Stugan har stått på underhållsvärme (10 grader - fujitsu luftvärmepump modell äldre) och luftfuktigheten har pendlat mellan 65-69%.

Vi åkte till stugan i helgen och satte på värmen till 22 grader, och körde även en del med kaminen.

Stängde ner stugan och satte på underhållsvärmen igen.

Sedan i söndags, när vi lämnade stugan, så har luftfuktigheten gått från 60% till 75%. Fick lite panik i morse när jag såg att det var på 74,8% och satte igång värmen på 22 grader och direkt så sjönk luftfuktigheten till 71% på tre timmar.

Nu testade jag därför att sätta igång underhållsvärmen på 10 grader och direkt så stiger luftfuktigheten till 71,5% inom loppet av 30 minuter.

Jag kan inget om luftvärmepumpar, har googlat men inte riktigt hittat ett svar. Jag har dock inget minne av att det var så här förra året under höst/vinter.

På sensommaren och hösten kan luftfuktigheten vara väldigt hög. Ju lägre temperatur desto högre relativ luftfuktighet eftersom svalare luft bara kan innehålla mindre mängd vattenånga än om luften är varmare. När ni vistas i stugan tillförs fukt från varje person, matlagning, eldning etc.

• Gilla
Kanotisten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.