MWave skrev:
Vad är skillnaden på 790/791 tittar man på spec. Är det 3 vs 4 blad och 150m vs 180m gränstråd sen klara den ena 800 vs 1000m2 men enligt spec. så är ju batteri lika stora? Ska man få 200m2 extra pga ett extra blad ? Eller betalar man 1000kr extra för 30m gränstråd?

En Annan fråga hur gjorde ni vid installation, temporärt la ut tråden och provade innan ni spikade fast den, svårt att göra småjusteringar annars.

Sen var kan man köpa gränstråd till bra pris? Någon som har tips. Sett 100m för ca 500kr
Jag har inte heller hittat andra skillnader än dom du räknar upp.
Att lägga ut hela tråden och spika fast den löst är en bra idé och sparar mycket arbete senare.
Bör då testas på högsta klippläget.
Själv har jag vid ett par ställen lagt lite extra tråd ( som att den skulle ut till en ö) för att ha lite reserv.

Jag tror att det finns gott om exempel tidigare i tråden på billig kabel.
Såg en film från en som gjort en testslinga med högtalarkabel som fungerade :)

Redigerat:
Det kan ju vara så att tallriken med 4 blad klipper större bredd än den med 3 blad...
 
Redigerat:
MWave skrev:
Vad är skillnaden på 790/791 tittar man på spec. Är det 3 vs 4 blad och 150m vs 180m gränstråd sen klara den ena 800 vs 1000m2 men enligt spec. så är ju batteri lika stora? Ska man få 200m2 extra pga ett extra blad ? Eller betalar man 1000kr extra för 30m gränstråd?

En Annan fråga hur gjorde ni vid installation, temporärt la ut tråden och provade innan ni spikade fast den, svårt att göra småjusteringar annars.

Sen var kan man köpa gränstråd till bra pris? Någon som har tips. Sett 100m för ca 500kr
Jag inbillar mig att 791 travar lite fortare därav 4 blad,och på det sätet klarar större klippyta

Gränstråd har kviberg överskottslager försvarets signalkabel,vet dock ej kvaliteten
 
Döm om min förvåning när min 790 både igår och idag gick ut enligt schema och alltså inte har stängt av sig i laddstationen. I går fm var jag o pillade i inställningarna. Satt fram schematiden till efm istället för det förinställda fm på torsdagen, men fm på fredagar. vet inte hur det kommer sig men nu verkar den ju funka. Ska lägga till klippschema för lör och sön och se om den forsätter fungera i helgen. Så fall är det kanske någon inställning som krockar med någon annan som ligger bakom allt krångel.
 
Elkludde skrev:
Jag inbillar mig att 791 travar lite fortare därav 4 blad,och på det sätet klarar större klippyta

Gränstråd har kviberg överskottslager försvarets signalkabel,vet dock ej kvaliteten
Ja, är det den signalkabeln som jag hade på ryggen i lumpen så är den väldigt hållbar. (1000 DL)
Den är även lite styvare så den kanske lägger sig lite rakare.
 
olofh skrev:
Döm om min förvåning när min 790 både igår och idag gick ut enligt schema och alltså inte har stängt av sig i laddstationen. I går fm var jag o pillade i inställningarna. Satt fram schematiden till efm istället för det förinställda fm på torsdagen, men fm på fredagar. vet inte hur det kommer sig men nu verkar den ju funka. Ska lägga till klippschema för lör och sön och se om den forsätter fungera i helgen. Så fall är det kanske någon inställning som krockar med någon annan som ligger bakom allt krångel.
Jag hade satt min på 10.00 idag.
Då började den först ladda batteriet - SEN gick den ut.
 
evesve skrev:
Ja, är det den signalkabeln som jag hade på ryggen i lumpen så är den väldigt hållbar. (1000 DL)
Den är även lite styvare så den kanske lägger sig lite rakare.
Men du får nog spika den lite den blir ju lätt att ändra ändå
 
Den verkar som den stänger av sig om inte batteriet är fulladdat när tiden är inne att den skall gå ut,min stod på hela natten men stängde av sig när tiden var inne kl 11,00 och troligen var inte batteriet fulladdat då för den gick bara 45 minuter,så kom den hem igen
 
Elkludde skrev:
Den verkar som den stänger av sig om inte batteriet är fulladdat när tiden är inne att den skall gå ut,min stod på hela natten men stängde av sig när tiden var inne kl 11,00 och troligen var inte batteriet fulladdat då för den gick bara 45 minuter,så kom den hem igen
Nja, där kan jag nog inte hålla med. Inte så som min klippare betett sig. Jag har haft fabriksinställningarna innan med start 07. Då har ju batteriet alltid blivit fulladdat under natten och ändå varit avstängd på morgonen. Eller jag kanske missförstod hur du menade?.
 
olofh skrev:
Nja, där kan jag nog inte hålla med. Inte så som min klippare betett sig. Jag har haft fabriksinställningarna innan med start 07. Då har ju batteriet alltid blivit fulladdat under natten och ändå varit avstängd på morgonen. Eller jag kanske missförstod hur du menade?.
Ja båda alternativen har förekommit,den beter sig lite olika för vargång
 
Min har fastnat två gånger på hinder som inte ska vara några problem, en gång vid en pallkrage, och en gång vid en hög sandlåda. Verkar som den kört rakt mot hindret utan att stanna och sen inte försökt vända sig om och köra vidare. Batteriet har nästan varit fullt båda gångerna.

Någon mer som upplevt det?

Mitt problem med att bara upp till 600m2 fanns i menyn, ändrade man till engelska så var den där och vald. Så handlar kanske om en miss i översättningen, har inte kollat exakt om det saknas nåt alt. eller om det bara mappats över fel.
 
Nu råkade jag också ut för att den slog av sig själv under natten.
Har programmerat egen tid på lördagar från 10.00
Var helt urladdat och fick startas om igen.

Är det någon som har erfarenheter av egna zoner?
Hur noga startar den vid rätt plats?
Smiter den ut från zonen vid fel tid?
Viktigast: Hur långt måste det vara mellan trådarna för att den ska gå mellan zonerna?
(Jag söker alltså minsta möjliga avstånd)
 
Redigerat:
Hej har beställt en modell L 2000m2 som förhoppningsvis kommer till veckan. Har ca 1400m2 gräs och ser nu att många skriver om max 270m begränsningsslinga. Är det bara för M modellerna? Jag kommer behöva mellan 300-350m inte jätte mycket öar eller dylikt. Undrar bara hur dom tänker isf om det är max 270m för en modell som klarar 2000m2 det bygger ju iprincip på en helt fyrkantig tomt utan någon ö.

Har även läst lite om problem med att batteriet tar slut innan den kommer "hem" verkar vara flest M ägare här är det någon med större tomt och erfarenhet av L modell som kan dela med sig lite av sina erfarenheter.
 
peternicklas skrev:
Om du har storlek som M passar för så är den klart bäst. Liten och smidig, en mycket bra klippare. Jag har haft en L och har nu en M.
Jag som har ganska öppna ytor, och kommer försöka ha en ca 4 m lång gång ca 120cm bred mellan en matta på ca 700m2 och en på ca 50m2. + en Ö. Behöver ca 190m kabel. Ser man då prisskillnaden på en M 2,0 1000m2 180m kabel med extra kabel. Och en L 1,0 1500m inkl 200m kabel så skiljer det ca 1300kr-1500kr beroende på var jag handlar (vilket inte är så blodigt, om man får en klippare med större kapacitet, och borde gå över mattan lite fortare).
Vad är största nackdelen med L och när är M 2,0 bättre? Vid trånga utrymmen? Vad talar för, och vad talar emot L?
På pappret skall en M 2,0 800m2 med 40m extra kabel räcka, men är rädd att man ligger på gränsen. Som det är nu och förra våren med så klipper jag var 4-5 dag efter gödsling...
 
peternicklas
david gustafsson skrev:
Jag som har ganska öppna ytor, och kommer försöka ha en ca 4 m lång gång ca 120cm bred mellan en matta på ca 700m2 och en på ca 50m2. + en Ö. Behöver ca 190m kabel. Ser man då prisskillnaden på en M 2,0 1000m2 180m kabel med extra kabel. Och en L 1,0 1500m inkl 200m kabel så skiljer det ca 1300kr-1500kr beroende på var jag handlar (vilket inte är så blodigt, om man får en klippare med större kapacitet, och borde gå över mattan lite fortare).
Vad är största nackdelen med L och när är M 2,0 bättre? Vid trånga utrymmen? Vad talar för, och vad talar emot L?
På pappret skall en M 2,0 800m2 med 40m extra kabel räcka, men är rädd att man ligger på gränsen. Som det är nu och förra våren med så klipper jag var 4-5 dag efter gödsling...
Jag har en gräsmatta på 750 kvm och M klipper c:a 27 timmar/vecka. Den räcker länge och väl till för din gräsmatta. Då den är så mycket mindre så klarar den trånga passager mycket bättre. Ta en 791 med 4 knivar om du är lite osäker.
 
  • Gilla
david gustafsson
  • Laddar…
Till er som har installerat en landroid och dess laddstation, måste man ha 2m både framför och bakom stationen eller kan man ha den i ett hörn så den enbart har en rak bana framför? Hur har ni för olika lösningar på hur laddstationen sitter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.