Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Om du bara skulle fokusera på att svara på frågorna som kommer upp i tråden istället för personerna som ställer frågorna och bara diskuterar ämnet så skulle det förhoppningsvis föra tråden framåt istället för ditt ständigt återkommande fokus på personerna som diskuterar ämnet.

Ett gott råd, skit i vem som skriver vad utan svara bara och/eller diskutera utifrån sakinnehållet i inläggen och inte vem du argumenterar med och vilken dold agenda du tror den personen har så blir diskussionen mer saklig och du slipper hetsa upp dig i onödan.
Det är väl trots allt bra att man svarar rätt person som ställer frågan,Samtidigt kan man absolut inte skita i vem som ställer frågan. Nej nu är det nog läggdags för både dig och mig. Ska upp och jobba i morrn.
 
Thomas Lundquist skrev:
Tydligen har det inte gått fram att mitt arbetsfält består i stort sett enbart av privata konsumenter, men jag vet att du vet det.
Majoriteten är medelklass och ja, jag vet vad jag säger då jag påstår att denna gruppering ofta anlitar det jag försöker förklara. Nog om det.
Trampade jag på en öm tå ,för övrigt?
Om du har problem med att dina kunder som du klassar som bildad medelklass men som egentligen inte är dina kunder istället anlitar arbetskraft för 70:-/tim för att de vill vara finare än granne och inte har råd med dig så är det ditt problem. Menjag tror inte att det är ett verkligt problem.

Du har inte trampat på någon öm tå, jag har inget problem med att betala för duktiga hantverkare oavsett nationalitet och jag har aldrig anlitat någon illegalt eller svart.

Thomas Lundquist skrev:
Kom med lite bättre incitament om du ska vara kvar i debatten angående illegal konkurrens! Det här duger inte.
Tråden handlar först och främst om illegal arbetskraft/ konkurrens..
Vi har ju ingen diskussion eftersom du vägrar tala om vad som är snedvriden eller osund konkurrens. Vi är alla överens om att olaglig konkurrens inte är OK så den frågan har vi rett ut för länge sen.
 
Thomas Lundquist skrev:
Det är väl trots allt bra att man svarar rätt person som ställer frågan,Samtidigt kan man absolut inte skita i vem som ställer frågan. Nej nu är det nog läggdags för både dig och mig. Ska upp och jobba i morrn.
Du kanske än en gång missade min poäng, men det jag menade var att du ska naturligtvis svara den person det gäller, men svaret är väl egentligen oberoende av vem som ställde frågan.
 
Jag är faktiskt genuint nyfiken på att höra TS syn på vad som är snedvriden och kanske också osund konkurrens.
 
Thomas Lundquist
Då tycker ja att du läser om tråden och den som söker han finner.
 
Thomas Lundquist skrev:
Då tycker ja att du läser om tråden och den som söker han finner.
Men Thomas du fick ju frågan tidigt i tråden om du var för eller emot den fria rörligheten av tjänster över gränserna och då svarar att du är för gemenskap vilket jag tolkar som att du tycker det är OK. Sen anser du att det är snedvriden konkurrens om ett företag med annan nationalitet kan upphandla ett uppdrag till ett lägre pris än ett svenskt företag. Du kan väl inte vara för och emot på samma gång så det blir lite svårt att följa vad du egentligen tycker.

Det andra exemplet på snedvriden konkurrens du tar upp i tråden är någon typ av ALU-tjänst som du var inblandad i för 20 år sedan men som du fortfarande tror pågår men i andra former men du kan inte specificera vad det skulle vara?

Så jag tycker fortfarande att det är oklart vad du menar med snedvriden och osund konkurrens.
 
Thomas Lundquist
Exempel på osund konkurrens.
- Skellefteå kommun driver ett bussbolag och säljer utbildningstjänster. Kommunala bolaget Skelleftekraft
säljer bl a pellets och bredbandstjänster.
- Stadspartner i Linköping erbjuder fastighetsförvaltning och andra konsulttjänster, fordonsreparationer
och svets- och smide till privatpersoner och företag.
- Norrköpings kommun driver restaurang och catering i kongresscentrat Louis de Geer.
- I Mora driver ett kommunalt bolag hotell, restaurang, konferensverksamhet, café, stugby och camping.
- Statliga Vägverket har en omfattande verksamhet inom projektering och byggande av anläggningar.
- Bergslagens räddningstjänst, ägt av Karlskoga, Degerfors, Kristinehamn, Storfors, Filipstad och Hällefors
kommun, säljer larmtjänster.
- Också i Bodens kommun säljer räddningstjänsten larmtjänster.
- Statliga bolaget Lernia breddar sin utbildnings- och bemanningsverksamhet, bl a i Växjö.
- Stenungsunds kommun driver ett gym.
- Oskarshamns kommun hyr ut containers till företag och allmänhet.
- Örebro kommun driver en konferensanläggning, i bolagsform.
- Eskilstuna Elinstallationer AB, ett dotterbolag till kommunala bolaget E-tuna Energi o Miljö AB,
levererar elinstallationer, data och telekommunikationsnät till privata kunder.
- Statliga Skogsstyrelsen säljer rådgivningstjänster och bedriver uppdragsverksamhet.
- Landstinget i Västmanlands enhet Drift och Teknik erbjuder teknisk service för god inomhusmiljö till
den privata marknaden.

Många av dom här exemplen har förhoppningsvis upphört då en ny lag tillkom 2010.

Måste åka och jobba nu, mors.
 
Nästan inget av de exempel du tar upp rör byggbranschen och listan är förövrigt bara en ren kopia från en rapport från företagarna så enklast hade varit att bara länka till den (http://www.foretagarna.se/Global/Rapporter/2008/Osund%20konkurrens.pdf) eller i alla fall uppge källan.

Frågan är fortfarande vad DU anser vara snedvriden och osund konkurrens inom byggbranschen.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Nästan inget av de exempel du tar upp rör byggbranschen och listan är förövrigt bara en ren kopia från en rapport från företagarna så enklast hade varit att bara länka till den ([länk]) eller i alla fall uppge källan.

Frågan är fortfarande vad DU anser vara snedvriden och osund konkurrens inom byggbranschen.
Jag vet väl var jag har hittat skriften! Vad är problemet? Källan är i grunden verkligheten och jag har knappast ältat att det bara handlar om byggbranschen. Osund konkurrens stinker lika mycket vad än det drabbade företaget håller på med.
Du har fått mina svar på vad jag tycker. Statliga företag som sällan går omkull tycker inte jag ska konkurrera som i det axplocket av exempel du fick. Det bl.a är osund konkurrens för mig. That´s it, Jag kommer inte svara mer på ditt ältande angående det. Men svarar gärna på andra frågor.

Jag har inte tid eller energi att vägleda dig längre om du vill ha mer svar.
"Nästan inget exempel du tar upp rör byggbranschen". Hade jag raderat övriga exempel på osund konkurrens hade du kanske varit nöjd, då hade 100% gällt byggbranschen. Jösses.

Den här tråden handlar om illegal arbetskraft och att jag sedan tycker att osund konkurrens stinker är väl självklart som företagare.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag vet väl var jag har hittat skriften! Vad är problemet? Källan är i grunden verkligheten och jag har knappast ältat att det bara handlar om byggbranschen. Osund konkurrens stinker lika mycket vad än det drabbade företaget håller på med.
Du har fått mina svar på vad jag tycker. Statliga företag som sällan går omkull tycker inte jag ska konkurrera som i det axplocket av exempel du fick. Det bl.a är osund konkurrens för mig. That´s it, Jag kommer inte svara mer på ditt ältande angående det. Men svarar gärna på andra frågor.

Jag har inte tid eller energi att vägleda dig längre om du vill ha mer svar.
"Nästan inget exempel du tar upp rör byggbranschen". Hade jag raderat övriga exempel på osund konkurrens hade du kanske varit nöjd, då hade 100% gällt byggbranschen. Jösses.

Den här tråden handlar om illegal arbetskraft och att jag sedan tycker att osund konkurrens stinker är väl självklart som företagare.
OK, jag antog att vi specifikt diskuterade byggbranschen med tanke på trådens rubrik. Så poängen med min kommentar om att nästa inga av rapportens exempel rör byggbranschen var att det kanske inte är ett stort problem med statliga/kommunala bolag som konkurrerar inom byggsektorn. Så därför hade det varit mer intressant om du kunnat ge egna aktuella exempel där du eller branschen drabbas av osund konkurrens. Men jag ska inte försöka tving ur dig något om du inte har lust att svara.

Men det skulle vara intressant om du utvecklade din kommentar att det är snedvriden konkurrens när ett företag med annan nationalitet kan upphandla ett uppdrag till ett lägre pris än ett svenskt företag. Jag får inte ihop det med att du samtidigt är för en fri rörligheten av tjänster över gränserna.
 
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
Exempel på osund konkurrens.
- Skellefteå kommun driver ett bussbolag och säljer utbildningstjänster. Kommunala bolaget Skelleftekraft
säljer bl a pellets och bredbandstjänster.
- Stadspartner i Linköping erbjuder fastighetsförvaltning och andra konsulttjänster, fordonsreparationer
och svets- och smide till privatpersoner och företag.
- Norrköpings kommun driver restaurang och catering i kongresscentrat Louis de Geer.
- I Mora driver ett kommunalt bolag hotell, restaurang, konferensverksamhet, café, stugby och camping.
- Statliga Vägverket har en omfattande verksamhet inom projektering och byggande av anläggningar.
- Bergslagens räddningstjänst, ägt av Karlskoga, Degerfors, Kristinehamn, Storfors, Filipstad och Hällefors
kommun, säljer larmtjänster.
- Också i Bodens kommun säljer räddningstjänsten larmtjänster.
- Statliga bolaget Lernia breddar sin utbildnings- och bemanningsverksamhet, bl a i Växjö.
- Stenungsunds kommun driver ett gym.
- Oskarshamns kommun hyr ut containers till företag och allmänhet.
- Örebro kommun driver en konferensanläggning, i bolagsform.
- Eskilstuna Elinstallationer AB, ett dotterbolag till kommunala bolaget E-tuna Energi o Miljö AB,
levererar elinstallationer, data och telekommunikationsnät till privata kunder.
- Statliga Skogsstyrelsen säljer rådgivningstjänster och bedriver uppdragsverksamhet.
- Landstinget i Västmanlands enhet Drift och Teknik erbjuder teknisk service för god inomhusmiljö till
den privata marknaden.

Många av dom här exemplen har förhoppningsvis upphört då en ny lag tillkom 2010.

Måste åka och jobba nu, mors.
Har läst denna tråd med visst intresse och jag kan nog hålla med om att du Thomas har påtagligt svårt att definiera vad du anser vara osund konkurrens. Vem som är huvudman för en verksamhet har inte ett skvatt att göra med huruvida verksamheten bedrivs på ett sätt som gör att konkurrensen blir osund., jmf dina exempel ovan.

Osund konkurrens är när en verksamhet bedrivs på villkor som konkurrenterna inte kan ta del av, tex gynnande av vissa företag genom ägarkopplingar, bidrag som andra företag inte har tillgång till, tillgång till information, icke affärsmässiga avkastningskrav osv. Att en kommun eller ett kommunalt bolag är huvudman för en verksamhet gör inte att den per automatik kan anses utgöra osund konkurrens.

Att byggbranschen borde ta tag i ett antal stora problem (saneras är nog fel ordval) är ju helt uppenbart. Frågan är väl bara HUR. Branschorgan och hantverkare verkar ju ha ett svalt intresse av detta. Möjligen vill man få bort OBEKVÄM konkurrens men det är ju en helt annan sak.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
OK, jag antog att vi specifikt diskuterade byggbranschen med tanke på trådens rubrik.

Men det skulle vara intressant om du utvecklade din kommentar att det är snedvriden konkurrens när ett företag med annan nationalitet kan upphandla ett uppdrag till ett lägre pris än ett svenskt företag. Jag får inte ihop det med att du samtidigt är för en fri rörligheten av tjänster över gränserna.

Om du läste inlägget till rubriken så bör du förstå att det var illegal arbetskraft/ konkurrens som jag syftade till. Sen drar ju alltid trådar iväg och många får alla möjliga hang ups som stoppar upp trådens utveckling.
Det händer iofs att vissa trådar utvecklas också, men inte i det här fallet dock.

Angående gemensamhetsarbetet tycker jag att det är bra, men som du redan förstått tycker jag att det finns saker och ting att förbättra. Det gör man knappast genom att stå utanför och titta på Jag tycker att utländska företag ska rätta in sig efter det vi har byggt upp här och som svenska företag får rätta sig efter. Vi kan väl knappast sträva efter att sänka arbetsmiljö och löner, eller?
Dom som har taskiga förhållande ska man väl se till att lyfta upp till drägliga förhållanden först och främst.

Men vi har helt olika tänk du och jag.
En verkar vilja sitta still och svälja hela konceptet alternativt inte vara med, den andra ser möjligheter till att förändra till det bättre.
 
Jag tror som vi tagit upp i en annan tråd att det här uppkommer på grund av att branschen inte vill sanera bort de egna avvarterna i de delar som fungerar. Det gör att samtliga konsumenter har extremt låga förväntningar och därmed också ser genom fingrarna om det är något som inte är ok. Håller med om att det inte är ok med illegal arbetskraft. Men det är inte heller ok att etablerade aktörer saltar räkningar, tar betalt för servicebilar och annat. Rensa bort det så skall du nog se att man får bort rötäggen också.
 
Det är väl ganska naivt att tro att en bransch ska sanera sig själv om det inte finns pengar att tjäna på det?
 
Thomas Lundquist skrev:
Men vi har helt olika tänk du och jag.
En verkar vilja sitta still och svälja hela konceptet alternativt inte vara med, den andra ser möjligheter till att förändra till det bättre.
Helt uppriktigt är jag inte med på vilken åsikt du menar tillhör mig och vilken som tillhör dig

Thomas Lundquist skrev:
Angående gemensamhetsarbetet tycker jag att det är bra, men som du redan förstått tycker jag att det finns saker och ting att förbättra. Det gör man knappast genom att stå utanför och titta på Jag tycker att utländska företag ska rätta in sig efter det vi har byggt upp här och som svenska företag får rätta sig efter. Vi kan väl knappast sträva efter att sänka arbetsmiljö och löner, eller?
Dom som har taskiga förhållande ska man väl se till att lyfta upp till drägliga förhållanden först och främst.
Det finns regler i Sverige som alla företag som verkar här måste följa och där är vi helt överens och jag försvarar absolut inte illegal arbetskraft. Men det man får acceptera är att utlänska aktörer inte har samma lönenivå som svenska företag och där har de många gånger en konkurrensfördel.

Jag arbetar själv inom ett företag som också finns globalt och där anställda från andra länder jobbar i sverige för att de kanske ibland är billigare eller för den delen duktigare än vi svenskar. Vi jobbar tillsammans i samma projekt och har samma drägliga eller odrägliga förhållanden hur man nu vill se på det och jag har inga problem med det. Jag tror att det är en verklighet man får leva med i en global värld och som jag ser det så kan man antingen anpassa sig till verkligheten eller försöka förtränga eller motarbeta den. Vilket som är rätt kommer väl att visa sig i framtiden, men jag är i alla fall glad över mina glada och trevliga utlänska kollegor. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.