Bowman
Ja, nu skämmer man ut sig igen..

Men jag bara började bygga, och först nu inser jag att jag inte vet hur jag skall få det snyggt med "sitt-ramen" runt sandlådan. Som ni ser på bilderna har jag ramen färdig, och tänkte jag skulle snedsåga hörnena. Men hur f-n mäter jag ut det? Dvs längden på plankorna så alla hörn går ihop, och för den delen går att skruva fast?!
Tips någon?

Vissa borde inte få använda verktyg själva ... :)
ImageUploadedByTapatalk1369669529.433817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1369669543.115410.jpg
Skapa konto

Du får ta det i två etapper så att säga.
Du visar att du vill att sittbrädan skall omsluta hörnstolpe. Du mäter givetvis "insidan" på hörnstolpen, 45' s vinkel. Se'n får du mäta var/hur du skall såga ur plankorna för hörnstolparna.
Lite pyssel - men ska man krånglatille't så ska man :)
Jag gjor 1 sak i träslöjden i 9:an - ett par hyllkonsoller; fick en 4:a för dem pga av att jag laxat och borrat och svarvat tapp i tvärstagen - jo då, jag krånglade till'et men just då var det fullt logiskt hur man skulle göra för att det skulle hålla.

Det blir snyggt och elegant såsom du tycks planera :)
Såga hellre för lite än för mycket - så mycket enklare att ta bort lite till än att lägga till lite som saknas ;)

Bowman
BMW fahrer skrev:
Du får ta det i två etapper så att säga.
Du visar att du vill att sittbrädan skall omsluta hörnstolpe. Du mäter givetvis "insidan" på hörnstolpen, 45' s vinkel. Se'n får du mäta var/hur du skall såga ur plankorna för hörnstolparna.
Lite pyssel - men ska man krånglatille't så ska man :)
Jag gjor 1 sak i träslöjden i 9:an - ett par hyllkonsoller; fick en 4:a för dem pga av att jag laxat och borrat och svarvat tapp i tvärstagen - jo då, jag krånglade till'et men just då var det fullt logiskt hur man skulle göra för att det skulle hålla.

Det blir snyggt och elegant såsom du tycks planera :)
Såga hellre för lite än för mycket - så mycket enklare att ta bort lite till än att lägga till lite som saknas ;)
Jättetack!

Men det är inte så krångligt som jag jag råkade få dig att tro. Stolparna har fyllts på med två till mellan varje hörna, och sittbrädan skall vara ovanpå dessa, bara så man kommer upp lite.

Det var egentligen bara 45* hörnen jag inte riktigt visste hur jag skulle få till.
Men jag lade plankor på plats och funderade, så nu sågar jag ytterkant till ytterkant, och kapar sen av vinklarna, och kommer vara noga med att hellre ta för lite än för mycket :)

Tack för att du tog dig tid!

(Allt är svårt är man inte kan det:) )

D09
Fint :)

Är det impregnerat trä? :)

Skicka en bild när den är klar... Barnen blir säkert glada :)

Bowman
TobiasGren skrev:
Skicka en bild när den är klar... Barnen blir säkert glada :)
Ja det blir dom säkert :)
Resultatet blev inte så hemskt ändå.
Nu skall det bara markduk och sand i.

ImageUploadedByTapatalk1369760157.552578.jpg
Skapa konto

Sedär! Ser jättefint ut! Har själv byggt en nästan exakt likadan!

Jag satte ett lager marktäckduk på insidan för att gräset inte skulle växa upp mellan brädorna. Häftade fast detta under sitt-sargern Sedan har jag dolt den fula svarta plasten med ytteriggare en bräda som ligger på plasten, på insidan. Så den syns inte.
Den blev 280x205cm rejäl pjäs! 3½ lass med sand blev det!
Jag gjorde även så att jag grävde ut c:a 30cm under lådan, och gjorde stolparna till lådan 30cm längre. Så stolparna vilar 30cm under marknivån. Så nu har ungen c:a 60cm djup sand att leka med :) Bör inte hitta botten på ett par år i alla fall. Även botten är täckt med markduk. Allt för att förhindra gräs från att klättra upp. (vi hade en hel del matta hemma, annars hade vi nog inte täckt marken, bara sidorna)

På den ena bilden ser man en sarg som ligger på, har nu byggt två sådana. Som två lock till sandlådan. Dessa är täckta med hönsnät, och har gångjärn på sig, så man kan fälla upp dem när lådan ska användas. När den inte används ligger näten på, för att katterna inte ska använda den som sin låda :)

Men vi är toknöjda med den. Mycket snyggare och större/rejälare än de man köper på bauhaus osv för inte så mycket mer pengar!

Mvh

Stefan

• bild 4.JPG
    Skapa konto
  • bild 1.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Bowman
Stew skrev:
Sedär! Ser jättefint ut! Har själv byggt en nästan exakt likadan!

Jag satte ett lager marktäckduk på insidan för att gräset inte skulle växa upp mellan brädorna. Häftade fast detta under sitt-sargern Sedan har jag dolt den fula svarta plasten med ytteriggare en bräda som ligger på plasten, på insidan. Så den syns inte.
Den blev 280x205cm rejäl pjäs! 3½ lass med sand blev det!
Jag gjorde även så att jag grävde ut c:a 30cm under lådan, och gjorde stolparna till lådan 30cm längre. Så stolparna vilar 30cm under marknivån. Så nu har ungen c:a 60cm djup sand att leka med :) Bör inte hitta botten på ett par år i alla fall. Även botten är täckt med markduk. Allt för att förhindra gräs från att klättra upp. (vi hade en hel del matta hemma, annars hade vi nog inte täckt marken, bara sidorna)

På den ena bilden ser man en sarg som ligger på, har nu byggt två sådana. Som två lock till sandlådan. Dessa är täckta med hönsnät, och har gångjärn på sig, så man kan fälla upp dem när lådan ska användas. När den inte används ligger näten på, för att katterna inte ska använda den som sin låda :)

Men vi är toknöjda med den. Mycket snyggare och större/rejälare än de man köper på bauhaus osv för inte så mycket mer pengar!

Mvh

Stefan
Tack!

Din ser kalas ut med, rejäl!
Trodde jag tagit i för mycket, men så himla stor blev den inte ändå.
Kanske borde jag gräva lite med, det kommer bara bli ca 30cm djupt nu med sand tror jag.
(Det innebär 1200L, frågan är hur mycket det är på ett standardsläp)

Jag skall bygga lock med såklart och kanske en passande förvaringslåda. :)

Jag postar slutbilderna sen :)

Bowman skrev:
Gör inget vattentätt lock bara, utan låt regnvattnet kunna rinna ner i sanden. Torr sand=svårt att göra sandkakor=ledsna barn!

Bowman
fredrik.johansson skrev:
Gör inget vattentätt lock bara, utan låt regnvattnet kunna rinna ner i sanden. Torr sand=svårt att göra sandkakor=ledsna barn!
Nej då, det blir hönsnät.

Lock håller katterna ute.

Instämmer med ovan beröm!
Det blev riktigt snyggt :)

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman skrev:
Tack!

Din ser kalas ut med, rejäl!
Trodde jag tagit i för mycket, men så himla stor blev den inte ändå.
Kanske borde jag gräva lite med, det kommer bara bli ca 30cm djupt nu med sand tror jag.
(Det innebär 1200L, frågan är hur mycket det är på ett standardsläp)

Jag postar slutbilderna sen :)
Angående hur mycket man får hem per släp. Det beror ju på hur mycket släpet får lassa :) Men som det fungerar här så får man en skopa för 300:-, eller så mycket som man vågar. En skopa brukar vara runt 1000l. Och väga typ 1200kg(vet ej exakt). Min kärra är klassad för hmm 700kg. Så det blir ju lite övervikt. Men jag kryper hem och kör försiktigt,
Tror vi fyllde ungefär 3kbm i vår låda. Och det var exakt 3 hämtningar. Så runt 1000l skulle jag vilja säga.
Men, måste lägga in brasklappen att man inte får lassa mer än vad kärran tål. Så det rekommenderar jag inte.

Mvh

Stefan

Bowman
Stew skrev:
Angående hur mycket man får hem per släp. Det beror ju på hur mycket släpet får lassa :) Men som det fungerar här så får man en skopa för 300:-, eller så mycket som man vågar. En skopa brukar vara runt 1000l. Och väga typ 1200kg(vet ej exakt). Min kärra är klassad för hmm 700kg. Så det blir ju lite övervikt. Men jag kryper hem och kör försiktigt,
Tror vi fyllde ungefär 3kbm i vår låda. Och det var exakt 3 hämtningar. Så runt 1000l skulle jag vilja säga.
Men, måste lägga in brasklappen att man inte får lassa mer än vad kärran tål. Så det rekommenderar jag inte.

Mvh

Stefan
Ja ok! Tack för den bra infon!
Nej övervikt är inge bra, det skall jag hålla koll på!
Har väldigt nära grustaget, så kanske fuskar jag lite..

Men då kanske jag klarar mig med ett släp då!
Men å andra sidan behöver jag fylla håligheter i gräsmattan lite överallt, och det funkar väl med sand har jag för mig.

Fungerar jättebra med sand! Gräset växer genom, mossan gör det inte! Så fyll på :)

Bowman
Stew skrev:
Fungerar jättebra med sand! Gräset växer genom, mossan gör det inte! Så fyll på :)
Det låter bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.