Hej.
Igår när vi körde diskmaskinen så pep diskmaskinen annorlunda o när jag skulle kolla så stod det en felkod 4e.
När jag googlar lite så verkar det vara något med in- vattnet.
Sådär helt plötsligt?
Varje gång jag försöker starta den nu så blir det samma efter nån minut. Låter inte som att den får vatten och när jag öppnat luckan är det inget vatten.
Kan det vara skit som fastnat i röret?
Vi har ingen av-på ventil på kranen eller så så den e på hela tiden.
Vågar man skruva loss rören för att titta eller ska man ringa ett proffs?
Igår när vi körde diskmaskinen så pep diskmaskinen annorlunda o när jag skulle kolla så stod det en felkod 4e.
När jag googlar lite så verkar det vara något med in- vattnet.
Sådär helt plötsligt?
Varje gång jag försöker starta den nu så blir det samma efter nån minut. Låter inte som att den får vatten och när jag öppnat luckan är det inget vatten.
Kan det vara skit som fastnat i röret?
Vi har ingen av-på ventil på kranen eller så så den e på hela tiden.
Vågar man skruva loss rören för att titta eller ska man ringa ett proffs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den kromade delen mellan det målade vattenröret och inloppsenheten är en minikulventil.
På någon av de sex sidorna så finns en liten axel som sticker ut.
Men egentligen skulle diskmaskinen vara ansluten till kökskranens utloppsslang.
På/i diskmaskinens inloppsenhet så sitter det troligen en sil, den kan vara igensatt av smuts.
På/i diskmaskinens inloppsenhet så sitter det troligen en sil, den kan vara igensatt av smuts.
Tack för svarDemmpa skrev:Den kromade delen mellan det målade vattenröret och inloppsenheten är en minikulventil.
Menar du denna delen?
Logga in
Skapa konto
Ska jag skruva loss den o kolla menar du?
Jag funderade på det där med inloppsventilen, då måste jag dra ut diskmaskinen och kolla bakom va?
Har kollat munstyckena i spolarmarna och dom ser bra ut.
Klumpen till höger om är mer troligtT Teresestridsberg skrev:
Ja, det är en minikulventil.
Du behöver inte skruva bort ventilen, ta och känn med fingrarna och/eller använd mobilkameran.
Inloppsfiltret till diskmaskinen sitter i början av stora klumpen på anslutningsslangen. Den stora klumpen innehåller en magnetventil som öppnar varje gång den ska fylla på vatten.
Du behöver inte skruva bort ventilen, ta och känn med fingrarna och/eller använd mobilkameran.
Inloppsfiltret till diskmaskinen sitter i början av stora klumpen på anslutningsslangen. Den stora klumpen innehåller en magnetventil som öppnar varje gång den ska fylla på vatten.
Troligtvis att den vita klumpen är hela feletDemmpa skrev:Ja, det är en minikulventil.
Demmpa skrev:Ja, det är en minikulventil.
Logga in
Skapa konto
Så det är denna som jag ska skruva loss o kolla?
Ja, i början av den sitter ett filter som kan vara igensatt.
@electroluxaren misstänker att det är innehållet (magnetventilen) i den som fallerat, han är duktig på vitvaror.
@electroluxaren misstänker att det är innehållet (magnetventilen) i den som fallerat, han är duktig på vitvaror.
Vad bra, tack!Demmpa skrev:
Dra ut kontakten och stänga av huvudvattnet kanske e bra va?
Då har jag nåt att pyssla med i helgen .
hej
jag har samma problem som du hade. Löste det sig för dig med den åtgärden? Tack på förhand!
jag har samma problem som du hade. Löste det sig för dig med den åtgärden? Tack på förhand!
Tack för svar!
Jag har samma problem med kod 4E och har öppnat ventilen och gjort rent filtret samt kollat så att vattenslangen är inte klämd någonstans, men problemet kvarstår trotts allt
Är det så att man ska byta ut hela ventilen?
Är det så att man ska byta ut hela ventilen?
Ja, hela anslutningsslangen inklusive auqastoppet finns som reservdel, gäller bara att välja rätt modell, tex
https://reservdelarvitvaror.se/dd6200102a-aqua-slange-samsung
https://reservdelarvitvaror.se/dd6200102a-aqua-slange-samsung