175 läst · 5 svar
175 läst
5 svar
Samvolt, solinteg MHT + elbil
Tja,
Jag har precis fått en 8,8 kWp anläggning med ett 15 kWh batteri installerat. Systemet inkluderar Checkwatt, men jag planerar att koppla förbi det eftersom jag hellre vill använda energiarbitrage när solpanelerna inte producerar. Invertern är en Solinteg MHT-25K-10 (10 kW), och batteriet består av tre moduler från Samvolt "Home".
Jag har även en elbil som jag, med hjälp av Home Assistant-automatiseringar, styr till att ladda när elen är som billigast från nätet. Om elpriset överstiger en viss nivå laddar jag bara tillräckligt för att klara mig till jobbet, där jag kan ladda relativt billigt.
Är det någon här med liknande förutsättningar som har lyckats isolera bilens laddning från hemmabatteriet? Det känns lite dumt att dränera 15 kWh till mitt 77 kWh bilbatteri – jag vill åtminstone spara 50 % av batteriet för att hantera effekttoppar på morgonen. Jag letar fortfarande i Solintegs API efter en lösning för att begränsa batteriets urladdning till exempelvis 500 W under bilens laddning, men har ännu inte hittat något.
Jag är inte intresserad av Solintegs egna laddare (utan V2G). Den är stor, tung, ful och dyr – 0% WAF. Dessutom saknar den roliga finesser.
Jag har precis fått en 8,8 kWp anläggning med ett 15 kWh batteri installerat. Systemet inkluderar Checkwatt, men jag planerar att koppla förbi det eftersom jag hellre vill använda energiarbitrage när solpanelerna inte producerar. Invertern är en Solinteg MHT-25K-10 (10 kW), och batteriet består av tre moduler från Samvolt "Home".
Jag har även en elbil som jag, med hjälp av Home Assistant-automatiseringar, styr till att ladda när elen är som billigast från nätet. Om elpriset överstiger en viss nivå laddar jag bara tillräckligt för att klara mig till jobbet, där jag kan ladda relativt billigt.
Är det någon här med liknande förutsättningar som har lyckats isolera bilens laddning från hemmabatteriet? Det känns lite dumt att dränera 15 kWh till mitt 77 kWh bilbatteri – jag vill åtminstone spara 50 % av batteriet för att hantera effekttoppar på morgonen. Jag letar fortfarande i Solintegs API efter en lösning för att begränsa batteriets urladdning till exempelvis 500 W under bilens laddning, men har ännu inte hittat något.
Jag är inte intresserad av Solintegs egna laddare (utan V2G). Den är stor, tung, ful och dyr – 0% WAF. Dessutom saknar den roliga finesser.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 905 inlägg
Vad säger dem som sålt systemet till dig?
Gick ni inte igenom vad det kan och vad som går att göra innan du köpte?
Det går inte att styra systemet lokalt via MOD-BUS/TCP?
Gick ni inte igenom vad det kan och vad som går att göra innan du köpte?
Det går inte att styra systemet lokalt via MOD-BUS/TCP?
Jag tänkte inte på att fråga om just styrning av uteffekt, men dom tog sig bra tid att gå igenom systemet med mig.R Robert-san01 skrev:
Det går nog att styra lokalt. Just nu är det "Checkwatt" dosan som styr kommunikationen med växelriktaren (ethernet), men kommer nog att koppla bort den.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 905 inlägg
Är laddboxen del av systemet eller är det fristående?
Ska du få "system" funktionalitet med batteri och laddbox behöver de ha gemensam EMS (styrning).
Ska du få "system" funktionalitet med batteri och laddbox behöver de ha gemensam EMS (styrning).
Du menar att du gör det manuellt?JesperKn skrev:
Du har ju inte valt den växelriktare som det säljs mest av, vilket gör att det inte är överflöd av tredjepartsintegrationer.