281 läst · 7 svar
281 läst
7 svar
Schneider Renovas termostat
Jag har en fråga angående Renovas rumstermostat.
Jag har monterat en fläkt i hallen,(kallaste stället) och via rör under trappan blåser den luften genom kaminen i vardagsrummet.
Nu skulle jag vilja att fläkten kickar igång när man eldar, och temperaturen stiger i närheten av kaminen.
Men om jag inte missuppfattar informationen jag hittat om termostaten så jobbar den upp till inställd temp, och slår av där. Jag vill ju ha tvärtom.
Fläkten har inbyggd termostat, men den sitter ju så den påverkas väldigt lite när man eldar, så därför vill jag styra den med termostat som jag placerar närmre kaminen.
Går detta att lösa?
Jag har monterat en fläkt i hallen,(kallaste stället) och via rör under trappan blåser den luften genom kaminen i vardagsrummet.
Nu skulle jag vilja att fläkten kickar igång när man eldar, och temperaturen stiger i närheten av kaminen.
Men om jag inte missuppfattar informationen jag hittat om termostaten så jobbar den upp till inställd temp, och slår av där. Jag vill ju ha tvärtom.
Fläkten har inbyggd termostat, men den sitter ju så den påverkas väldigt lite när man eldar, så därför vill jag styra den med termostat som jag placerar närmre kaminen.
Går detta att lösa?
Är det bara en 1-polig termostat. det brukar vara 3 stift att koppla på. varav ett ( C ) är ingående och dom andra ( NC ) är för att stänga av vid hög värme och den andra ( NO ) starta vid hög värme. Ett foto på termostatens anslutningar är bra.
C= common NC = normalt stängd NO = normalt öppen
C= common NC = normalt stängd NO = normalt öppen
Inte en aning. 😊
Har inte köpt termostaten än, och el är en grej som är hokus pokus för mig. (så ska mao inte installera den själv)
Men denna är det jag tänkt använda, om det går att koppla den som jag vill.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ll-+30-c-2pol-10a-ip20-skruvanslutning-svart/
Har inte köpt termostaten än, och el är en grej som är hokus pokus för mig. (så ska mao inte installera den själv)
Men denna är det jag tänkt använda, om det går att koppla den som jag vill.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ll-+30-c-2pol-10a-ip20-skruvanslutning-svart/
Samma med den, sök på växlande rumstermostat.
Renova är uteslutet tyvärr om du inte får plats med ett växlande hjälprelä någonstans, tror Eltako har ett i form av en puck.
Renova är uteslutet tyvärr om du inte får plats med ett växlande hjälprelä någonstans, tror Eltako har ett i form av en puck.
Plats är typ obegränsat. Den (termostaten)kommer sitta utanför skrubben som är under trappan, och har redan tagit upp hål igenom den väggen. Så plats är inga problem.snaggletooth skrev:
Får hjälp av elektriker om två veckor, så då är det iaf lösbart. 👍🏼
Tänkte handlat inför att han kommer, så därför jag frågade här om det var lösbart. 😊
Tackar för svar och råd. 🙏🏼