Köpte och installerade Samsung kyl och frys RZ32M713EWW/EF RR40M7165WW2EF nyligen. När vi startade upp dem så blev vi förvånade över hur mycket de låter. Nu en vecka senare så är vi påväg (mest jag) att kasta ut dem på grund av ljudet de för. Kan inte förklara ljudet men det är ett konstant surrande med en ljus hjärntvättande ton ovanpå det surrande. De är samma ljud med samma styrka dygnet runt.
Är det någon med samma apparater som känner igen problemet?
Ska de låta såhär mycket hela tiden? Ska de inte sluta låta emellanåt och vara helt tysta större delen av tiden?

Skulle kolla test lab på olika märken kyl och frys och se decibel ljudet innan köp.

• Gilla
Thordan1949
  • Laddar…
Har en Samsung side by side, i princip helt tyst.

Att skåpen surrar jämt är nog pga att kompressorn är frekvensstyrd och går mest jämt på låg effekt istället för ibland på full. Det vinande ljudet gissar jag är styrningen av kompressorn.

Kan ju såklart göras mer eller mindre bra, mitt är i princip tyst.

Redigerat:
Med facit i hand skulle jag ha gjort mer research. Våra 25 år gamla vitvaror var knäpptysta nästan hela tiden så blev förvånad när dessa från 2022 låter betydligt mycket mer.

A
M mmquizt skrev:
Med facit i hand skulle jag ha gjort mer research. Våra 25 år gamla vitvaror var knäpptysta nästan hela tiden så blev förvånad när dessa från 2022 låter betydligt mycket mer.
Ja det skulle du!
Dina 25 års vitvaror utklassar allt i dag.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Löste sig problemen? Jag ska köpa kyl och frys och det är inte många modeller som har 60 cm djup men Samsung har en sådan modell. Men jag är nervös över oljudet som jag sett flera klaga på. Hur gick det för dig? Gick det lösa på något sätt?

O ogren skrev:
Löste sig problemen? Jag ska köpa kyl och frys och det är inte många modeller som har 60 cm djup men Samsung har en sådan modell. Men jag är nervös över oljudet som jag sett flera klaga på. Hur gick det för dig? Gick det lösa på något sätt?
Hej. Nu närmare ett halvår senare så är det inte samma irritation här hemma =) Tror det är två anledningar till det. Den ena är att vi vant oss vid att dessa nya låter mer än våra gamla. VI hade över 20 år gamla vitvaror innan som jämfört med dagens maskiner inte låter något alls. Den andra anledningen är att skåpen "satt sig" och låter mindre än de gjorde i början. Har läst i olika forum och pratat med andra som har nya skåp att det är vanligt att det låter mer i början och ett par månader efter köp så låter de mindre.

Vi har egentligen inget att klaga på vad det gäller dessa skåp =) Lycka till

• Gilla
ogren
  • Laddar…
A
M mmquizt skrev:
Hej. Nu närmare ett halvår senare så är det inte samma irritation här hemma =) Tror det är två anledningar till det. Den ena är att vi vant oss vid att dessa nya låter mer än våra gamla. VI hade över 20 år gamla vitvaror innan som jämfört med dagens maskiner inte låter något alls. Den andra anledningen är att skåpen "satt sig" och låter mindre än de gjorde i början. Har läst i olika forum och pratat med andra som har nya skåp att det är vanligt att det låter mer i början och ett par månader efter köp så låter de mindre.

De låter lika mycket men människan vänjer sig

Våran Side by Side låter som en skördetröska också, kommer slänga ut den inom en snar framtid. Dessutom drar den strax över 2kwh/dygn! Har rengjort kompressor och gjort allt som man kan tänkas sig för att få ner förbrukningen osv. Nä usch, rent skräp.

M mmquizt skrev:

Tack, efter funderingar så valde vi LG. Det ger vissa utrymmesproblem då den är för stor men den är tyst i varje fall. Det är guld värt med ni som skriver om problem så att vi som kommer efter kan göra andra val.

Vi köpte två samsung RL38T602FS9, dom var så högljuda att vi lämnade tillbaka dom efter 3 veckor. Vi var också förvånade över att dom lät betydligt mycket mer än våra gama15+ år gamla, och dom var väldigt varma på sidorma. Vi var tvugna att ha dörrarna till köket sängda på kvällarna då kylskåpen störde. Dom är specade till 35dB, men vid en inte så vetanskapligt utförd ljudkontroll med en nedladdad app så uppmättes ca 43-45 dB konstant ca 1m från skåpen. Verkar vara viktigt att dom står helt rakt, så vi justerade så dom med vattenpass så dom stod fullkommligt rakt, ingen ändring.
Vi letar vidare, tror vi går mest på omdömmen denna gång, inte på spec...

H HLP skrev:
Vi köpte två samsung RL38T602FS9, dom var så högljuda att vi lämnade tillbaka dom efter 3 veckor. Vi var också förvånade över att dom lät betydligt mycket mer än våra gama15+ år gamla, och dom var väldigt varma på sidorma. Vi var tvugna att ha dörrarna till köket sängda på kvällarna då kylskåpen störde. Dom är specade till 35dB, men vid en inte så vetanskapligt utförd ljudkontroll med en nedladdad app så uppmättes ca 43-45 dB konstant ca 1m från skåpen. Verkar vara viktigt att dom står helt rakt, så vi justerade så dom med vattenpass så dom stod fullkommligt rakt, ingen ändring.
Vi letar vidare, tror vi går mest på omdömmen denna gång, inte på spec...

Vi skulle nog också lämnat tillbaka våra men man är lat och orkar inte med krångel. Idag så märker jag inte av dem men pga elfel så stängde jag av elen i huset för ett tag sedan och då märkte jag hur tyst det blev. Startade strömmen igen och blev varse hur mycket kul och frys egentligen låter. Nästa gång (förhoppningsvis om många år) ska vi gå mer på ljud än utseende.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag köpte kylskåp RR39C76C3S9/EF och frysskåp RZ32C76BES9/EF, bägge Samsung, i februari -24. Från dag 1 lät frysskåpet som en kaffekokare och det lät i hela lägenheten.

Butiken, som jag bara har bra saker att säga om, bad mig kontakta Samsung, som i sin tur bad mig filma skåpet när det väsnades.
- Visst kan jag det, svarade jag, men skickade även med fullständig 8-timmars ljudanalys gjort med professionell ljudmätare.

Nedan bild visar genomsnittliga 10-sekundersintervaller från frysen under en natt. Kring 40 Hz var oviktat ljud uppe i 53 dB. Skåpet ska prutta iväg 39 dB enligt produktbladet. Hjälpte detta mot Samsung? Nope...

Ljudanalysgraf som visar ljudnivåer från en frysenhet över natt med spikar upp till 53 dB.
Samsung återkom med:

"Våra experter har nu lyssnat på ljudet och kan inte höra något avvikande från skåpet.
Ljudet man kan höra är övergångar mellan gas och vätska i kompressorrören.
Du kan läsa mer om ljud skåpet kan ge ifrån sig i det bifogade dokumentet.
"

Klart som korvspad de inte hade lyssnat på ljudet i min mobilfilm. Och i varje fall inte från min ljudmätare; och inte hade de tittat på utskrifterna eller analysen från ljudmätaren. Jag fick ett standardsvar á la går-det-att-bli-av-med-klagaren-så-går-det.

Varpå jag svarade Samsung med fråga om de ö h t hade tittat i underlaget jag skickade med, varpå de svarade:

"Vi bedömmer därför ej ljudnivå i vår validering utan typen av ljud som då bättre beskriver om det finns tecken på produktionsfel vi behöver åtgärda.
Är du efter att ha läst informationen i PDF:en övertygad om att något är fel med skåpet kan vi sända en tekniker för undersökning, men notera då att om teknikern ej finner något produktionsfel tar de ut en avgift av dig för besöket då det ej omfattas av garantin om så är fallet.
".

Går det att få ett mer skamlöst svar av en tillverkare?

Jag kontaktade då butiken o sa att jag ville returnera skåpen även om det innebar 10 % prisavdrag.
DÅ fick Samsung fart på fötterna o frågade om jag var intresserad av ett goodwill-besök.

Reparatören var hos mig max 15 minuter. Under den tiden hade demonterat en del av skåpet, hittat vilket rör som vibrerade, satt distanser på sagda rör och monterat tillbaka skyddet. Ljudet försvann. Tillverkningsfel förkunnade reparatören. Jag tyckte det såg ut som att han visste vad han skulle leta efter.

Hade jag inte legat på dem hade Samsung inte gjort rätt för sig. Hur många köpare finns det inte där ute som saknar ljudmätare, jävlar anamma och tålamod; och därför blir överkörda av Samsung?
Så jäkla uselt av Samsung att skamlöst utnyttja sitt kunskapsövertag.
Ducka Samsung. Det kommer jag göra.

Märkligt det där...Morsan köpte ett kyl/frysskåp från Samsung, kan vara omkring 2017-18.
Det är banne mig det tystaste skåp jag någonsin hört.
Hörs i princip INGENTING!
Har Samsung blivit så mycket sämre på den punkten efter de åren då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.