Jag ska sala på en dörrkarm och sen sätta foder. Brukar både salningen och fodret gerade 45 grader centrerat över vinkeln. Det skull ju isf innebära att det blir en generalskav, dvs att skarven mellan salningarna och fodret hamnar på samma ställe, kanske inte är några problem?
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska sala på en dörrkarm och sen sätta foder. Brukar både salningen och fodret gerade 45 grader centrerat över vinkeln. Det skull ju isf innebära att det blir en generalskav, dvs att skarven mellan salningarna och fodret hamnar på samma ställe, kanske inte är några problem?
Inte om det är bra fäste. Personligen brukar jag inte gera salningen eftersom det då är enklare att skruva ihop och jag tycker inte att det syns eller ser dåligt ut. Ett tips är att limma ihop gerningen på listor och fästa listorna med tunna brads. Då sitter listorna ihop starkare än mot salningen och gerningen förblir tätt även när träet rör sig. Då ger bradsen sig lite istället.
 
Slagningen blir 15mm hög och 20mm bred. Jag har bra fäste att spika fast salningen i karmen.

hänger inte riktigt med på det du beskriver

va e listor och tunna brads?
 
D Derbyboy skrev:
Slagningen blir 15mm hög och 20mm bred. Jag har bra fäste att spika fast salningen i karmen.

hänger inte riktigt med på det du beskriver

va e listor och tunna brads?
Med list menar jag i ditt fall foder. En hög med små, fina bradspikar på ett trägolv med solljus och skuggor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är brads, små spik som vanligtvist skjuts in med spikpistol.
Träfoder kring ett fönster, fastsatt med små spikar sammankopplat i hörnet med lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är såhär jag monterar. De tunna spik kan röra sig lite jämfört med listskruv och limmet som fäster ihop gerningen är starkare än fästet mot salningen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
På dörrkarmen sitter tätskikt. Jag funderar på att inte använda lim för att enklare kunna byta foder om det blir fuktskadat mot golvet i framtiden.

vad tror du?
 
D Derbyboy skrev:
På dörrkarmen sitter tätskikt. Jag funderar på att inte använda lim för att enklare kunna byta foder om det blir fuktskadat mot golvet i framtiden.

vad tror du?
Om du endast limmar gerningen då är det ingen problem att lossa fodret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.