Har precis flyttat in i ett nybyggt hus.

Förrådet är oisolerat och byggt på en gjuten grund.
Taket är papp på råspont.

Se bifogad bild.
Bilden är tagen lite snett ifrån sidan ser jag, men fläcken vi ser på bilden är alltså i ena hörnet av taket. (det vita är taket).
Vad kan vi dra för slutsatser om det?

• förrådet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på den raka kanten ser det mera ut som smuts kanske (jag bara spekulerar). Hur känns det om du drar fingret i det

Hawkai skrev:
Med tanke på den raka kanten ser det mera ut som smuts kanske (jag bara spekulerar). Hur känns det om du drar fingret i det
Jag provade att dra lite i det med fingret nu ikväll.
Har även provat att tvätta med en trasa.
Och det försvinner när jag tvättar precis som smuts, känns lite som jord faktiskt.

Jag har aldrig tvättat bort mögel så jag vet inte vad jag ska jämföra med :confused:

Köldbryggor drar åt sig små partiklar från luften och kan ge sådana missfärgningar. Om det är fallet på bilden vågar jag emellertid inte sia om.

Som Hawkai skriver ser det ut som smuts.

En tänkbar orsak:
Förrådstaket är uppbyggt av råspontluckor eller något liknande.
Där syns ju en tydlig gräns mellan de olika delarna, och "smutsen" finns bara avgränsat på en liten del.
Så orsaken är att råspontluckan (eller vad det är) har legat delvis utan täckning under transport/förvaring innan bygget var klart och blivit nedsmutsad.
Hade det varit mögel hade det säkert varit mer utbrett, utan så skarpa avgränsningar.

Du skriver att huset är nybyggt. Har det sett ut så här sen det byggdes?
Vem har målat taket? När? Varför?
Det är inte så vanligt att man målar undersidan av undertak, och inga andra byggnadsdelar verkar vara målade.

I högra delen av bilden syns en konstig skuggning från taket och ned över "hammarbandet" i anslutning till det nedsmutsade området. Vad är det?

Knockonwod:
Jag har inte sett några tecken på att det skulle vara uppbyggt med hjälp av plattor, det ser ut som ett helt tak byggt på råspont.

Jag är faktiskt osäker på om det har sett ut såhär länge eller ända sedan det byggdes.
Jag tittade precis genom gamla bilder och hittade en otydlig bild från en månad sedan där man ser den "smutsiga rutan" i taket.
Detta innebär att den var där när besiktningsmannen besiktigade huset, han sa inget om detta.
När det är målat vet jag inte.

Den konstiga skuggningen som du skriver om tror jag är nät för att hindra djur att flyga in.
Det är en glipa runt hela förrådet där tak möter vägg som är täckt med detta nät.

Här är en bild på hur det ser ut i en annan del av förrådet.

• förråd isolering.JPG
    Skapa konto
savio skrev:
Knockonwod:
Jag har inte sett några tecken på att det skulle vara uppbyggt med hjälp av plattor, det ser ut som ett helt tak byggt på råspont.
Råspontluckor är vanlig råspont som är förtillverkade i stora luckor vilket gör att det går snabbare att lägga tak. Du ser då inga skarvar på råsponten då man lägger luckskarven på takstol.
Jag är också inne på att det blivit något "skit" på materialet som nu slår igenom målningen eller ger någon påväxt tillsammans med fuktig luft.
Så om det stämmer att du har råspontluckor, kolla det, håller jag med KnockOnWood.

Jag har varit ute och tvättat hörnet som är "smutsigt". Fick del delvis rent.
Jag ska försöka att ta en bild imorgon när det är dagsljus.

Om det är råspontsluckor eller inte ser man inte om jag förstår det rätt?

Nytagen bild!

Som synes så fick jag det hyfsat rent.

• förråd städat.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.