Hej!

Jag äger en bostadsrätt som är 79kvm (64kvm boyta + 15kvm biyta i källare). Nu visar det sig att vi betalar samma kvadratmeterpris för både bo- och biyta. Finns det några generella regler för hur mycket man skall betala i hyra för bo resp. biyta?

Vi ska nu sälja lägenheten och mäklaren meddelar att det i köpekontraktet kommer att stå denna uppdelning. Men vad jag ser i mitt kontrakt när jag köpte så står inte denna uppdelning utan 79kvm. Är det något jag kan ifrågasätta 2.5 år i efterhand och hur går jag isåfall tillväga?
 
Det är helt upp till Brf:en att bestämma avgiftsnivåerna, oavsett bi- eller boyta. Det bör framgå i stadgarna hur detta ev. fördelas. Om det inte står något så får du lov att acceptera som det är, se vidare svar på fråga två. Hade det varit en hyresrätt hade situationen varit annorlunda.

Svaret på andra frågan: Nej, du kan inte i efterhand ta upp detta med att det stod 79 kvm när du köpte, detta skulle du med lätthet ha kunnat kontrollera innan köpetillfället och då faller en klagan i efterhand.
 
Hmmm...hur menar du......eller mäklaren. Vi har 71 m2 boyta + ca 8-10 m2 förrådsyta men i alla papper så står det bara 71 m2, alltså vi betalar för boytan och resten ingår. Så ska det väl vara. garage tex hyr vi ju på sidan om. Låter i mina öron konstigt med vad som stog i ditt köpekontrakt och kolla lite med styrelsen hur det är tänkt att vara egentligen först.


Edit: Fabrikör stava var en aningen snabbare.....
 
Tack för era snabba svar! Var nog lite otydlig. 15 kvm är en inredd källare där vi idag har ett sovrum/allrum.
 
Men på vilket sätt vet du att du betalar lika mycket för biytan? Det skulle i så fall vara om det finns en annan lägenhet på samma storlek i föreningen som helt saknar biyta, och jämföra avgiftsnivån.

Det låter helt klart som att du i någon mån blev lurad när du köpte. I vissa lägen så går det att kräva ersättning efter ett köp om ytan skiljer, men det är inte självklart att man får kompensation. Som sagt du skulle med lätthet ha kunnat upptäcka felet.
 
Aha inredd källare, då blir det kanske lite mer otydligt vad som gäller.
 
Redigerat:
Har fått reda på att övriga lägenheter (som ej har biyta) i föreningen betalar 611 kr/kvm/år. Vi betalar 601 kr/kvm/år. Visserligen mindre men ganska obetydligt enligt min mening.

Problemet är att nu när vi ska sälja så får mäklaren inte lägga ut den som 79kvm på hemnet utan den ligger ute som 64kvm. Detta har gjort att vi knappt inte får något folk på våra visningar... :(
 
Det är inte ovanligt att Brf:er har en differentiering av avgiften, ju större yta desto mindre avgift per/kvm. Anledningen är att badrum o kök är kostnadsdrivande och det har man ju oavsett om man har en 1:a eller 4:a.
 
Lägenheten är väl bara 64kvm, med tillgång till 15kvm extra i form av biutrymme.
Mäklaren kan väl lägga upp den som 64+15kvm?
Hade jag gått på visning på en 79kvm lägenhet och det visade sg när jag kom dit att 15kvm saknades, eller befann sig i källaren så hade jag vänt och gått hem igen.
 
Som sagt kvadratmeteravgiften beror på en mängd parametrar, dels storlek i förhållande till antal kök och badrum, men även saker som läge i huset, tillgång till hiss osv styr.

Om källaren är inredd som fullgod boyta så känns det inte uppenbart att den "måste" marknadsföras som biyta. Kanske läge att diskutera med mäklaren eller en annan mäklare.
 
Den är upplagd på hemnet som 64 kvm+15 kvm. Problematiken är att de som söker en lägenhet som är större än 64 kvm inte får upp vår lägenhet, trots att vi har en "fullgod boyta" på 79 kvm. Dessutom framstår den som väldigt dyr per kvm i statistiken.

Känns som jag skall ta ett snack med både styrelsen och mäklaren (men mäklaren står fast vid att det inte är tillåtet att marknadsföra den på annat sätt än 64 kvm + 15 kvm).
 
A
Ärligt talat, söker jag en lägenhet på 79kvm så är ju inte en lägenhet på 64kvm + 15kvm i källaren så intressant. Hur kul är det för en i familjen att måsta gå ner i källaren och lägga sig o sova t.ex? Så mäklaren tycker jag gör helt rätt.

Finns de toalett i det rummet? Eller måste man gå upp i lägenheten för att göra sina behov?
 
Finns regler vad man får kalla boyta. Boyta måste ha normalstora fönster och inte bara små fönster högst upp mot taket.
 
Och dessutom ligga i anslutning till toalett och kök.
Såldes ett hus här i området där de byggt om halva garaget till rum, dock var ingången utifrån och rummet hade ingen dörr in till huset. Denna yta togs upp som boyta i beskrivningen. När vi såg att det var ett sånt rum så var huset inte intressant alls.
 
Viss girighet hos trådskaparen tycker jag, och ojusthet. Sätt ut en korrekt bo-annons, inget annat.

Man skall vara MYCKET försiktig med att inreda källare! Radon, Fukt, Golvbeklädnader,färg på väggarna kan förstöra huset och hälsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.