384 läst · 9 svar
384 läst
9 svar
Sandspackel för källarväggar.
Hej.
Har en fundering gällande spackling av källarväggar (innomhus). Är det okey att använda sandspackel? Vill ju ha något som är diffusionsöppet och samtidigt inte förstörs av eventuell fuktvandring.
Väggarna kommer sedan målas med någon, likaså, diffusionsöppen färg.
Vänligen
Har en fundering gällande spackling av källarväggar (innomhus). Är det okey att använda sandspackel? Vill ju ha något som är diffusionsöppet och samtidigt inte förstörs av eventuell fuktvandring.
Väggarna kommer sedan målas med någon, likaså, diffusionsöppen färg.
Vänligen
Nej det är inte OK, spackel andas inte. De ska vara puts på ytterväggar sen silikatfärg om man vill måla.
Med detta sagt vill jag ändå flika in att jag varit i en massa källare som haft spacklade ytterväggar där de inte varit problem, men rätt är de inte.
Mvh målare
Med detta sagt vill jag ändå flika in att jag varit i en massa källare som haft spacklade ytterväggar där de inte varit problem, men rätt är de inte.
Mvh målare
Tack. Förstår vad du säger.L Lechuza skrev:
Menar du att spackel är fukttätt? Hur kom du fram till det?L Lechuza skrev:
Om det ens behöver vara fukttät beror ju även på hur r väggen är byggd och hur utrymmet används.
Det är en risk med vanligt spackel, speciellt om man målar med ”plastfärg ” på det.
Jag skulle i första hand välja nån slags puts och måla med öppen färg, kanske funkar nån slags våtrums eller båtspackel som ska tåla vatten. Men puts är nog bäst.
Jag skulle i första hand välja nån slags puts och måla med öppen färg, kanske funkar nån slags våtrums eller båtspackel som ska tåla vatten. Men puts är nog bäst.
Jag menar att om de e fuktigt på utsidan av källarväggen så kommer spacklet bubbla sig och släppa.D Daniel 109 skrev:
Hur jag kom fram till detta är att jag sett de i x antal källare och pratat med färggrossisterna som sen sagt att spackel inte andas på källareytterväggarna.
Det har jag sett också, i barndomshemmet när jag var barn och i mitt nuvarande hus där de verkar gjort så på ett par ställen.L Lechuza skrev:
Med puts och putsfärg så funkar det mycket bättre
Att det släpper av fukt är något helt annat än att det inte andas.L Lechuza skrev:
Dom har fel Daniel, alla sandbaserade spackel utan plasttillsatser är precis lika bra som puts.D Daniel 109 skrev:
MEN spacklar du med ett mycket "starkare" spackel, så kan det dra loss det som det är spacklat på.
Mer cement i = starkare
sand är enbart en finare fraktion än puts, men samma "material".
Vanliga sandspackel för inomhusbruk soM tex Beckers medium innehåller sampolymer som gör att om man bredspacklar så blir det ganska tätt och väggen andas inte optimalt..
Puts har inte mycket gemensamt med dessa spackel förutom lite ballast..
Puts har inte mycket gemensamt med dessa spackel förutom lite ballast..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför släpper det från källarväggarna?
Byggnadsvård -
Vad har jag för källarväggar?
Grund & Markarbeten -
Varför reglar man ut källarväggar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skrapa, tvätta svartmögel och saltutslag på källarväggar - för att sedan måla på?
Byggnadsvård -
bästa Färgen för källarväggar. Delvis tidigare målade.
Färg, Måla & Tapetsera