Hej,
Jag har ett fönster med 165 djup mellan fönsterkarm och gipset på väggen så jag har skaffat 175 mdf smyg.
Mellan karm och reglar på sidorna är det 35. Det finns inget spår i karmen.
Hur ska man fixa ett fönster smyg? Behöver jag bygga ut reglarna på väggen med ytligare 45or mot karmen och sen fästa en rektangulär byggd smyg på dessa reglar? Att få detta 100% rakt på alla sidor kommer bli tufft.
Sen kommer ju smygen sticka ut 1 cm "utanför väggen" så då kan man inte sätta en list på väggen som ska täcka gapet mellan gips och smyg.
Så ska jag korta ner smygen så den är 16.5?
Jag är helt vilse men egentligen tror jag vad jag behöver göra.
Hur löser man detta på ett smidigt sätt?
Jag har ett fönster med 165 djup mellan fönsterkarm och gipset på väggen så jag har skaffat 175 mdf smyg.
Mellan karm och reglar på sidorna är det 35. Det finns inget spår i karmen.
Hur ska man fixa ett fönster smyg? Behöver jag bygga ut reglarna på väggen med ytligare 45or mot karmen och sen fästa en rektangulär byggd smyg på dessa reglar? Att få detta 100% rakt på alla sidor kommer bli tufft.
Sen kommer ju smygen sticka ut 1 cm "utanför väggen" så då kan man inte sätta en list på väggen som ska täcka gapet mellan gips och smyg.
Så ska jag korta ner smygen så den är 16.5?
Jag är helt vilse men egentligen tror jag vad jag behöver göra.
Hur löser man detta på ett smidigt sätt?
Redigerat:
Den här fanns som relaterad tråd! Pedagogiska bilder till och med.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foenstersmyg-salning.434080/
https://www.byggahus.se/forum/threads/foenstersmyg-salning.434080/
Vad gör jag nu?
Klyver allt så det är i samma djup som väggen och sen täcker med vit furu list eller sätter listen mot smygen - men då ser man alla skarvar + ny skarv mellan list och smyg.
69 list verkar bredaste och den täcker knappt vid vissa ställen...
Klyver allt så det är i samma djup som väggen och sen täcker med vit furu list eller sätter listen mot smygen - men då ser man alla skarvar + ny skarv mellan list och smyg.
69 list verkar bredaste och den täcker knappt vid vissa ställen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du skulle valt mindre dimension än 45x45.H Hamstraren skrev:
Ofta försöker man få samma avstånd från karm till smyg hela varvet runt.
Skit i 45orna, jag brukar sätta skruvar i regeln brevid fönster, och skruva ut dem till fönsterkarmen då får man samma avstånd plus att är regeln sned så spelar det ingen roll bara skruva in eller ut skruven mer eller mindreH Hamstraren skrev:
45orna täcker ju knappt 1 cm av karmen, så man kan inte gå mycket mindre än 45 egentligen.FredrikR skrev:
Förstår och sett detta i en video. Men problemet är att jag har inget att fästa i vid sidorna då, bara ovandel och bänk. Min dyckert är 40mm och pistolen klarar 50mm max men det räcker knappt, eller? Duger 50mm dyckert mellan smyg och sidorna för att hålla på plats? Kommer den slå i reglarna och fästa?P Patzie skrev:
Sen är egentliga frågan hur jag gör med lister runt om?
Måste jag klyva MDFn? Vill helst inte hålla på med den, bryr mig inte att det sticker ut lite men problemet blir ju listerna runt om.
Tack för hjälpen
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Har du plast i väggen? Då ska du täta med tex byggfolietejp mellan vägg/plast och karm.
Varför har du inget att fästa i vid sidorna?
Vad sitter gipsen i då?
Smygen klyver du i rätt djup annars blir det svårt att få dit foder. Finns även 95mm foder.
Alternativt att du gipsar mot smygen med det är förmodligen svårare för dig.
Tips för framtiden kan vara:
https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/fonstersmyg-u-list/
Vad sitter gipsen i då?
Smygen klyver du i rätt djup annars blir det svårt att få dit foder. Finns även 95mm foder.
https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/fonstersmyg-u-list/
U-list är en bra kompromiss om man glömt beställa med salningsspår.T Tjrex skrev:Har du plast i väggen? Då ska du täta med tex byggfolietejp mellan vägg/plast och karm.
Vad sitter gipsen i då?
[länk]
Tycker det ser ut som det är en hel del karm kvar under nedre salningen?H Hamstraren skrev:45orna täcker ju knappt 1 cm av karmen, så man kan inte gå mycket mindre än 45 egentligen.
Förstår och sett detta i en video. Men problemet är att jag har inget att fästa i vid sidorna då, bara ovandel och bänk. Min dyckert är 40mm och pistolen klarar 50mm max men det räcker knappt, eller? Duger 50mm dyckert mellan smyg och sidorna för att hålla på plats? Kommer den slå i reglarna och fästa?
Sen är egentliga frågan hur jag gör med lister runt om?
Måste jag klyva MDFn? Vill helst inte hålla på med den, bryr mig inte att det sticker ut lite men problemet blir ju listerna runt om.
Tack för hjälpen
Logga in
Skapa konto
Det är vänster sida.FredrikR skrev:
Bilderna är roterade fel.
Fick smygen på plats. Blev några fel jag är inte helt nöjd får se om jag river allt och börjar om.
Jävlar vilken tid finsnickerier tar om man inte har koll på alla moment och eventuella problem.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Salning, kan det vara en del av bärande konstruktionen
Byggmaterial & Byggteknik -
Fönstersmyg/salning
Fönster & Dörrar -
Takfönster Velux invändig ram och salning/smyg
Fönster & Dörrar -
Längskapa salning fönstersmyg i liv med väggips.
Byggmaterial & Byggteknik -
Moelven salningsset fönstersmyg - bra?
Fönster & Dörrar