Hörde idag att den nya mjukvaran ska komma på fredag. Så något försenat alltså och inga nya klippare skickas ut till ÅF innan dom är laddade med den. Så tidigast nästa vecka för oss som går och väntar.
 
Kvint skrev:
Hörde idag att den nya mjukvaran ska komma på fredag. Så något försenat alltså och inga nya klippare skickas ut till ÅF innan dom är laddade med den. Så tidigast nästa vecka för oss som går och väntar.
Undrar om den blir försenad fler gånger
 
HasseTeknik skrev:
När man köper en vara, så betalar man ju vad man anser det vara värt. Om sedan priset ändras är inget man ska bli upprörd över, för det är inte bra för det allmänna välbefinnandet! ;-)
Även om det inte lät som det om man läser va jag skrev så menade jag mer på att jag kunde fått tag i en med wifi som var önskemålet från början, å då åsså till samma pengar som jag gav utan det... Men shit the same, bara möget klipper som den ska så behöver man ju inte wifin, då ska den bara funka ju...
Jag är iaf väldigt nöjd med min än så länge!!
 
pioswe skrev:
Arrrrrrghh man ska fan aldrig köpa något.... Gav 7995 för min 791 på ClasOlson bara för några veckor sedan...
I varje fall inte i början på säsongen!
 
Jösses vilken lång tråd, svaret kanske redan finns här.

Har 950m2 gräsmatta, funkar 791 då eller ska man ha 792? Står att 791 ska klara 1000m2 men det kanske är precis på gränsen. Eller var säger experterna :x
 
MB77 skrev:
Jösses vilken lång tråd, svaret kanske redan finns här.

Har 950m2 gräsmatta, funkar 791 då eller ska man ha 792? Står att 791 ska klara 1000m2 men det kanske är precis på gränsen. Eller var säger experterna :x
Kommer inte bli några problem om din tomt inte är väldigt krånglig...
 
dj_neo01 skrev:
Kommer inte bli några problem om din tomt inte är väldigt krånglig...
jag tänker som så är det mycket avbrott pga regn så det inte går att klippa på ett tag kan det vara bra att ha lite överkapacitet
 
Finns massor av överkapacitet i Worx klipparna redan. Klipper ca 27 timmar per vecka vid 1000 m2, finns 141 timmar till per vecka som man kan låta den klippa om man vill.
Det är inte en 2-3 gånger så dyr Husqvarna, som måste jobba över 100 timmar per vecka, för att klara samma gräsyta. Köper man Husqvarna, bör man ta till med marginal, det behövs inte med Worx klipparna. Synd bara att de inte verkar kunna göra en bugg fri mjukvara, för klippare kan de göra.
 
Hejsan!
Fundera på att skaffa en robotklippare och har kollat främst på Worx. Verkar vara en prisvärd klippare även om den för tillfället har en del mjukvaruproblem.

Tycker att min tomt borde passa rätt bra för en robot även om det finns en del "öar". Se bifogad bild. Den tänkta slingkabeln är den rosa linjen.
Tomtkarta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt ställa laddstation utanför den inglasade uteplatsen/växthuset för där finns eluttag. Uteplatsen är ca. 4 m så det borde väl funka.

Gräsytan som ska klippas är ca. 550 m2, tomten är på 1160. Ska man satsa på 790 eller 791? WiFi och mobilapp känns som lite onödigt så 796 går bort. De skillnader jag kunnat läsa mig till mellan 790 och 791 (förutom ytangivelsen 800 eller 1000 m2) är att 791 har fyra blad och 790 tre blad. 791 ska också vara lite snabbare, stämmer det. Finns det några andra skillnader?
 
JohnFN skrev:
Hejsan!
Fundera på att skaffa en robotklippare och har kollat främst på Worx. Verkar vara en prisvärd klippare även om den för tillfället har en del mjukvaruproblem.

Tycker att min tomt borde passa rätt bra för en robot även om det finns en del "öar". Se bifogad bild. Den tänkta slingkabeln är den rosa linjen.
[bild]

Hade tänkt ställa laddstation utanför den inglasade uteplatsen/växthuset för där finns eluttag. Uteplatsen är ca. 4 m så det borde väl funka.

Gräsytan som ska klippas är ca. 550 m2, tomten är på 1160. Ska man satsa på 790 eller 791? WiFi och mobilapp känns som lite onödigt så 796 går bort. De skillnader jag kunnat läsa mig till mellan 790 och 791 (förutom ytangivelsen 800 eller 1000 m2) är att 791 har fyra blad och 790 tre blad. 791 ska också vara lite snabbare, stämmer det. Finns det några andra skillnader?
dom öarna som ligger nära slingan,skulle jag lagt en båge runt istället ,som det ser ut så blir det många onödiga skarvar.med alls dessa öar.och mycke tricksande för maskinen
Vet inte om det är dokumenterat att 791 går fortare än 790 men rimligen bör den göra det eftersom den klarar 200 kv mer
 
Elkludde skrev:
dom öarna som ligger nära slingan,skulle jag lagt en båge runt istället ,som det ser ut så blir det många onödiga skarvar.med alls dessa öar.och mycke tricksande för maskinen
Varför ska det bli skarvar?
Det är ju bara att lägga den runt enligt anvisningen.
Det blir även kortare väg hem.
 
Hej, har för ca en vecka sedan kört igång min 791E och allt funkar bra så här långt, utom möjligen en sak... Undrar om nån har koll på detta. Jag har valt att lägga in 2 zoner i programmeringen, då jag har en ganska smal passage och ungefär lika mycket gräsmatta på varje sida/i varje zon. Dom ligger nu programmerade som:

Zon 1 1m (default) 50%
Zon 2 28m 50%

Klipparen följer tråden när den skall klippa zon 2. det är inga problem för den att följa tråden de första 28 metrarna men jag upplever att den håller sig väldigt mycket i zon 1 ändå... Får lyfta över den likt förb...
Nån som vet hur den "tänker" med zonerna? Skall det vara varannan gång, eller varannan dag, eller hur skall det funka? Nån som har erfarenhet av zonerna? Jag hittar inget i dokumentationen.

Gräsmattan är totalt ca 650 m2, så det skall vara god marginal för maskinens kapacitet.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
 
evesve skrev:
Varför ska det bli skarvar?
Det är ju bara att lägga den runt enligt anvisningen.
Det blir även kortare väg hem.
Det blir inga skarvar ,fel av mig,men det förutsätter att det blir rätt från början
 
Fredrik Tengstrand skrev:
Hej, har för ca en vecka sedan kört igång min 791E och allt funkar bra så här långt, utom möjligen en sak... Undrar om nån har koll på detta. Jag har valt att lägga in 2 zoner i programmeringen, då jag har en ganska smal passage och ungefär lika mycket gräsmatta på varje sida/i varje zon. Dom ligger nu programmerade som:

Zon 1 1m (default) 50%
Zon 2 28m 50%

Klipparen följer tråden när den skall klippa zon 2. det är inga problem för den att följa tråden de första 28 metrarna men jag upplever att den håller sig väldigt mycket i zon 1 ändå... Får lyfta över den likt förb...
Nån som vet hur den "tänker" med zonerna? Skall det vara varannan gång, eller varannan dag, eller hur skall det funka? Nån som har erfarenhet av zonerna? Jag hittar inget i dokumentationen.

Gräsmattan är totalt ca 650 m2, så det skall vara god marginal för maskinens kapacitet.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Prova att programera den 70 eller 80% i zon 2 och se hur den beter sig då
Som jag har förstått det hela och studerat min WG 794E så är det bara hur många procent den släpper maskin i den valda zonen sedan styr slumpen var den går.
 
Fråga: Kan 2015 års modeller i allmänhet - och WG796E i synnerhet - programmeras att klippa längs med kanten på schema, eller är det bara manuellt startad kantklippning som stöds?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.