Status
Tråden går ej att kommentera.
Fruppe skrev:
Jag håller med TS att det är ett problem, men jag tycket även att dom "billigare" alternativen också är ett problem (ja kom med påhoppen nu) för det är så långt ifrån dom villkoren vi har. Sen finns dom svenskar som har en byggfirma med bara utländsk arbetskraft och betaltar ut slavliknande löner medans han själv tjänar "bra" med pengar..

Det "går bra" när det är fullt med jobb men vad händer den dagen när "alla" väljer det billiga alternativet och den inhemska står arbetslös? Då blir det a-kassa och senare kanske bidrag och det får alla skattebetalare betala och då ökar skatten ..
Hoppas det scenariot inte blir verklighet!
Inhemska företag med utländsk arbetskraft är ju ett sätt att hantera den sk snedvridna konkurrensen. Då gör man det till sin fördel istället för att bli utslagen. Rätt hanterat kommer säkerligen dessa företag kunna lyckas bra och vad jag förstår är det ju redan väldigt vanligt och etablerat i Sverige. Den hantverkare som inte vill ta det steget för ju lära sig att konkurrera på annat vis. Samma sak händer ju inom flera svenska kärnindustrier (varvsindustri, bilbyggande osv). Otroligt jobbigt när det händer, men på lite längre sikt driver det fram en utveckling av företagen som gör dom mer konkurrenskraftiga på marknaden.
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas, jag tror om dig att du främst ogillar jobbig konkurrens, som tvingar dig och andra verksamma att ändra på en bransch som ni tycker fungerar jättebra.
Eller tja, fungerade jättebra innan internet och internethandel kom, betyg kan snabbt ges och inhämtas på internet och innan det plötsligt kom en massa människor som pga sin låga lön och levnadsomkostnader kunde utföra jobben billigare.

Men överbevisa mig !!

Du har fortfarande kvar möjligheten att förklara vad snedvriden konkurrens innebär.
Och vad staten har för inblandning i det.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag antar nu att hela den här tråden är ironiskt menad. :) Tidigare trådar har nämligen hantverkargillet menat att det är konsumenternas fel att svenska företag blåser kunder genom diverse påslag som osynliga materialpåslag, servicebilar etc.
 
  • Gilla
Briljanten och 3 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Ja, jag tycker att lämpliga branschorgan ska verka för att underlätta för kunderna. Hantverkaravtal, branschregler osv är bra steg i den riktningen.
Men det här finns ju redan men utnyttjas inte då det innebär en högre kostnad jämfört med lågprisalternativet.
Talesmannen för konsumenter sparkar in en öppen dörr. Kom igen med något mer matnyttigt som verkligen pressar bort klåparna.
 
Ja, det är allt inte så lite bakvänt detta. Nu när det är kunder som faktiskt har "musklerna" att fullt ut granska och förhandla med sina leverantörer, då ska samhället gå in och rensa. Men lille David ska klara sig på egen hand mot goliatfilurer som sätter i system att luras. Nej, det är helt klart inte problemen i sig som är problemet, utan vem som drabbas ... rolleyes.gif

Men å andra sidan - Just another day on Byggahus.se :p
 
Thomas Lundquist skrev:
Men det här finns ju redan men utnyttjas inte då det innebär en högre kostnad jämfört med lågprisalternativet.
Talesmannen för konsumenter sparkar in en öppen dörr. Kom igen med något mer matnyttigt som verkligen pressar bort klåparna.
Du gör det för enkelt för dig. Ja det finns ett hantverkaravtal men på dessa teman jag nämnt kan de olika branschorganen göra mycket mycket mycket mer. Idag verkar man till största delen ägna sig åt att skydda sin egen lilla verkstad. Man förstår inte att på lång sikt är det kvalitet och förtroende hos slutkund som gör att man håller "snedvriden konkurrens" borta. Och det verkar inte du heller göra eftersom du förespråkar (?) att samhället ska "sanera".

Nu tar jag fram popcornlådan och tittar på när du fortsätter gräva i gropen du trillat ner i.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Thomas, jag tror om dig att du främst ogillar jobbig konkurrens, som tvingar dig och andra verksamma att ändra på en bransch som ni tycker fungerar jättebra.
Eller tja, fungerade jättebra innan internet och internethandel kom, betyg kan snabbt ges och inhämtas på internet och innan det plötsligt kom en massa människor som pga sin låga lön och levnadsomkostnader kunde utföra jobben billigare.

Men överbevisa mig !!

Du har fortfarande kvar möjligheten att förklara vad snedvriden konkurrens innebär.
Och vad staten har för inblandning i det.
Om jag fick välja hade jag tyckt det varit helt OK att vara själv på marknaden. Det sticker inte jag och säkert inte dom flesta företagare under stolen med. Observera att jag inte är talesman för samtliga företagare.

Jag har haft eget företag sen -94 inom bygg och har överlevt samtliga kriser hitintills så jag vet nog mer om konkurrens och vad det innebär för att klara den/ sig, än en anställd ingenjör som sitter och försöker fjädra upp sig bakom en skärm.

Du hänger ju ofta upp dig på hantverkarnas stora nya amerikanska pickuper. Varför öppnar du inte en liten byrå runt hörnet? Då kan du få känna på det glassiga att få åka cheva eller vad du tycker är så fantastiskt. Dessutom får göra det där fula avdraget som sticker i ögonen på jante och hans vänner.

Angående internet så kan jag också känna stank då internetleverantörer
hänvisar till att titta på "deras" produkter hos en butiksägare med lokal och utställning.
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Du gör det för enkelt för dig. Ja det finns ett hantverkaravtal men på dessa teman jag nämnt kan de olika branschorganen göra mycket mycket mycket mer. Idag verkar man till största delen ägna sig åt att skydda sin egen lilla verkstad. Man förstår inte att på lång sikt är det kvalitet och förtroende hos slutkund som gör att man håller "snedvriden konkurrens" borta. Och det verkar inte du heller göra eftersom du förespråkar (?) att samhället ska "sanera".

Nu tar jag fram popcornlådan och tittar på när du fortsätter gräva i gropen du trillat ner i.
Eftersom du uppenbart följt mina inlägg så har du då förhoppningsvis noterat min kritik till BKR tex
Jag är hur öppen som helst för att organisera med tester och årliga kunskapsprov för att få fram någon typ av elit. Men tror du att det får bort klåparna?

Klart som fan att samhället ska sanera olagligheter, eller förespråkar du att det ska lösas på privat basis?

Nu måste jag få göra kvällens särskrivning på ditt underbara ordval "slutkund"

Varför ska det alltid drabba en "slut kund" haha.

Själv tar jag fram salta pinnar och följer AIK nu.
 
Thomas Lundquist skrev:
Klart som fan att samhället ska sanera olagligheter, eller förespråkar du att det ska lösas på privat basis?
Vad menar du, det finns ett väl utvecklat polis och domstolsväsende här i Sverige. Även om Assange råkar ha en annan uppfattning. Det är bara att anmäla och stämma om du är missnöjd, sitt inte här och gnäll! ;)
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Eftersom du uppenbart följt mina inlägg så har du då förhoppningsvis noterat min kritik till BKR tex
Näe tyvärr inte. Jag har läst dina inlägg i denna tråd men förövrigt har du sedan något år stått på en "ignore-lista" som forumet förtjänstfullt tillhandahåller så jag slipper se vad du skriver. Jag orkade helt enkelt inte läsa ditt menlösa pladdrande längre. Lite stolt ska du vara för du är den enda av BH's 120000 medlemmar jag under snart 10 år känt ett behov av att slippa se inlägg från.

Vi lägger ner här va?
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Näe tyvärr inte. Jag har läst dina inlägg i denna tråd men förövrigt har du sedan något år stått på en "ignore-lista" som forumet förtjänstfullt tillhandahåller så jag slipper se vad du skriver. Jag orkade helt enkelt inte läsa ditt menlösa pladdrande längre. Lite stolt ska du vara för du är den enda av BH's 120000 medlemmar jag under snart 10 år känt ett behov av att slippa se inlägg från.

Vi lägger ner här va?
Men du påstår till 120000 medlemmar att jag är komisk och bara är aktiv när det gnälls mot hantverkare??
Spännande att du då enbart läst mina inlägg i denna tråd, är det så?
Nej, det är klart att du far med osanning som så ofta, tyvärr.

Fantastiskt att det finns en "ignore-lista" som tydligen bara dom bekväma får ta del av. Påminner lite om Pandion.

Jag förstår om du inte klarar av att argumentera mer då du har det lite fuktigt mellan tårna.
Har du inget mer att tillföra så håller jag med dig MathiasS.

Vi (du och jag) lägger ner här, annars blir det pinsamt!....Eller?

Andra som har något att tillföra något med näring fortsätter jag gärna att debattera med.
Men vi ses säkert i en annan debatt mathiass.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
...
Fantastiskt att det finns en "ignore-lista" som tydligen bara dom bekväma får ta del av. Påminner lite om Pandion.
...
Kom igen Thomas, så svårt är det inte:
1) Klicka på kommentatorns namn
2) Klicka på Ignore
Färdigt

Men vill du spela offer så ok :rolleyes:
 
MathiasS skrev:
Näe tyvärr inte. Jag har läst dina inlägg i denna tråd men förövrigt har du sedan något år stått på en "ignore-lista" som forumet förtjänstfullt tillhandahåller så jag slipper se vad du skriver. Jag orkade helt enkelt inte läsa ditt menlösa pladdrande längre. Lite stolt ska du vara för du är den enda av BH's 120000 medlemmar jag under snart 10 år känt ett behov av att slippa se inlägg från.

Vi lägger ner här va?
Jösses MathiasS, vilken avhyvling!

Du ger ett gott exempel på talesättet "att välja sina strider" (y)
 
Thomas Lundquist
KnockOnWood skrev:
Kom igen Thomas, så svårt är det inte:
1) Klicka på kommentatorns namn
2) Klicka på Ignore
Färdigt
Men vill du spela offer så ok :rolleyes:
Uppenbart har jag valt bort rätt jobbalternativ, dvs IT :).

Kan heller inte förstå varför man skulle ignorera en person/ åsikt i ett sådant här forum.
Möjligtvis om man är rädd för något hemskt :)
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Det är helt ok lönemässigt. Har någon deklarerat något annat?
Jaså? Inga svenskar gubbar jag känner jobbar för lägstalön enligt kollektivavtalet. Poängen i mitt inlägg var att just laglig utländsk arbetskraft arbetar på storbyggen för löner som ligger klart under deras svenska kollegors. Per definition måste det väl ändå vara snedvriden konkurrens enligt vad du har skrivit tidigare, förutom att de är alla "klåpare".
Jag känner igen typen, resonemanget och inställningen. Vissa är bittra, andra ser det som ett incitament till att se över sin affärsmodell. När det gäller anställda i småfirmor, kan de än så länge andas ut, då utvecklingen/förändringen inom branschen sker framförallt hos de stora drakarna. Så länge det passar dem att anlita utländska entreprenörer, kommer löneläget att pressas, något som sker dagligen i andra branscher, med den skillnaden att de är direkt exportberoende.

Förtydligande - Vad ville jag ha sagt? Jo, att mindre byggföretag har hittills åtnjutit (och fortsätter åtnjuta) ganska komfortabel sits, där vissa klarar sig med 60% beläggning och kliar sig i pannan i försök att finna fler debiterbara timmar innan fakturan ska skickas till kunden. Jag håller helt med, att ur det perspektivet ser man inte med blida ögon på alla "klåpare" från utlandet... givetvis av omtanke om arma (privat)kunder.
Ur en ingenjörs/konsults perspektiv ter sig saker ganska annorlunda. Det är ingen ide att bruka glåpord mot en asiat på andra sidan jordklotet som offererar likvärdig produkt till ett lägre pris. Vad skulle det tjäna till? Marknaden styr.

Jag tror ganska bestämt att huvudproblemet, om man ens kan kalla det så, är att det globalt finns folk som helt enkelt är beredda att jobba hårdare för lägre lön än den vi är vana vid. Att bygga murar och isolera sig är inget alternativ. Jag tror att svaret på utmaningen ter sig givet.
 
  • Gilla
Briljanten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.