas i rätt längd. Ett sätt att ta tillvara på virket och inte få så många stumpar Då kan det bli att det är olika delar av trädet som fogas ihop. Kärnträ ( inte så bra ) med ytträ, dom torkar helt olika och kan vrida sig åt all håll. Eller så har det torkat för fort i någon värme. Se bara hur virke/reglar är på uppvärmda varuhusen, där får man verkligen kolla upp det. Kommer ihåg gammla OBS, varmt och svårt att hitta regler som var raka, mer som bananer var dom flesta
Liknande trådar
-
Priserna på småhus fortsätter uppåt under tredje kvartalet
Artikelkommentarer -
Arlo "Nya appupplevelsen"
Villalarm & Hemautomation -
Hur ska jag sätta upp hatthylla i sekelskiftesstil?
Möbelsnickeri -
Minst 40 olagliga solcellsföretag - se upp
Artikelkommentarer -
Distanser för ikeas upphängningsskena?
Kök