Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
isolde skrev:
Jaså? Inga svenskar gubbar jag känner jobbar för lägstalön enligt kollektivavtalet. Poängen i mitt inlägg var att just laglig utländsk arbetskraft arbetar på storbyggen för löner som ligger klart under deras svenska kollegors. Per definition måste det väl ändå vara snedvriden konkurrens enligt vad du har skrivit tidigare, förutom att de är alla "klåpare".
Jag känner igen typen, resonemanget och inställningen. Vissa är bittra, andra ser det som ett incitament till att se över sin affärsmodell. När det gäller anställda i småfirmor, kan de än så länge andas ut, då utvecklingen/förändringen inom branschen sker framförallt hos de stora drakarna. Så länge det passar dem att anlita utländska entreprenörer, kommer löneläget att pressas, något som sker dagligen i andra branscher, med den skillnaden att de är direkt exportberoende.

Förtydligande - Vad ville jag ha sagt? Jo, att mindre byggföretag har hittills åtnjutit (och fortsätter åtnjuta) ganska komfortabel sits, där vissa klarar sig med 60% beläggning och kliar sig i pannan i försök att finna fler debiterbara timmar innan fakturan ska skickas till kunden. Jag håller helt med, att ur det perspektivet ser man inte med blida ögon på alla "klåpare" från utlandet... givetvis av omtanke om arma (privat)kunder.
Ur en ingenjörs/konsults perspektiv ter sig saker ganska annorlunda. Det är ingen ide att bruka glåpord mot en asiat på andra sidan jordklotet som offererar likvärdig produkt till ett lägre pris. Vad skulle det tjäna till? Marknaden styr.

Jag tror ganska bestämt att huvudproblemet, om man ens kan kalla det så, är att det globalt finns folk som helt enkelt är beredda att jobba hårdare för lägre lön än den vi är vana vid. Att bygga murar och isolera sig är inget alternativ. Jag tror att svaret på utmaningen ter sig givet.
Så länge konkurrensen sker på lika villkor tycker jag att det OK, vad är problemet?
 
Fruppe skrev:
Jag håller med TS att det är ett problem, men jag tycket även att dom "billigare" alternativen också är ett problem (ja kom med påhoppen nu) för det är så långt ifrån dom villkoren vi har. Sen finns dom svenskar som har en byggfirma med bara utländsk arbetskraft och betaltar ut slavliknande löner medans han själv tjänar "bra" med pengar..

Det "går bra" när det är fullt med jobb men vad händer den dagen när "alla" väljer det billiga alternativet och den inhemska står arbetslös? Då blir det a-kassa och senare kanske bidrag och det får alla skattebetalare betala och då ökar skatten ..
Hoppas det scenariot inte blir verklighet!
Men det scenariot är väl knappast unikt för just hantverksbranschen. Är du hantverkare så har jag all förståelse att du kan uppleva det som en mardröm att verkligheten förändras men för att överleva är det nog ett vinnande strategi att ständigt anpassa dig till den marknad du verkar på

Samma sak har väl hänt och är händer i många branscher exempelvis textil, tillverkning, service/support, ingenjörstjänster, IT m.fl. Visst kan man resonera som du gör och försöka skuldbelägga och skrämma folk med högre skatt om man inte anlitar det "dyra" (svenska?) alternativet men jag tror inte det fungerar särskilt bra. Om du ser till dig själv, köper du alltid produkter (kläder, verktyg, bilar, mat) som är tillverkade i sverige? Och undviker du aktivt företag som helt eller delvis förlagt sin produktion utanför sverige eller outsourcat delar av sin verksamhet? Och trots att du kanske inte upplever att produkten eller tjänsten inte är bättre utan kanske till och med sämre med du stödjer svenska arbetare enligt ditt resonemang ovan?

Du kanske förstår poängen och inser att "problemet" du tar upp redan är verklighet i många branscher och det är inte lätt att leva efter ditt resonemang fullt ut för jag antar att du i så fall anser att samma sak gäller alla andra branscher också och inte bara hantverkarna?
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Så länge konkurrensen sker på lika villkor tycker jag att det OK, vad är problemet?
Ja vad är problemet?

Jag har frågat dig några ggr, och nu verkar du plötsligt själv inte se några problem ... :x

Förutom illegal verksamhet så har du inte lyckats prutta fram några reella problem. Jag ser också en del problem med fortkörning, stölder, illegal arbetskraft, svartarbete, misshandel och alla andra olagligheter. Och där ska givetvis samhället agera, eller om "folket" inte tycker lagarna är bra så ska lagarna på sikt ändras.

Fast det verkar finnas något förborgat i dina ord om "snedvriden" och "lika villkor" som du inte riktigt kan få fram. Du upprepar detta hela tiden, men tassar som katten runt het gröt och kan liksom inte förklara dig.
Är det månne så att du kastar in dessa ord bara som floskler för att ge tyngd åt dina argument, och vädja till oss läsares känslosamma sida, eller ...
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Kan heller inte förstå varför man skulle ignorera en person/ åsikt i ett sådant här forum.
Faktiskt samma här.
Däremot väljer jag att i princip ignorera hela trådar rätt ofta, genom att inte läsa och skriva i dom. Denna är egentligen en sådan. Men nu har jag ju börjat och får väl stå mitt kast ... ;)

Sen var det en fantastisk rolig början, med svart arbetskraft på skatteverkets bygge. :D
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Ja vad är problemet?

Jag har frågat dig några ggr, och nu verkar du plötsligt själv inte se några problem ... :x

Förutom illegal verksamhet så har du inte lyckats prutta fram några reella problem. Jag ser också en del problem med fortkörning, stölder, illegal arbetskraft, svartarbete, misshandel och alla andra olagligheter. Och där ska givetvis samhället agera, eller om "folket" inte tycker lagarna är bra så ska lagarna på sikt ändras.

Fast det verkar finnas något förborgat i dina ord om "snedvriden" och "lika villkor" som du inte riktigt kan få fram. Du upprepar detta hela tiden, men tassar som katten runt het gröt och kan liksom inte förklara dig.
Är det månne så att du kastar in dessa ord bara som floskler för att ge tyngd åt dina argument, och vädja till oss läsares känslosamma sida, eller ...
Ett problem som är löst är att du har lärt dig att illegal konkurrens inte är samma sak som sund konkurrens. En liten guldstjärna kan du få för det.

Då jag är arbetare så måste jag ut i produktion vilket i mitt fall är konsumenter som har ett helt annat tänk än vad den där talesmannen för konsumenter vill påstå. Därför hinner jag inte lära dig mer om snedvriden konkurrens så du får det som hemläxa till nästa lektion.
;).
Nu är det fredag och då ska vi vara glada.(y)
 
Thomas Lundquist skrev:
Så länge konkurrensen sker på lika villkor tycker jag att det OK, vad är problemet?
Nåja, tredje gången gillt (kanske). Problemet är att många yrkesgrupper, däribland hantverkare, definierar "lika villkor" som lika lön, likadan upplägg av arbetsdagen, lika vinstmarginaler. Dvs, en komfortabel sits, där ingen sticker ut. På så sätt kan ingen utomstående ta marknadsandelar, och det vet branschen, därför detta eviga prat om "lika villkor".Om du påstår dig vara undantaget, spelar ingen roll, eftersom så ser det generellt ut, och är inte specifikt för byggbranschen. Alla kommer väl ihåg hur Lidl gestaltades i media innan deras etablering i Sverige?

Tack och lov att bensinmackar konkurrerar på "lika villkor". ;)
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Då jag är arbetare så måste jag ut i produktion...
Ja då får vi vackert vänta på den spännande upplösningen. ;)

Därför hinner jag inte lära dig mer om snedvriden konkurrens så du får det som hemläxa till nästa lektion.
;).
Nej jag ska inte försöka gissa något mer vad du har i tanken.
Jag ska också försöka hålla mig ifrån att lägga mina ord i din mun, dvs tillskriva dig åsikter jag bara hittat på. Som jag klumpigt nog försökte mig på tidigare. Ber om ursäkt för det. Du hade all anledning att bli ännu mer irriterad än du visade.
Men som sagt, nu avhåller jag mig från att gissa eller spekulera över vad du menar med snedvriden konkurrens, utan inväntar tålmodigt ditt besked.
Det känns inte speciellt konstruktivt att diskutera detta mer just nu, då kärnfrågan verkar gälla snedvriden konkurrens och jag inte ens vet vad du menar med detta.

Nu är det fredag och då ska vi vara glada.(y)[/QUOTE]
Oja. Här sitter jag mätt efter middagen och med en liten vinslatt i glaset och mumsar chips.
Det går att vara rätt nöjd. :)
Jag önskar att alla människor skulle kunna få vara glada och/eller nöjda idag. Men som det ser ut runt om i Sverige och världen idag så har nog tyvärr alltför många det miserabelt. :(
 
Thomas Lundquist skrev:
Ett problem som är löst är att du har lärt dig att illegal konkurrens inte är samma sak som sund konkurrens. En liten guldstjärna kan du få för det.
Har inga större tvivel på att Mikael_L någonsin haft någon större svårighet att skilja på de två sakerna. Men för att kunna föra en vettig diskussion så måste du definera vad du menar med snedvriden eller för den delen sund konkurrens och vad du så starkt ogillar.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Har inga större tvivel på att Mikael_L någonsin haft någon större svårighet att skilja på de två sakerna. Men för att kunna föra en vettig diskussion så måste du definera vad du menar med snedvriden eller för den delen sund konkurrens och vad du så starkt ogillar.
Om man läser dom tidiga inläggen i tråden ordentligt så är det oerhört tydligt att han i skrift menar det. Jag tror mig veta att Mikael är en såpass klok man att han vet vad han håller på med. Men det finns ju andra tomtar, typ den där talesmannen som tolkar hans och mina svar annorlunda.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja, men då är det väl enklast om du tydligt klargör vad du definierar som sund konkurrens och vad du tycker är snedvriden konkurrens och vad du tycker att det innebär att konkurrens sker på lika villkor. Jag vet inte vilken talesman du pratar om men tycker du att jag, Mikael_L eller någon annan har fel eller att vi missuppfattat dig så utveckla ditt resonemang så blir det lättare att diskutera.
 
Thomas Lundquist
Jag har själv varit deltagare i en " snedvriden konkurrens", det var -93 och så vitt jag vet så pågar det fortfarande men i andra former. ALU- tjänst hette det då och vi renoverade mjölnargården på gröna lund i Stockholm. "Slutkund" som talesmannen kallar det var djurgårdsförvaltningen.
Det här var under den tiden då det var som värst i byggbranschen och jag kommer ihåg hur illa jag tyckte projektet var uppbyggt då jag förstod att ingen privat byggfirma hade en chans att få det jobbet. Men det var oerhört lärorikt. Jag hade även frågor om hur det kunde gå till på det viset.

Andra typer av snedvriden konkurrens som jag tycker är att byggbolag kan upphandla uppdrag till lägre pris tack vara annan flaggning.

Men min fetpoäng var den illegala konkurrensen/ arbetskraften som jag ville trycka på.
Varför denna hang ups på snedvriden konkurrens som ni bildade människor borde inse vad det är.

Nu har ni mitt svar angående den punkten, så nu tycker jag att vi lägger fokus på min fråga hur den bildade i medelklassen har mage att anlita illegal arbetskraft till pisslöner och dessutom inte har en OK arbetsmiljö.

Ni vet om att maxlönen ligger på ca 70 spänn men likt förbannat ser ni på, och vill så gärna ha det lite flashiggare än grannen.
Tyvärr blir slutprodukten sällan lika flashig som ni trott. Läckande rör och snett monterat kakel som på sin höjd är fäst på ett tätskikt är en del av den röda tråden angående illegal arbetskraft.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Ja, men då är det väl enklast om du tydligt klargör vad du definierar som sund konkurrens och vad du tycker är snedvriden konkurrens och vad du tycker att det innebär att konkurrens sker på lika villkor. Jag vet inte vilken talesman du pratar om men tycker du att jag, Mikael_L eller någon annan har fel eller att vi missuppfattat dig så utveckla ditt resonemang så blir det lättare att diskutera.
Mikael_L är Mikael. Han kan man ryka ihop men det lägger sig, en kille med sunt förnuft.
Talesmannen för konsumenter är han som har ett får till bild (kanske lite självkritik :)).
Här är talesmannens ord:

MathiasS
Gudfader Medlem: Jan 2003
Stockholm

Jag tar mig friheten att svara för alla konsumenter i sverige,
 
Thomas Lundquist skrev:
Nu har ni mitt svar angående den punkten, så nu tycker jag att vi lägger fokus på min fråga hur den bildade medelklassen har mage att anlita illegal arbetskraft till pisslöner och dessutom inte har en OK arbetsmiljö.
Ni vet om att maxlönen ligger på ca 70 spänn och likt förbannat ser ni på men vill så gärna ha det lite flashiggare än grannen.
Nu får du väl ändå skärpa dig! Vilka syftar du på när du använder dig av begreppet "bildad medelklass"? Och vem i den kategorin anlitar hantverkare för 70 spänn? Artikeln du länkade till handlade om företag som eventuellt anlitat illegal arbetskraft.

Ska du föra en seriös debatt så får du redogöra vad du anser vara osund eller snedvriden konkurrens så kan vi sakligt diskutera utifrån det men kommer du men den typen av svepande påståenden så gör du bara bort dig. Det är rent trams och tillför inget alls till diskussionen.
 
Thomas Lundquist skrev:
Mikael_L är Mikael. Han kan man ryka ihop men det lägger sig, en kille med sunt förnuft.
Talesmannen för konsumenter är han som har ett får till bild (kanske lite självkritik :)).
Här är talesmannens ord:

MathiasS
Gudfader Medlem: Jan 2003
Stockholm

Jag tar mig friheten att svara för alla konsumenter i sverige,
Om du bara skulle fokusera på att svara på frågorna som kommer upp i tråden istället för personerna som ställer frågorna och bara diskuterar ämnet så skulle det förhoppningsvis föra tråden framåt istället för ditt ständigt återkommande fokus på personerna som diskuterar ämnet.

Ett gott råd, skit i vem som skriver vad utan svara bara och/eller diskutera utifrån sakinnehållet i inläggen och inte vem du argumenterar med och vilken dold agenda du tror den personen har så blir diskussionen mer saklig och du slipper hetsa upp dig i onödan.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Nu får du väl ändå skärpa dig! Vilka syftar du på när du använder dig av begreppet "bildad medelklass"? Och vem i den kategorin anlitar hantverkare för 70 spänn? Artikeln du länkade till handlade om företag som eventuellt anlitat illegal arbetskraft.

Ska du föra en seriös debatt så får du redogöra vad du anser vara osund eller snedvriden konkurrens så kan vi sakligt diskutera utifrån det men kommer du men den typen av svepande påståenden så gör du bara bort dig. Det är rent trams och tillför inget alls till diskussionen.
Tydligen har det inte gått fram att mitt arbetsfält består i stort sett enbart av privata konsumenter, men jag vet att du vet det.
Majoriteten är medelklass och ja, jag vet vad jag säger då jag påstår att denna gruppering ofta anlitar det jag försöker förklara. Nog om det.
Trampade jag på en öm tå ,för övrigt?

Kom med lite bättre incitament om du ska vara kvar i debatten angående illegal konkurrens! Det här duger inte.

Tråden handlar först och främst om illegal arbetskraft/ konkurrens..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.