Som ämnet lyder, ni som är med i samfällighetsföreningar och har lite insyn, var går ansvarsfördelningen mellan er samfällighet och kommunala dagvattnet?

Vattnets väg enligt nedan, dike inom parantes då en hel del vägar inte har diken.
Väg - (dike) - Brunnsgaller/kupol - Brunn - Ledning - Uppsamlingsmagasin - Ledning -->

I vårt anläggningsbeslut står det inget mer än dike. Detaljplanerat kommunalt VA-område.

Vem skall hålla fritt för brunnsgaller?, brunnarna?, uppsamlingsmagasin?

I dagens läge gör inte kommunen någonting utan hänvisar till oss att hålla efter dagvattenanläggningen trots att vi inte äger den. Samtidigt drabbar det självklart oss om den inte fungerar. Samtidigt har kommunen tagit ut anslutningsavgift för privata fastigheter som släpper ut sitt vatten i samma system.

Claes Sörmland
Det här har jag funderat alldeles för mycket över... Mest beroende på min egen tomt och översvämningar när jag flyttade in.

Detta regleras inte helt i detaljplan även om den utgör grunden för vilka lösningar som är möjliga och inte. Frågan är mer om kommunen har beslutat att inrätta ett verksamhetsområde för dagvatten på den relevanta markytan. Om kommunen har beslutat att inrätta ett sådant (du kan begära ut handlingen för beslutet som alllmän handling) och därmed ansvarar för allmän plats och tomters dagvatten inom området så ansvarar kommunen för ledningarna och dagbrunnarna i området. Samt recipienter, t ex bortledande diken och magasin. D v s det som kommunen har anlagt som en del av den allmänna dagvattenanläggningen.

Kommunen som har inrättat verksamhetsområde för dagvatten ansvarar inte för vägars diken och trummor som har inrättats som en gemensamhetsanläggning för vägändamål. Det är reglerat dels i anläggningslagen och dels i lagen om allmänna vattentjänster. En klassisk lösning är att samfällighetsföreningen ansvarar för att rensa brunnsgaller och kanske t o m att rensa sandfång och att kommunen ansvarar efter denna punkt för ledningen från sandfånget. Det senare kan diskuteras.

Om kommunen inte har beslutat att inrätta ett verksamhetsområde för dagvatten och alltså inte anlagt en allmän dagvattenanläggnning så faller ansvaret istället på de enskilda fastighetsägarna som ju också äger den. Notera att kommunen ibland kan vara fastighetsägare så då får de tillbaka ansvaret den vägen.

Jag har det så, bor i detaljplanerat område men utanför verksamhetsområde för dagvatten (men inom verksamhetsområde för VA, tappvatten/spillvatten). Det betyder att jag och mina grannar själva får lösa dagvattenhanteringen. En av grannarna är vägföreningen och dess väg med vägdike som sitter ihop med andra diken. Kommunen har inget med detta att göra.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta regleras inte helt i detaljplan även om den utgör grunden för vilka lösningar som är möjliga och inte. Frågan är mer om kommunen har beslutat att inrätta ett verksamhetsområde för dagvatten på den relevanta markytan. Om kommunen har beslutat att inrätta ett sådant (du kan begära ut handlingen för beslutet som alllmän handling) och därmed ansvarar för allmän plats och tomters dagvatten inom området så ansvarar kommunen för ledningarna och dagbrunnarna i området. Samt recipienter, t ex bortledande diken och magasin. D v s det som kommunen har anlagt som en del av den allmänna dagvattenanläggningen.
Svar ja, detaljplanerat område och kommunen har inrättat verksamhetsområde för VA. Brunnsgaller är jag med på, med sandfång tänker du rensa varje enskild dagvattenbrunn från sediment/grus?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har det så, bor i detaljplanerat område men utanför verksamhetsområde för dagvatten (men inom verksamhetsområde för VA, tappvatten/spillvatten).
Nu blev jag lite frågande, kan kommunen välja att att utesluta dagvatten från verksamhetsområdet? Skulle dock tippa att det även är inrättat här eftersom de trots att lagt ned ett par kilometer rör och skickat ut faktura på 6 siffrigt belopp för anslutningsavgiften för just dagvatten till enskilda fastighetsägare. Dock ej till samfälligheten skall påpekas.

Claes Sörmland
K Kvackatore skrev:
Svar ja, detaljplanerat område och kommunen har inrättat verksamhetsområde för VA. Brunnsgaller är jag med på, med sandfång tänker du rensa varje enskild dagvattenbrunn från sediment/grus?
Jag tänker sandfång (brunnar) som ligger just i samfällighetens vägdiken och avvattnar dem, Om de sätter igen efter många år av grus/sand så att vägdiket inte fungerar och fylls med vatten så rensar samfälligheten dem. Om man är överens med kommunens VA-folk om det.

Det är en fråga man kan diskutera. Om t ex väganläggningen inrättades och utförandetiden passerades före dessa sandfång/brunnar anlades av kommunen så kan de inte vara en del av gemensamhetsanläggningen. Då har heller samfällighetsföreningen inte underhållsansvar för dem.

Om gemensamhetsanläggningen istället inrättades efter deras anläggande så är den mer troliga tolkningen att de är en del av den, att de kanske blev en del av gemensamhetsanläggningen då. I så fall tillkommer ännu mer underhållsansvar, då ska samfällighetsföreningen också reparera sandfången när de så småningom går sönder.

För vår vägförening är det lite blandat. På vissa håll ansvarar kommunen för sandfång/brunnar som en del av verksamhetsområde för GA, på annat håll finns inte en kommunal anläggning och vägföreningen ansvarar där ör brunn/sandfång då de vägsträckorna har inrättats med sådana anlagda för vägens drift och brukande. De tillhör således gemensamhetsanläggningen i dessa fall.

K Kvackatore skrev:
Nu blev jag lite frågande, kan kommunen välja att att utesluta dagvatten från verksamhetsområdet? Skulle dock tippa att det även är inrättat här eftersom de trots att lagt ned ett par kilometer rör och skickat ut faktura på 6 siffrigt belopp för anslutningsavgiften för just dagvatten till enskilda fastighetsägare. Dock ej till samfälligheten skall påpekas.
Det finns rätt stor flexibilitet i lagen vad gäller verksamhetsområdets utbredning. Om t ex era samfällda vägar ligger på en stamfastighet så behöver verksamhetsområde inte vara inrättat för den fastigheten. Den behöver ju inte kommunalt vatten och avlopp då ingen bor där. Kommunen kan dessutom hämta stöd i detaljplanens beskrivning för sitt beslut. Har man t ex planerat att dagvatten hanteras på de enskilda tomterna lokalt och att den allmänna platsmarken inte är i behov av dagvattenanläggningar så finns ju ingen anledning att inrätta ett sådant verksamhetsområde för den fastigheten.

Sen kommer frågan vad den allmänna dagvattenanläggningen ska omfatta när den väl anläggs av kommunen. Och det bestämmer ju kommunen men de ska följa 13 § lagen om allmänna vattentjänster. Den lyder:

Bild av lagtext från 13 § lagen om allmänna vattentjänster, med gråmarkerad text som specificerar att vägdiken inte omfattas av huvudmannens skyldighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera vad jag gråmarkerade i lagtexten. Era vägdiken ingår inte med skyldighet i denna kommunala anläggning. Den är en option för kommunen. Detta överensstämmer också med 46 § anläggningslagen som ger att vägdike är en del av gemensamhetsanläggning för väg eftersom det är en övrig väganordning, det är en anordning som behövs för vägens bestånd, drift eller brukande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.