Schneider har börjat marknadsföra en ny version av sin programvara för hemautomation som dem nu kallar Nya Wiser , appen kallas Wiser by SE.

Någon som har erfarenhet av denna nya, den gamla använde Bluetooth den nya Zigbee

Det är jag också intresserad av att höra!

Jag har själv deras "gamla" med bluetooth, mest pga att de var på kampanj och kostade samma som en utan bluetooth. Någon som vet om de är bakåtkompatibla, alltså om det nya funkar med det gamla?

Enligt vad de anger i sin reklam så skall de nya vara bakåtkompatibla, d.v.s. de som har version t.ex. CCT5011-0002, så har version 0002 både Bluetooth och Zigbee, detta motsägs dock av deras egna datablad:
Version 1: https://www.se.com/se/sv/product/CCT5011-0001/exxact-wiser-elektronisk-puckströmställare-med-bluetooth-styrning./
Version 2: https://www.se.com/se/sv/product/CCT5011-0002/strömställare,-wiser,-puck-för-led-belysning,-kan-styras-via-wiser-by-se-appen,-zigbee-3.0,-grå/

Så tyvärr verkar dem inte kompatibla med varandra....

Någon annan som vet ?

Redigerat:
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Nya och gamla Wiser är kompatibla med varandra - ja! Puckar som slutar på 001 har zigbee och bluetooth, 002 (de nya) har bara zigbee. De man måste göra med de gamla 001 som jag själv har är att gå in i appen esetup och göra om puckarna till zigbee om man inte har dom i det läget sen tidigare och sen lägga till dom i nya appen.
Stöd för matters ska komma, termostaterna kommer till hösten.

däremot om de nya fungerar med home touch vet jag ej men borde då home touch kör zigbee, fick själv min nyinköpta home touch utbytt till den nya gatewayen.

Någon som försökt styra dessa med något annat än deras app/gateway?

D Divvi skrev:
Någon som försökt styra dessa med något annat än deras app/gateway?
har ej testat men ska fungera med tex Homey.

Ni som har installerat Wiser-produkter, är ni nöjda? Hur ser era system ut? Vad har ni gjort för smarta lösningar?

Jag är i full gång med mitt husbygge och har snöat ion mig på Wisersystemet, mest för att det är Zigbee (vilket jag tror är det mest framtidssäkra protokollet) och att Schneider är en riktig jätte till bolag, känns tryggt!

hoffret hoffret skrev:
Ni som har installerat Wiser-produkter, är ni nöjda? Hur ser era system ut? Vad har ni gjort för smarta lösningar?

Jag är i full gång med mitt husbygge och har snöat ion mig på Wisersystemet, mest för att det är Zigbee (vilket jag tror är det mest framtidssäkra protokollet) och att Schneider är en riktig jätte till bolag, känns tryggt!
har inte kommit så långt ännu men 2022 så kommer deras termostater och brandvarnare så de står högst på listan iaf samt så klart deras stöd för Matter. Att snart få in Wiser Energy i samma app gör de än bättre.

R Ro36 skrev:
har inte kommit så långt ännu men 2022 så kommer deras termostater och brandvarnare så de står högst på listan iaf samt så klart deras stöd för Matter. Att snart få in Wiser Energy i samma app gör de än bättre.
Okey, spännande! Var tvungen att googla Matter.. hade ingen aning om det är "nya namnet" för CHIP. Det är just pga CHIP jag vill ha ett Zigbee-protokoll. Känns ju väldigt lovande!

Vad vet du mer om deras brandvarnare och termostater?

Edit: Såg nu att det var radiatortermostater det handlade om, inte aktuellt för mig.. men den där brandvarnaren vill man ju lägga vantarna på.. hittade bara en liten bild på den när jag sökte, ingen info.

Redigerat:
hoffret hoffret skrev:
Okey, spännande! Var tvungen att googla Matter.. hade ingen aning om det är "nya namnet" för CHIP. Det är just pga CHIP jag vill ha ett Zigbee-protokoll. Känns ju väldigt lovande!

Vad vet du mer om deras brandvarnare och termostater?

Edit: Såg nu att det var radiatortermostater det handlade om, inte aktuellt för mig.. men den där brandvarnaren vill man ju lägga vantarna på.. hittade bara en liten bild på den när jag sökte, ingen info.
jo, Matter är nya namnet på CHIP. Enda jag vet om brandvarnaren är att låter en, låter alla. De gör tex inte Netatmos smarta brandvarnare. Här ser du iaf mer om vad som kommer, de syns för alla som har deras app redan så inget direkt hemligt.

• Skärmavbild av app för smarta hem-produkter inklusive utomhuskamera, brandvarnare och radiatortermostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande!
Har du några Wiser-produkter installerade redan eller väntar du till 2022?

Jag har tänkt styra allt via en Athom Homey, vet du om den Gateway'en räcker, eller behöver man en Wiser-gateway oavsett?

Den här blir ju magisk att koppla kaffebryggaren till. Hade egentligen redan köpt deras envägsuttag med inbyggd timer, men den här är ju både billigare och ger ju möjlighet att brygga kaffe från sängen! WOW!
Äntligen känner jag att jag hittat rätt i den här enorma djungeln av SmartaHem-styrning!
Schneider Exxact Wiser Zigbee 1-vägsuttag, jordat och vitt, för smart hem-styrning, prissatt till 755 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ännu bara två puckar till utomhusbelysningen, den nya gatewayen och några smarta pluggar inne, men skulle behöva ta tag i de att boka en elektriker en dag för att få en massa puckar installerade.

Har Wiser Energy också men ännu dock i egen separat app men snart så…

tror du behöver deras nya gateway tyvärr, har själv ingen Homey så ta mitt svar med en nypa salt.

Jag har bara några dimmers, men de funkar bra. har inte deras gateway men kollade på det i somras när jag skulle ha fler dimmers och då insåg jag att det var ett ganska begränsat urval av produkter de hade, det tillsammans med priset av en dimmer gjorde att jag köpte vanliga istället. Men spännande om det släpps fler nu snart, då blir det intressant igen, iaf med brandvarnare, kamera osv. Men just att tända/släcka lampor är inget jag använder särskilt ofta, inte heller schemaläggning. Det går trots allt snabbare att ställa sig upp och gå 3-5m och göra det manuellt än att öppna appen osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.