4 802 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Schemaläggning värme och varmvatten - vad tror ni om detta
I morgon övergår jag till timprisavtal med Greenely. I samband med det har jag gjort lite inställningar i min NIBE f370 för att försöka styra förbrukningen till natten. Jag får ju självklart utvärdera allteftersom det blir kallare, men tänkte höra om någon är i liknande situation och tänkt i liknande banor, och om ni har tänkt annorlunda.
SE3 Östergötland, 130 kvm enplanshus från 2001, frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme.
Förra året rörde jag inte pumpens inställningar och kollar jag loggen ser jag ut att legat runt 20 grader inomhustemp, så det är väl det jag utgår ifrån.
Vi är 2 vuxna och ett spädbarn och ganska (mycket) liten varmvattenkonsumtion.
Vi har en rejäl braskamin i vardagsrummet som ger bra tillfällig uppvärmning i det rummet, och har ett bra vedlager.
Vad jag gjort:
Varmvatten: ändrat standardläge från Komfort (51-55 grader) till Ekonomi (45-50 grader). Vidare har jag styrt varmvattenberedaren att vara frånslagen hela dagen och endast få köra 01-05. (Jag har periodisk höjning/legionellakörning var tredje vecka).
Värme: ändrat grundtemperaturen till -2 (alltså ca 18 grader) samt flyttat ner värmekurvan ett steg till kurva 4. Sedan har jag ställt in schemalagd höjning till +4 (alltså ca 24 grader) mellan 01-05 och hoppas alltså att detta dels ska ge lite högre komfort de kalla morgontimmarna, och att detta kan ligga kvar i plattan lite under dagen när börtempen är lägre inställd. På eftermiddag och kväll eldar vi.
Blockering elpatron: har även lagt in en blockering av elpatronen 13-18 för att undvika att den går igång under den ofta förekommande eftermiddagspeaken.
Vad tror ni spontant, är jag för hård med inställningarna? Hade ni gjort något annorlunda?
SE3 Östergötland, 130 kvm enplanshus från 2001, frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme.
Förra året rörde jag inte pumpens inställningar och kollar jag loggen ser jag ut att legat runt 20 grader inomhustemp, så det är väl det jag utgår ifrån.
Vi är 2 vuxna och ett spädbarn och ganska (mycket) liten varmvattenkonsumtion.
Vi har en rejäl braskamin i vardagsrummet som ger bra tillfällig uppvärmning i det rummet, och har ett bra vedlager.
Vad jag gjort:
Varmvatten: ändrat standardläge från Komfort (51-55 grader) till Ekonomi (45-50 grader). Vidare har jag styrt varmvattenberedaren att vara frånslagen hela dagen och endast få köra 01-05. (Jag har periodisk höjning/legionellakörning var tredje vecka).
Värme: ändrat grundtemperaturen till -2 (alltså ca 18 grader) samt flyttat ner värmekurvan ett steg till kurva 4. Sedan har jag ställt in schemalagd höjning till +4 (alltså ca 24 grader) mellan 01-05 och hoppas alltså att detta dels ska ge lite högre komfort de kalla morgontimmarna, och att detta kan ligga kvar i plattan lite under dagen när börtempen är lägre inställd. På eftermiddag och kväll eldar vi.
Blockering elpatron: har även lagt in en blockering av elpatronen 13-18 för att undvika att den går igång under den ofta förekommande eftermiddagspeaken.
Vad tror ni spontant, är jag för hård med inställningarna? Hade ni gjort något annorlunda?
Elpriset brukar ju ha en topp på morgonen också, så att blockera elpatronen på förmiddagen borde gå att göra utan att värmen sjunker, sen brukar priset gå ner mellan et par timmar på eftermiddagen där man kan köra ikapp lite. Att släppa på elen vid 18 känns fel då det brukar vara som högst då, kolla spotpriserna och justera efterhand. https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm#aktuella
Yes, har koll på spotpriserna och detta är mer "basinställningarna" som kan uppdateras dag för dag efter lokala peakar. Du kanske har rätt att jag borde förskjuta blockeringen av elpatronen lite. Men som jag förstått det så är kompressorn i f370 så pass klen att den mer eller mindre kör på 100% el under kalla tider, så att blockera patronen i januari betyder i praktiken att blockera all uppvärmning.P Plutus skrev:Elpriset brukar ju ha en topp på morgonen också, så att blockera elpatronen på förmiddagen borde gå att göra utan att värmen sjunker, sen brukar priset gå ner mellan et par timmar på eftermiddagen där man kan köra ikapp lite. Att släppa på elen vid 18 känns fel då det brukar vara som högst då, kolla spotpriserna och justera efterhand. [länk]
Har du någon uppdatering på hur det gick för dig med dessa inställningar? Sitter med kusligt lika förutsättningar (SE3, 115 kvm 2021, F370 med golvvärme, 2 vuxna + spädbarn, kamin i vardagsrum). Funderar också på timpris men det är ju just detta man behöver få till annars sabbar elpatronen elräkningen helt.
Varmvatten på natten går fint. Temperaturen håller sig rätt bra över dagen och räcker gott åt oss.C Cavilu skrev:Har du någon uppdatering på hur det gick för dig med dessa inställningar? Sitter med kusligt lika förutsättningar (SE3, 115 kvm 2021, F370 med golvvärme, 2 vuxna + spädbarn, kamin i vardagsrum). Funderar också på timpris men det är ju just detta man behöver få till annars sabbar elpatronen elräkningen helt.
Värmen har jag fortsatt labba med. Sänkte gränsen för när elpatron får gå in till 1 grad. Det har funkat bra så kört bara kompressor fram till senaste veckan typ. +3 på natten och -3 på dagen schemalagt.
Jag har varit nöjd med klimatet men mina föräldrar har tyckt vi haft det kallt.
Nu när patronen går in har jag ställt in en lite mindre skillnad då det blir mycket mer märkbar effekt av den. Det blir onödigt varmt på natten helt enkelt. Har nu 0 på natten och -3 på dagen. Lär fortsätta labba. Nu blir det varmare igen så patronen kommer blockas.
I oktober hamnade jag ca 25% under rörligt pris ca 90 öre, rörligt runt 120) vilket jag är nöjd med då elen var väldigt billig och knappt någon värme att tala om behövts. I september hamnade jag runt 240 öre (rörligt 310). Då var det verkligen ingen värme att tala om, bara varmvatten och övriga förbrukare, men elen var ju väldigt dyr. November har ju varit billig hittills och först senaste veckan blivit dyr och då även ganska dyr nattetid. Därför får man akta så man inte brassar på onödigt mycket elpatro så man förbrukar långt mer än man borde till ett högt nattpris (även om dagspriset är dubbelt så dyrt).
Återstår att se hur det blir när det börjar bli kallt på riktigt också.
Kan tillägga att jag kör läge Lyx på natten och av mellan 06-00. Då är vattnet ca 58 grader på morgonen. Har ingen duschat den dagen brukar det ha sjunkit till typ 52 grader på kvällen.
Ett bad (för vuxen) räcker för att nästa vuxna inte ska kunna duscha särskilt länge innan varmvattnet tar slut men för oss är det tillräckligt.
Ett bad (för vuxen) räcker för att nästa vuxna inte ska kunna duscha särskilt länge innan varmvattnet tar slut men för oss är det tillräckligt.
Hej! Intressant läsning.
Har själv en F370 och har stått här ikväll o experimenterat lite med både blockering av tillsats och varmvatten.. antar att man får prova sig fram och se vad som funkar.
Har du annars testat att köra med ”smart price adaptation”?
Har själv en F370 och har stått här ikväll o experimenterat lite med både blockering av tillsats och varmvatten.. antar att man får prova sig fram och se vad som funkar.
Har du annars testat att köra med ”smart price adaptation”?
Hej. Jag har liknande storlek på boende. December-fakturan ökade medvetenheten och jag har nu schemalagt liknande som du gjort. Jag har även schemalagt ventilationen så att den går ner på 30% dagtid när ingen är hemma. Är det ngt du provat?
Lägre ventilation gör att pumpen får sämre frånluft att jobba med så den gör ett sämre jobb. Finns risk att förångaren isar igen oftare vilket leder till att kompressorn avfrostar istället för att producera värme. Samtidigt ger en för hög ventilation kallare innetemp i och med att mer utleluft sugs in genom tilluftsventilerna. Jag har bestämt mig för att låta ventilationen vara och istället blocka elpatron dagtid under de perioder när elen är dyr.O OlofChrister skrev:
Nej, inte orkat dra fram nätverk till pumpen. Men nu för tiden är priskurvan tämligen förutsägbar. Det är oftast konstant högt under dagen och lägre mellan 23 och 06. Så en manuell schemaläggning funkar minst lika bra skulle jag säga.O olisby skrev:
Kan även tillägga att jag skrotat natthöjningen av temp. Även om det är billigare på natten så sköt förbrukningen i höjden när den fick 4 steg högre värmekurva på natten och när elen kostar 3 kr nattetid blir det snabbt dyrt ändå. Jag har ingen schemaläggning av värmen nu utan har endast elpatron blockad mellan 12 och 00. Det ger automatiskt mer värme nattetid eftersom kompressorn inte själv fixar hela värmebehovet under dagen när det är kallt, så patronen hoppar in och jobbar ikapp.
Min förbrukning i december blev ca 1200 kWh jämfört med 1600 förra året, men då har jag även skaffat laddhybrid i år som står för kanske 200 kWh. Så säg 1000 kWh för att jämföra samma förutsättningar. Mitt elpris blev 280 öre inkl moms. Hade jag legat kvar med rörligt hade jag haft ca 370 öre inkl moms.
Min förbrukning i december blev ca 1200 kWh jämfört med 1600 förra året, men då har jag även skaffat laddhybrid i år som står för kanske 200 kWh. Så säg 1000 kWh för att jämföra samma förutsättningar. Mitt elpris blev 280 öre inkl moms. Hade jag legat kvar med rörligt hade jag haft ca 370 öre inkl moms.