Har sökt bygglov och fick idag ett brev från Bygglovkontoret där de kallar till samrådsmöte. Till mötet krävs att jag tar med kvalitetsansvarig, kontrollplan enl PBL och i förekommande fall kvalitetsansvarig för VVS-installationerna. Vad betyder detta på svenska?? Vi ska bygga till ett fritidshus. HJÄLP!!

Som jag läser det, behöver du sätta dig mer in i vad som krävs för att bygga (inte illa menat, vi måste alla börja någonstans!). Genom att scrolla och läsa i detta forum kommer du att få en mycket bra start. Har du ont om tid förslår jag att du ringer någon kvalitetsansvarig ansluten till KARF för en kostnadsfri diskussion. För ett villabygge kostar KA 15000-20000, men för ett fritidshus kan jag inte tänka mig att det kan kosta mer än 5-10 KSEK. Du kan söka på deras hemsida, www.karf.org efter några stycken.

Lycka till!

Eller så ringer man till Kommunens byggnadsförvaltning och pratar med någon där.

Vi bygger ett fritidshus i en mindre kommun och vi löste KA biten med att förvaltningen helt enkelt godkände min svärfar (som inte är byggare men har ganska mycket byggvana, 3 hus på sin meritlista) som KA.

Mycket löser sig genom att ta personlig kontakt och resonera sig fram.

I vårt andra bygge (avslutat för ett år sen) av vårt "riktiga" hus kostade en auktoriserad KA 12 000 spänn (för att i princip inte göra ett skit... sitta på ett samråd och efter det inte ha varit på plats EN enda gång under bygget.....)

Har löst problemet. Det var puckot på kommunen som skrivit så att man inte förstod någonting. I praktiken hade vi allt klart redan. Nu bygger vi! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.