Jag läste flera trådar på forumet om att det under "mutter-locket" ska finnas en justeringsskruv/ventil för att justera returvattnet på en radiator.

Jag började försiktigt skruva av locket men det kom oroande mycket vatten i form av en liten stråle (som när man luftar radiatorer) varför jag misstänker att ventilen under är trasig eller att det helt enkelt inte finns någon - och därför skruvade jag tillbaka den. (Den var aldrig helt loss)

När jag nu tittar närmare på t-kopplingen så är det väldigt lite gods i kopplingen varför jag tycker det verkar omöjligt med plats för en skruvventil.

Man kanske satt en T-koppling i brist på en L-koppling(?) ...i hela bostaden 😆 Eller har locket någon annan funktion som t.ex rengöring av invändiga partiklar?

(Bostad byggd 1950 med både släta och gamla "räfflade "sektionsradiatorer")

• T-koppling på en radiator med ett mutter-lock, målad i vitt och med en orange markering som påpekar området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en returventil.

Troligen saknas spindeltätningen om det har funnits från början.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Det fanns inga o-ringar då. Så man får helt enkelt vara lite rapp med skruvmejseln och skruva proppen i botten. Glöm inte att stänga tilloppet först.

De returventiler med tätning är märkta med ett O.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det fanns inga o-ringar då. Så man får helt enkelt vara lite rapp med skruvmejseln och skruva proppen i botten. Glöm inte att stänga tilloppet först.

Tack, men förstod du det jag skrev? 🙈, eller menar du att det troligen faktiskt finns en justeringsskruv under locket?

Dracula Dracula skrev:
Tack, men förstod du det jag skrev? 🙈, eller menar du att det troligen faktiskt finns en justeringsskruv under locket?
Jajjamensans. Det finns en. Såvida inte någon snott den😁.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Om jag vill ha full patte på flödet så ska jag väl inte skruva proppen i botten? Utan låta den vara så öppen det går. Ramlar proppen ur ifall den är för utskruvad?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Om jag vill ha full patte på flödet så ska jag väl inte skruva proppen i botten? Utan låta den vara så öppen det går. Ramlar proppen ur ifall den är för utskruvad?
Ja. Nej.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Ramlar proppen ur ifall den är för utskruvad?
Skruva inte upp den högre upp än 0,5 mm under husets ytterkant.
Skruvas den upp för högt så lossnar den och trycket i systemet kan göra att den "flyger iväg".

På "nyare" koppel/returventiler sitter det en "låsring" som förhindrar att ventilen skruvas ur helt.
Detaljbild av en returventil med komponenter, inklusive låsring längst ner, som förebygger att ventilen skruvas ur helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser en typisk returventil ut.
"Låsringen" längst ner.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skruva inte upp den högre upp än 0,5 mm under husets ytterkant.
Skruvas den upp för högt så lossnar den och trycket i systemet kan göra att den "flyger iväg".

På "nyare" koppel/returventiler sitter det en "låsring" som förhindrar att ventilen skruvas ur helt.
[bild]
Såhär ser en typisk returventil ut.
"Låsringen" längst ner.
tack. hos mig är det modell år 1950 så jag antar det ser lite annorlunda ut.

Dracula Dracula skrev:
tack. hos mig är det modell år 1950 så jag antar det ser lite annorlunda ut.
Det är bara en vanlig gängad plugg med ett spårskruvhuvud. Skruva in till det tar stopp = avstängd.
Skruva ut till strax under änden på kopplingen = max öppen.
Svårare än så är det inte.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
1. Är det standard att man har returventilen på full öppning när man installerat radiatorer?

När det kommer till inloppsventilen på radiatorn, som fick en uppdatering 60 år senare (10 år sedan), så var den inställd på lägsta flödet, 1 av 6 (ej termostatreglerat, utan själva inloppsventilen) Varför jag är osäker på vad som är standard - om det nu finns en standard.

Fråga 2, när det kommer mycket vatten under locket på returventilen, kan man då ana att ventilen är ställd på max öppet flöde? ..jag vågade inte öppna locket helt med tanke på mängden vatten.
(jag satt först injusteringsventlien i källaren på 0,3(det lägsta) och raddisens injusteringsventil på 1(det lägsta) för att minimera flödet. Vattnet som rann ut är troligen mest vattnet som finns i själva raddisen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.