Hej,

Vi skall installera en contura kamin i vår villa, inget konstigt. I vår kommun krävs anmälan, inte bygglov. Förutsatt att man, som vi planerat, drar rökkanalen i villan, inte på fasaden. Vi skickade in papper och vi harnu fått info att vi skall höra av oss för ett möte, tekniskt samråd innan starten. Är detta vanligt?
Blev själv lite förvånad att det krävs. Vad kommer vi förväntas ta med? Skall eldabutiken, som ska installera, medverka?
 
Någon som vet om detta är vanligt, även om bygglov inte krävs?
 
När jag gjorde en bygganmälan så hade vi samrådsmötet på telefon, sen fick jag det skriftliga startbeskedet.
 
Ok. Det verkar ju vettigt.
 
D09
Är det en komplicerad installation eller hur motiveras samrådet dvs t ex fick ni några frågeställningar att förbereda er på?

Jag trodde det var väldigt sällsynt med samråd kring detta.
 
Som sagt, samrådsmöte är ju hela syftet med bygganmälan. Men i enklare fall som det här borde vara så klarar man av det per telefon.

Hur är det med kontrollansvarig? Jag vet inte vilka krav de ställer på kontrollansvarig för en sådan här åtgärd.
 
Syftet med är att kommunen skall kunna göra vad som är nödvändigt.
Samråd är en möjlighet, men absolut ingen förutsättning.anmälan
 
Vi fick ingen information/ frågeställningar. Jag tror installationen är väldigt standard. Vi får se. Vi skall ringa idag och kolla läget.
 
Jaha ja. Idag hade vi mötet per telefon. Det som framgick var att vi var tvungna att ha mötet innan start. Thats it. Hehehrhehe...jösses vad kommunen spenderar sin tid på. :screwy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.