Godmorgon ! HJÄLP ! Renoverar 5 kvm badrum o 2.5 kvm toa med VVB/TM. Haft möte och Anlitat en lokal liten elfirma som jag förstog jobbar själv. Han kom med en ung kille som stog 80% av tiden när Elektrikern jobbade. Ungen kan inte ens dra plexrör till rätt ställe o sen jag påpekade felet o elektrikern rättar detta. Egentligen den är en mans jobb o skulle vara mer effektivare med en. De har jobbat (5 timmarx2 personer)=10 timmar. De är inte klar än och ska dra spottar o koppla elkontakter. De har inte fakturerat men jag är nästan säker han ska fakturera 500 kr/timmr per person. Tror du att det är rimligt att ta en lärling med och fakturerar sådan ? Hur kan man säga det artig till elektrikern att det var inte rätt. Eller är det vanligt i branschen idag att ta en "Hjälp_Lärling" o fakturera för en Proffs. Tack i förhand..

Bästa är väl att prata med firman om hur dom tänkt göra. Du säger ju själv att du inte fått någon faktura eller vet. Är lite olika hur man gör, tex betala 50 % av vad en vanlig elektriker kostar.

Alltid bra att ta sådant här innan och kommer överens om ett pris så man inte står där efter och får en chock.

Har du fått fakturan eller du går händelserna i förväg? Kanske det var en praktikant? Annars är det väl brukligt att fakturera mindre för en lärling?

JLyck JLyck skrev:
Har du fått fakturan eller du går händelserna i förväg? Kanske det var en praktikant? Annars är det väl brukligt att fakturera mindre för en lärling?
Jag pratar förväg så jag kan skippa problem i fortsättningen. 30% kvar fortfarande. Elektrikern presenterade honom som Kollega. Jag säger honom lärling för han kan inte skruva eller dra rör eller aparatdosa. Tackar.

Hej,
Föst och främst så är det som du säger, du har inte fått någon faktura. Prata med dem se vad de säger.
Om killen är praktikant så ska du inte behöva betala för denne.
Om han är lärling så ska du få en reducerad timpenning. Omkostnaderna för en lärling är kraftigt reducerade jämfört med full betald montör, då ska det synas även vid fakturering. Du betalar för en utbildad elektriker då ska det vara en sådan på plats inte någon halvvägs där till samma peng.
Jag hade nog inte accepterat att de var två från början om det inte var så att något moment kräver detta.
En förutsättning för 2 man är att det går att arbeta båda två på varsitt håll så arbetstiden kortas ner. Det ska inte vara socialverksamhet.

När jag jobbade som lärling åt en mindre firma så reducerades min timlön för kund, var jag bara med för att lära mig något moment brukade det inte ens faktureras.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej,
Föst och främst så är det som du säger, du har inte fått någon faktura. Prata med dem se vad de säger.
Om killen är praktikant så ska du inte behöva betala för denne.
Om han är lärling så ska du få en reducerad timpenning. Omkostnaderna för en lärling är kraftigt reducerade jämfört med full betald montör, då ska det synas även vid fakturering. Du betalar för en utbildad elektriker då ska det vara en sådan på plats inte någon halvvägs där till samma peng.
Jag hade nog inte accepterat att de var två från början om det inte var så att något moment kräver detta.
En förutsättning för 2 man är att det går att arbeta båda två på varsitt håll så arbetstiden kortas ner. Det ska inte vara socialverksamhet.

När jag jobbade som lärling åt en mindre firma så reducerades min timlön för kund, var jag bara med för att lära mig något moment brukade det inte ens faktureras.
Det var mer Socialverksamhet än lärlingen jobbade riktig. Mitt jobbställe var såpass trångt o fanns inte utrymme eller chans att jobba för två elektriker. Han kom o tittade innan också så han hade koll. Jag försöker fixa det innan på ett bra sätt.. Ni kan fråga mig varför sade du inte på plats ? Ja, jag frågade inte för jag såg verkligheten efter 3 timmar att han gör flera fel o gör inget riktig jobb.. o jobbet är inte slut än. Mvh..

• Gilla
OliwerWolff
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
Det var mer Socialverksamhet än lärlingen jobbade riktig. Mitt jobbställe var såpass trångt o fanns inte utrymme eller chans att jobba för två elektriker. Han kom o tittade innan också så han hade koll. Jag försöker fixa det innan på ett bra sätt.. Ni kan fråga mig varför sade du inte på plats ? Ja, jag frågade inte för jag såg verkligheten efter 3 timmar att han gör flera fel o gör inget riktig jobb.. o jobbet är inte slut än. Mvh..

Som sagt, prata med dem. Detta är ju inte ett problem än ;)

Jag hade hem Henningson El i Borlänge för några år sedan. De fakturerade fullpris för en gymnasieelev som var med och tittade på. Så det är bra att du håller koll.

Det känns rimligare med fastpris när det blir såhär. Jag hade en plåtis här som skulle göra en huva, över- och underbeslag på en skorsten och fick ett fastpris på 10,000 kr vilket kändes rimligt. Sen var det där en "lärling" och sen blev det ju upp till dem hur mycket tid de spenderade för att den ena skulle få se och lära sig. Det var här två dagar så jag tror det tog längre tid än normalt.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Har man fastpris så minskar risken nästan till 0 för ev oenigheter när fakturan kommer, så länge man inte avviker från avtalad omfattning vill säga.

Har man fastpris så minskar risken nästan till 0 för ev oenigheter när fakturan kommer, så länge man inte avviker från avtalad omfattning vill säga.
Många vill inte jobba på fast pris. Eller de ger orimligt fast pris med 50-100% påslag.
Som sagt, prata med dem. Detta är ju inte ett problem än ;)

A Ahm.s skrev:
Många vill inte jobba på fast pris. Eller de ger orimligt fast pris med 50-100% påslag.
Ja ibland kan det vara svårt att sätta fasta priser, kan kanske inte kan förutspå hur vissa saker är utförda eller hur det ser ut när något är rivet mm.

Jag tycker dock att man som seriös hantverkare ska kunna lämna en prisuppskattning på det tilltänkta arbetet, där ska framgå vad som ingår och hur man hanterar ev oförutsedda kostnader. En öppen dialog mellan kund och hantverkare är det som fungerar smidigast för alla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.