7 380 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Schüco kvalité?
Hej!
Vad har ni för erfarenheter av Schüco? Hur mycket skiljer det i pris emot ett elitfönster eller liknande? Hur är kvalitén? Någon som har skjutdörrar, fönster eller dörrar från Schüco?
Söker man på nätet samt detta forum så hittar man bara massa gammla inlägg.
Tack på förhand !
Vad har ni för erfarenheter av Schüco? Hur mycket skiljer det i pris emot ett elitfönster eller liknande? Hur är kvalitén? Någon som har skjutdörrar, fönster eller dörrar från Schüco?
Söker man på nätet samt detta forum så hittar man bara massa gammla inlägg.
Tack på förhand !
Prisskillnaden har jag inte riktig koll på, men rejält mycket högre pris blir det. Det är också oerhört hög kvalité. Om det i slutänden är värt det, kan bara du svara på. Jag har varken på jobbet eller privat haft råd att gå på deras grejer.
Jag vet att ett fönsterbyte jag gjorde kostade 10 milj med H-fönstret och skulle ha kostat 16-18 milj med schüco. Fast det är att jämföra apelsiner och bananer.
Jag vet att ett fönsterbyte jag gjorde kostade 10 milj med H-fönstret och skulle ha kostat 16-18 milj med schüco. Fast det är att jämföra apelsiner och bananer.
Schüco kan betyda vad som helst allt från skräp till riktigt bra.
En tillverkare kan finnas i Sverige och köper endast profiler från Schüco och deras parti har beslagning enligt svensk standard som uppnår kraven för svensk säkerhetsklassning om krav finns medan en annan har polska beslag och helt annan profil som aldrig kan uppnå krav på låsning i Sverige då svenska beslag inte passar.
Det är lika med Sapa och andra tillverkare av profiler och partier.
Det kan skilja mycket mellan olika partier så det är bättre att du tar kontakt med en återförsäljare och tittar på vilka specifika partier och lösningar dom erbjuder som passar just era behov.
Profilerna är det inget fel på.
En tillverkare kan finnas i Sverige och köper endast profiler från Schüco och deras parti har beslagning enligt svensk standard som uppnår kraven för svensk säkerhetsklassning om krav finns medan en annan har polska beslag och helt annan profil som aldrig kan uppnå krav på låsning i Sverige då svenska beslag inte passar.
Det är lika med Sapa och andra tillverkare av profiler och partier.
Det kan skilja mycket mellan olika partier så det är bättre att du tar kontakt med en återförsäljare och tittar på vilka specifika partier och lösningar dom erbjuder som passar just era behov.
Profilerna är det inget fel på.
Står inför samma val inom kort. Fick offert på ett husbygge jag planerar, och reagerade på priset. Då skrev husleverantören att jag kunde spara 500 000 sek bara på att byta från Schuco till Velfac. Nu är det kanske inte samma produkt, men har svårt att tro att danska Velfac gör dåliga skjutpartier. Även om jag tror att kvalitet i större skjutpartier är nått man uppskattar över tid, så är en halvmille en summa som är svår att bortse från.
A Arcus skrev:Står inför samma val inom kort. Fick offert på ett husbygge jag planerar, och reagerade på priset. Då skrev husleverantören att jag kunde spara 500 000 sek bara på att byta från Schuco till Velfac. Nu är det kanske inte samma produkt, men har svårt att tro att danska Velfac gör dåliga skjutpartier. Även om jag tror att kvalitet i större skjutpartier är nått man uppskattar över tid, så är en halvmille en summa som är svår att bortse från.
Hur många fönster och skjutpartier ska du ha i huset? En halv miljon låter ju helt sjukt mycket
Hej, huvudhusets enda sida har fönster i gavel och delar av långsidan. Sen ett gästhus, mindre men samma upplägg. Alltså tänk att du har ett rektangulärt hus där ena gaveln och del av sidorna är glasade (akvarium)E Jiiimmy skrev:
Fick nyss reda på Velfac tar 500 ksek och schuco 1 mille. Dvs faktor 2 på Shuco. Jag kommer banta bort en del partier pga för hög kostnad, sätta Velfac på gästhuset och ev Schuco på stora huset. Men som jag läste i tråden så bör man ha koll på Schuco kan skilja sig åt i kvalitet.
Det finns även SAPA och WICONA som du kan kolla upp.
Förr köpte jag SAPA profiler och byggde ihop partierna själv och beställde glas och glasade men det är många år sedan nu, men jag monterade mest butiksentrér då.
Att det skiljer mellan olika partier beror på att många som säljer partier bygger dom själva och det finns olika profiler man kan använda även för fasta fönster som har olika egenskaper men även vilken beslagning som används skiljer.
När jag jobbade mycket med aluminiumpartier så byggde vi själva och anpassade efter kundens önskemål och olika profiler har olika pris.
Det finns profiler med olika isolervärden men även olika storlekar vilka rymmer olika beslag, det är alltså inte bara fabrikat som skiljer utan vad den som bygger partiet väljer för lösning.
Även visuellt så skiljer olika lösningar så fråga vad dom erbjuder och kontrollera noga att det stämmer med era förväntningar och krav.
Förr köpte jag SAPA profiler och byggde ihop partierna själv och beställde glas och glasade men det är många år sedan nu, men jag monterade mest butiksentrér då.
Att det skiljer mellan olika partier beror på att många som säljer partier bygger dom själva och det finns olika profiler man kan använda även för fasta fönster som har olika egenskaper men även vilken beslagning som används skiljer.
När jag jobbade mycket med aluminiumpartier så byggde vi själva och anpassade efter kundens önskemål och olika profiler har olika pris.
Det finns profiler med olika isolervärden men även olika storlekar vilka rymmer olika beslag, det är alltså inte bara fabrikat som skiljer utan vad den som bygger partiet väljer för lösning.
Även visuellt så skiljer olika lösningar så fråga vad dom erbjuder och kontrollera noga att det stämmer med era förväntningar och krav.
Redigerat:
Vi har en 3 m vikdörr från Schüco, idag drygt 5 år gammal, och jag är inte överdrivet imponerad. Förvisso handlar det mesta om att den inte var korrekt monterad från början, men nu när vi behöver få den servad så verkar det väldigt svårt att få tag på rätt reservdelar. Jag tror vi väntar på det fjärde besöket nu efter tre tidigare med delar som inte riktigt passar just vår modell...
Hej! Hur har det gått för dig? Jag är i dagarna att beställa tre partier där schüco verkar bli valet. Vad gick snett vid montering?ginnfilt skrev:Vi har en 3 m vikdörr från Schüco, idag drygt 5 år gammal, och jag är inte överdrivet imponerad. Förvisso handlar det mesta om att den inte var korrekt monterad från början, men nu när vi behöver få den servad så verkar det väldigt svårt att få tag på rätt reservdelar. Jag tror vi väntar på det fjärde besöket nu efter tre tidigare med delar som inte riktigt passar just vår modell...