Elkludde skrev:
Rita eller fota hur du har det
Som tur är slipper ni se mig rita😀
Gjorde enl beskrivning ovan och det funkade kanon
 
Lägger in detta på nytt då jag råkade lägga den i fel tråd, samt att länkarna inte fungerade av någon anledning.

Någon som drabbats av detta? Den byter riktning på öppna ytor, . Piper, rycker under gång, stannar ibland. Ibland piper den, stoppar upp, stänger av knivarna. Sen piper den igen, startar knivarna och åker iväg. En gång när den åkte runt och pep så stötte den emot ett hinder. Då fortsatte drivhjulen att gå så den stod där och hoppade. Slog till slut av och larmade fångad.

Stod idag och tittade på den och det verkar som att under de perioder som den piper så är den utslagen. Känner inte av hinder så den krockar, gränstråden missade den helt så jag fick klättra ner i diket och hämta den. Någon gång har den stannat och larmat för "utanför arbetsomr".

Igår kväll gick den. Kan jag har jordfel på gränstråden. Igår morse gick den inte, men på eftermiddagen gick den. I morse samma visa. Det är dagg i gräset. Jag har tre skarvar med lödskarv och vulktejp, borde vara tätt. Jag har ca 240m kabel. Jag resistans mätte gränstråden, igår kväll hade jag 7,5Ohm, imorse var det 6,8Ohm?! Med ena testpinne ner tryck i gräsmattan så hade jag åtskilliga Mohm.

Gör ett nytt försök på filmerna

https://www.dropbox.com/s/ctimlhd7nx...90728.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/1md7r4pg5b...90856.mp4?dl=0
Försöker visa på att det inte står annat än gräsklippning när den piper



Det är en 796e, inköpt i maj
 
Elkludde skrev:
Tror inte man får korta strömkanel,kan bli problem
Jag har 2m kabel inga problem.
 
Jag har svårt att se vad som skulle kunna bli problem med att korta kabeln
 
sandman skrev:
Jag har svårt att se vad som skulle kunna bli problem med att korta kabeln
Mins jag rätt så i HQ manual stod att man ej får korta laddningskabel och det finns flera ställen som har samma info
tex batteriladdare för fordon,tror den är anpassad till laddningen specifik för varje produkt
men kanske inte för Worx,och var och en gör som den vill såklart
 
peternicklas
Elkludde skrev:
Mins jag rätt så i HQ manual stod att man ej får korta laddningskabel och det finns flera ställen som har samma info
tex batteriladdare för fordon,tror den är anpassad till laddningen specifik för varje produkt
men kanske inte för Worx,och var och en gör som den vill såklart
Skulle för tro att det blir bättre om kabeln kortas. Det är lågspänning som går ut från laddaren till Laddstationen.
Kortare kabel ger mindre spänningsfall.
 
  • Gilla
sandman
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Skulle för tro att det blir bättre om kabeln kortas. Det är lågspänning som går ut från laddaren till Laddstationen.
Kortare kabel ger mindre spänningsfall.
Du menar att alla som informerar om att ej korta laddkabel har fel ?
 
Elkludde skrev:
Du menar att alla som informerar om att ej korta laddkabel har fel ?
I många fall är nog tillverkaren rädd för att folk ska göra fel. Och det vill dom inte lämna garanti för. Ser dock ingen anledning varför man inte skulle kunna korta den men jag vågar inte svära på eller rekommendera folk att göra det ändå.
 
Kabeln från laddaren till laddstationen skall man inte kapa om man har HQ, vet att vi gjorde det på jobbets klippare och då blev det något fel med laddstationen, var några år sedan möjligt att det funkar med dagens hq.
 
Har haft en Landroid i nu drygt ett år. Funkar bra hela sommaren tills nu sista dagarna. När den skall hem till laddstation så söker den upp guideslingan men sen står den bara och snurrar runt runt tills den kör ut. Vad ska man göra åt detta?
 
power650 skrev:
Kabeln från laddaren till laddstationen skall man inte kapa om man har HQ, vet att vi gjorde det på jobbets klippare och då blev det något fel med laddstationen, var några år sedan möjligt att det funkar med dagens hq.
Dagens HQ har samma info man får beakta att det är elektroniske laddare
 
sandman skrev:
Vad har du använt för att logga detta?
Använde appen My Tracks. Telefonen satte jag in i under locket till klipphöjdjusteringshjulet.
 
sandman skrev:
Lägger in detta på nytt då jag råkade lägga den i fel tråd, samt att länkarna inte fungerade av någon anledning.

Någon som drabbats av detta? Den byter riktning på öppna ytor, . Piper, rycker under gång, stannar ibland. Ibland piper den, stoppar upp, stänger av knivarna. Sen piper den igen, startar knivarna och åker iväg. En gång när den åkte runt och pep så stötte den emot ett hinder. Då fortsatte drivhjulen att gå så den stod där och hoppade. Slog till slut av och larmade fångad...
Har liknande fel, den klipper och piper, byter riktning etc och ofta stannar den mitt på gräsmattan och indikerar att den är utanför kabeln.

Gjorde idag rent under den svarta kåpan runt sensorn över höger hjul och det verkar ha gett resultat. Pipet är borta och den har inte stannat. Dock byter den riktning då och då mitt på mattan. Trodde också det var skarvarna som var boven men är inte så säker på det nu.
 
H
Hej,

En liten uppdatering gällande problemet jag hade med min grannes HQ. Vi har våra slingor 60-70 cm från varandra på en sträcka av 15-20 meter. Jag hade tidigare problem att min 790 ville in på grannens tomt och köra.

Fick då tipset att han skulle köra sin maskin i eco-mode (vilket innebär att hans slinga stängs av när hans maskin går in och laddar). Detta funkade jättebra, men problemet var att vi inte kunde klippa samtidigt, utan var tvungna att köra varannan dag.

Jag mailade till den suveräna supporten i Hässleholm och fick häromdagen ett nytt kretskort till laddstationen hemskickat. Tog mig ca. 15 minuter att byta kortet och nu är det inte längre några problem och våra maskiner kan nu äntligen köra samtidigt utan att min försöker rymma över till grannen hela tiden.

Mvh
Henrik
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
sandman skrev:
Lägger in detta på nytt då jag råkade lägga den i fel tråd, samt att länkarna inte fungerade av någon anledning.

Någon som drabbats av detta? Den byter riktning på öppna ytor, . Piper, rycker under gång, stannar ibland. Ibland piper den, stoppar upp, stänger av knivarna. Sen piper den igen, startar knivarna och åker iväg. En gång när den åkte runt och pep så stötte den emot ett hinder. Då fortsatte drivhjulen att gå så den stod där och hoppade. Slog till slut av och larmade fångad.

Stod idag och tittade på den och det verkar som att under de perioder som den piper så är den utslagen. Känner inte av hinder så den krockar, gränstråden missade den helt så jag fick klättra ner i diket och hämta den. Någon gång har den stannat och larmat för "utanför arbetsomr".

Igår kväll gick den. Kan jag har jordfel på gränstråden. Igår morse gick den inte, men på eftermiddagen gick den. I morse samma visa. Det är dagg i gräset. Jag har tre skarvar med lödskarv och vulktejp, borde vara tätt. Jag har ca 240m kabel. Jag resistans mätte gränstråden, igår kväll hade jag 7,5Ohm, imorse var det 6,8Ohm?! Med ena testpinne ner tryck i gräsmattan så hade jag åtskilliga Mohm.

Gör ett nytt försök på filmerna

[länk]

[länk]
Försöker visa på att det inte står annat än gräsklippning när den piper



Det är en 796e, inköpt i maj
Har exakt samma symptom. Blev mycket värre efter service!

Supporten har skickat nytt kretskort till laddaren = ingen skillnad. Dem säger att slingan måstel igga perfekt, inget korsat ut till öar osv. Jag har lagt mitt PERFEKT nu. Har dock ett par skarvar men bara 6.3Ohm över ca 180meter kabel.

Jag nedgraderade mjukvara från 0.94 till 0,61 då helt plötsligt blev det mycket bättre. Nu klipper den gräset igen och stannar bara någon gång per dygn inte en gång i timmen och inte på samma ställen som innan.

(Min maskin är en 794 M 2014)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.