Har börjat få igång allting nu i nya poolen. Har en Folkpool med tillhörande Aquarite FLO, med styrning av klor och pH.
Tycker att instruktionerna samt info på nätet är rätt bristfälliga (eller så är jag inte den google-ninja jag en gång var).
Jag har fått ordning på pH, ligger stadigt på 7.5 och har saltsyra inkopplat på en pump, så det känns bra. Alkalinitet är fin och det mesta ser bra ut. Men sen var det det här med kloret.
Som jag förstod det när man ska drifta saltcellen så ska man tillsätta klor i vattnet till 1.5 ppm, vänta en stund och sedan mäta vilket mängd fritt klor man har i poolen. Därefter kollar man vilken spänning saltcellen får/har/gör och sparar det som tröskelvärde, eller börvärde som de benämner det. När spänningen ligger över det värde produceras inget klor, när det går under producerar den med 16 g/h. Har jag förstått det rätt då?
Mitt börvärde ligger just nu på dryga 720 mV, kanske inte säger något för er, eller så kanske det gör det. Men borde jag kontrollmäta halten t.ex. på morgonen ett tag framöver och smått justera inställningarna tills dess att jag har det perfekt, eller är det som det är?
Och. Gör jag rätt i att anta att om övriga värden ligger bra så kan man ligga lite lägre på fritt klor i poolen, koncentrationen vid cellen bör väl vara så hög att det mesta tas ut där?
Eller är det helt galet?