Det verkar finnas olika sätt att koppla ihop två luftkompressorer. Jag funderar på om det inte är enklast att köpa en extern tryckregulator för strax över 100-lappen som man sätter upp på väggen och en Y-koppling till kompressorerna.
Är de olika stora måste man väl ta hänsyn till säkerhetsventilen som kanske löser ut om ena kompressorn bygger upp ett högre tryck?
Någon som gjort detta och vad behöver man ta hänsyn till som jag kanske inte tänker på?
Detta är något jag behöver göra för att jag ska sprutmåla och då behövs mycket luft.
Är de olika stora måste man väl ta hänsyn till säkerhetsventilen som kanske löser ut om ena kompressorn bygger upp ett högre tryck?
Någon som gjort detta och vad behöver man ta hänsyn till som jag kanske inte tänker på?
Detta är något jag behöver göra för att jag ska sprutmåla och då behövs mycket luft.
En lite halvstor tank, godkänd för tryckluft min 10 bar, som båda kopplas till separat och ett uttag till målningen. Att ställa in tryckbrytarna, på samma 6 bar, så blir deras arbetssätt kanske start/stopp olika,dom är inte exakta utan har en hysteries i sig. Men vad gör det, blir mycket luft ändå.
Besserwisser
· östergötland
· 2 280 inlägg
Tror @jonaserik menar att du ska ha en separat lufttank som båda matar
Jag skulle koppla ihop utgångarna från de ursprungliga regulatorerna med ett Y-block och låta dem sköta sig själva var för sig. Du sprutar väl med mycket lägre tryck än 6 bar till sprutan? Var kompressor har en egen övertrycksventil som räcker till den själv.
@Guson det är vad jag funderade på om det inte är enklast fast med en extern tryckregulator som är satt aningen högre än vad färgsprutan ska ha (vad alla proffs gör)
Kompressorerar kan sättas på 6 bar där max är 8 bar eller ska de ställas in lägre? Det kanske är en fråga för sprutmålartråden.
Kompressorerar kan sättas på 6 bar där max är 8 bar eller ska de ställas in lägre? Det kanske är en fråga för sprutmålartråden.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu finns det dem som säger att man bör ha backventil om kompressorerna kopplas ihop efter tryckregulatorerna annars arbetar de mot varandra men är tveksam. Luften kan flöda mellan dem och därför har de samma tryck och agerar som en tank fast med två motorer och jag ser inget problem med det fast jag har heller ingen erfarenhet :-D
Om du har två lika kompressorer och ställer dem på "samma" tryck på den inbyggda regulatorn så blir de ändå alltid en aning olika. Min erfarenhet är att luften inte går baklänges in i den lägre ställda regulatorn. Säg att du ställt in regulatorerna lika men i verkligheten är de 2,9 respektive 3,1. När du börjar spruta så töms först tanken med regulatorn satt till 3,1. När kompressor 1 sjunkit ner till 2,9 börjar den andra tanken tömmas och så småningom startar kompressor 2. Om du har en regulator vid sprutan kan du sätta trycket till vad du vill men slangen blir väl lite styvare med högre tryck.
Om de är lite olika ställda så blir ju även startströmmarna fördelade över tid vilket ofta är önskvärt.
Klicka här för att svara