nissenhj skrev:
Har du kollat ditt "kretskort" i ladd stationen enligt nedan?
[länk]

Har du några skarvar på tråden? Kolla upp dem så de är okej.
Ska kolla kretskortet imorgon bitti innan jag åker till jobbet.

Skarvarna är okej.
 
Som jag har nu så går gräsklipparen på baksidan eftersom vi har staket som delar av fram och baksidan pga hund, hur beter sig klipparen om jag fortsätter med tråden under staketet och lägger hela framsidan också och lyfter över klipparen då den ska klippa på framsidan, blir det problem för den då den ska tillbaka till laddaren men det står ett staket i vägen, tänkte mest hur roboten beter sig när den går emot staketet ...
 
Nybbe79 skrev:
Som jag har nu så går gräsklipparen på baksidan eftersom vi har staket som delar av fram och baksidan pga hund, hur beter sig klipparen om jag fortsätter med tråden under staketet och lägger hela framsidan också och lyfter över klipparen då den ska klippa på framsidan, blir det problem för den då den ska tillbaka till laddaren men det står ett staket i vägen, tänkte mest hur roboten beter sig när den går emot staketet ...
Hur hade du tänkt dig att den skulle ta sig till laddaren när det står ett staket ivägen?
 
nissenhj skrev:
Hur hade du tänkt dig att den skulle ta sig till laddaren när det står ett staket ivägen?
Därför jag frågar hur den kommer bete sig när den är på väg till laddaren och ett staket står i vägen, får givetvis lyfta över den till ladddaren men kommer ju inte kunna vara med precis när det är dax...
 
Den kommer förmodligen att vända vid staketet, och fortsätta leta tills batteriet är tomt.

Det kommer att bli svårare för den att hitta hem även på "rätt" sida av staketet, för ibland kommer den att hitta slingan i fel riktning och följa den till staketet, krocka, och sedan börja leta igen. Skulle det då bli så att den gång på gång hittar slingan på fel sida så är risken att den inte hittar till laddaren innan batteriet är tomt. Klipparen vet ju inte vilket håll som är närmast till laddaren utan går alltid samma håll, t.ex alltid medsols (?).
 
MartinP666 skrev:
Den kommer förmodligen att vända vid staketet, och fortsätta leta tills batteriet är tomt.

Det kommer att bli svårare för den att hitta hem även på "rätt" sida av staketet, för ibland kommer den att hitta slingan i fel riktning och följa den till staketet, krocka, och sedan börja leta igen. Skulle det då bli så att den gång på gång hittar slingan på fel sida så är risken att den inte hittar till laddaren innan batteriet är tomt. Klipparen vet ju inte vilket håll som är närmast till laddaren utan går alltid samma håll, t.ex alltid medsols (?).
Har du rätt i, får nog fortsätta klippa manuellt på framsidan😄
 
Det kanske funkar om du gör framsidan till en biyta? Osäker på ifall Worx klarar det, min HQ har en speciell inställning för det men det kanske inte behövs egentligen. Alltså, dra slingan som om framsidan vore en "ö". Kan rita en skiss ifall du inte är med på hur jag menar.
 
Nybbe79 skrev:
Har du rätt i, får nog fortsätta klippa manuellt på framsidan😄
Letar du bakåt i tråden så hittar du nog exempel på 2 laddstationer på samma slinga?
 
nissenhj skrev:
Har du kollat ditt "kretskort" i ladd stationen enligt nedan?
[länk]

Har du några skarvar på tråden? Kolla upp dem så de är okej.
Jag hade ingen av de nämnda bokstäverna.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MartinP666 skrev:
Det kanske funkar om du gör framsidan till en biyta? Osäker på ifall Worx klarar det, min HQ har en speciell inställning för det men det kanske inte behövs egentligen. Alltså, dra slingan som om framsidan vore en "ö". Kan rita en skiss ifall du inte är med på hur jag menar.
Aha, det kan jag prova. Tackar för tipset👍👍
 
Jag hade ju problemet att min WG791E står kvar i klipparen istället för att köra ut enligt schema. I displayen står "utanför arbetsområdet" trots att den själv kört in i laddstationen. Lampan på laddstationen lyser grönt, men ingen laddning är gjord. Jag har, enligt tips, uppdaterat mjukvaran men samma problem kvarstår.
Så, jag är tacksam för fler tips
 
Jurka skrev:
Jag hade ju problemet att min WG791E står kvar i klipparen istället för att köra ut enligt schema. I displayen står "utanför arbetsområdet" trots att den själv kört in i laddstationen. Lampan på laddstationen lyser grönt, men ingen laddning är gjord. Jag har, enligt tips, uppdaterat mjukvaran men samma problem kvarstår.
Så, jag är tacksam för fler tips
Jag har ett liknande problem fast min klippare gör det mitt ute på slingan. Precis som den kör över gränskabeln för snabbt och sen ställer sig utanför arbetsområde.

Men jag ringde och pratade med Hässleholm igår och fick ett tips som inte står med i beskrivningen när man gör sina öar.

Det är att du ska inte lägga tråden under samma märla utan dela på dem. Dem sa att om tråden råkar skruva sig någonstans så blandar den ihop plus och minus och därav tror att den är utanför arbetsområde.

Jag kollade igenom mina 3 öar och på två av dem hade tråden råkat tvinna sig.
 
  • Gilla
Jurka och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tänkte kolla här först innan jag lägger ut den på blocket.
Har en 790E från förra året. Körd ca 2 månader. Nytt kretskort i laddningsstationen.

Säljer denna för att jag fick tag i en Gardena R40li billigt.

Allt förutom kartong och begränsningskabel följer med.
Klipparen finns i Onsala söder om gbg. Skickas inte.

3500 prutat och klart.
 
Vad ska man ställa in för klippyta i menyn om man har ca 500m2 gräsmatta? Ska man ställa in större yta så den klipper mer eller ska man gå på den faktiska ytan?
Vilken klipphöjd använder ni här på forumet?
 
Corpes skrev:
Vad ska man ställa in för klippyta i menyn om man har ca 500m2 gräsmatta? Ska man ställa in större yta så den klipper mer eller ska man gå på den faktiska ytan?
Vilken klipphöjd använder ni här på forumet?
Personligen hade jag ställt in den på större yta. Men vissa vill inte ha sin maskin ute på gräsmattan mer än nödvändigt.

Jag kör min på 4cm just för tillfället men det är för att jag har gödslat gräsmattan och ge mossan en chans att dö/försvinna. Men med tiden är väl målet att klippa på 3cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.