Vi har nyligen köpt ett hus för 1,7.

Jag, bara jag, har nu gått in med hela kontantinsatsen. Min sambo inte en krona.

Köpekontraktet är nyligen skrivet och i det står att vi äger ½ huset var.

Vi ska till banken nästa vecka och skriva själva lånet.

Men hur gör vi med samboavtalet/skuldebrev? Skrivs det i samband med bankmötet när vi tecknar lånet? Eller skulle det ha skrivits med mäklaren förut då redan när köpekontraktet skrevs?

Ingen som vet hur det går till?

Be banken om hjälp, summan på din del är ju någon % sats som det måste gå att skriva in i något kontrakt om ni skulle sälja och på det viset bli lika stor då.

Varken banken eller mäklaren har med detta att göra om ni vill äga hälften var. Möjligen har banken någon som kan hjälpa er med en korrekt formulering.

Eftersom ni köper huset för gemensam användning kommer ni vid en eventuell separation dela det lika, oavsett vad som står i köpekontraktet. Ska det vara annorlunda måste ni reglera det i ett samboavtal.
Det är väl rimligt att ni delar lika, så att båda får lika stor del av en eventuell värdestegring.
Det som i så fall ska ordnas är ett inte ett samboavtal utan ett skuldebrev på att din sambo är skyldig dig halva handpenningen.

Det hade väl varit bättre om ni fixat detta innan ni köpte huset, för i princip kan din sambo nu vägra skriva på ett skuldebrev. Ordna det så fort som möjligt!

Glöm inte att skriva testamenten och få dem bevittnade. Det blir struligt med huset annars om någon av er skulle avlida.

/Hasse

på vilket sätt är det struligt om någon skulle avlida?
Har som trådskapar samma situation fast på nästan dubbelt så dyrt hus, har inget avtal. Räknar med att det löser sig om vi går skilda vägar.

Hannaan skrev:
Jag, bara jag, har nu gått in med hela kontantinsatsen. Min sambo inte en krona.

Köpekontraktet är nyligen skrivet och i det står att vi äger ½ huset var.
Men vad är det du/ni vill? Menar du att kontantinsatsen fortfarande är din, så den vill du ha tillbaka när ni separerar, eller menar du att din sambo fått halva kontantinsatsen i gåva av dig?

pandanloo skrev:
Har som trådskapar samma situation fast på nästan dubbelt så dyrt hus, har inget avtal. Räknar med att det löser sig om vi går skilda vägar.
Har de barn, till exempel? Gemensamma eller särkulls? Räkna aldrig med att någonting "löser sig". Det gör det inte. Avtal ska man skriva medan man är sams. Sedan är det för sent.

pandanloo skrev:
Att "gå skilda vägar" och att någon avlider är två helt olika situationer.
Det är väl rimligt att man delar på t.ex huset vid en separation.
Problemet om någon avlider är att den avlidnes släktingar ska dela på arvet.
Den överlevande sambon behåller bara sin egen hälft.

Har man gemensamma barn är situationen något bättre, men inte bra.

De mest kända exemplen på hur illa det kan går för sambos utan testamente när den ene avlider är väl Stieg Larsson + Eva Gabrielsson och Göran Kropp + Renate Chlumska.

Tänk på att t.ex bilar inte ska delas enligt sambolagen. Den som står som ägare får behålla den om inte den andra kan bevisa att han/hon är samägare (t.ex bevisa att man betalat hälften).

/Hasse

andersmc skrev:
Men vad är det du/ni vill? Menar du att kontantinsatsen fortfarande är din, så den vill du ha tillbaka när ni separerar, eller menar du att din sambo fått halva kontantinsatsen i gåva av dig?
Jag menar att den är bara min, dessa pengar är nämligen ett förtida arv som jag har fått av min far. Jag kommer aldrig mer kunna spara ihop 300 000 :- någonsin i livet, så jag har ingen lust att skänka dessa pengar till min sambo vid ev. separation..

andersmc skrev:
Har de barn, till exempel? Gemensamma eller särkulls? Räkna aldrig med att någonting "löser sig". Det gör det inte. Avtal ska man skriva medan man är sams. Sedan är det för sent.
Ja vi har 2 gemensamma barn.

b_hasse skrev:
Att "gå skilda vägar" och att någon avlider är två helt olika situationer.
Problemet om någon avlider är att den avlidnes släktingar ska dela på arvet.
Den överlevande sambon behåller bara sin egen hälft.

Har man gemensamma barn är situationen något bättre, men inte bra.

De mest kända exemplen på hur illa det kan går för sambos utan testamente när den ene avlider är väl Stieg Larsson + Eva Gabrielsson och Göran Kropp + Renate Chlumska.

Tänk på att t.ex bilar inte ska delas enligt sambolagen. Den som står som ägare får behålla den om inte den andra kan bevisa att han/hon är samägare (t.ex bevisa att man betalat hälften).

/Hasse
Självklart är det olika saker. Min fråga var egentligen bara vad som händer om en av oss dör.
Då vill jag ju inte bli av med dom pengarna jag lagt extra.
En sambons föräldrar e döda, ärver släktingar hennes del för mig då också? Även om man varit sambos länge?

b_hasse skrev:
Vad som är rimligt och vad den en av parterna kan få för sig att kräva har absolut ingenting med vartannat att göra. Tro mig.

Hannaan skrev:
Jag menar att den är bara min, dessa pengar är nämligen ett förtida arv som jag har fått av min far. Jag kommer aldrig mer kunna spara ihop 300 000 :- någonsin i livet, så jag har ingen lust att skänka dessa pengar till min sambo vid ev. separation..
Jag brukar inte gilla jurister, men jag tycker ändå när det är så mycket pengar det handlar om, att du ska ta hjälp av en jurist som hjälper dig/er med ett avtal. Nu genast. Snart är det för sent.

Ja har pratat med vår bankman och i samband med att vi går dit sedan och lägger upp lånet så sa han att det då på banken kommer att finnas en sakkunnig (jurist?) på området som då kommer att hjälpa oss att skriva ett samboavtal. Dock så kommer jag att betala in handpenningen redan nu nästa vecka, för det kräver mäklaren.

Jag har haft en liknande situation, och hanterat det med skuldebrev.

Be din sambo att skriva på ett skuldebrev på halva kontantinsatsen (150.000 kr). Det kan ni göra idag. Om ni sedan skulle gå skilda vägar delar ni på vad ni får ut av huset. Därefter (efter att ni har delat) betalar din (f.d.) sambo tillbaka halva kontantinsatsen enligt skuldebrevet.

Om ni sedan skulle gifta er måste ni skriva äktenskapsförord om du vill att skuldebrevet ska fortsätta gälla. Om ni gifter er utan äktenskapsförord, så minskas värdet av skuldebrevet (och andra egna tillgångar) med 20% per år, dvs efter 5 års äktenskap delar ni lika på allt som det inte finns äktenskapsförord på.

Ett skuldebrev kan vara extremt enkelt utformat, typ:
"Härmed betalar jag, NN, xxxxxx-xxxx, till NN, xxxxxx-xxxx, ett belopp om 150.000 kronor (etthundrafemtio tusen kronor) jämte x% årlig ränta efter anfordran.
Underskrift och gärna bevittning"

Räntan på x% kan du givetvis välja att efterskänka och därmed sätta ned till noll.

Om situationen i ert förhållande förblir oförändrad, dvs ni sammanbor men gifter er aldrig, så gäller skuldebrevet i tio år innan det preskriberas och blir värdelöst. För att du ska förlänga levetiden över tio år måste du strax före preskriptionstiden denuntiera din sambo, dvs kunna dokumentera att du påmint henne om skuldebrevets existens.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.