3 977 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Sågsäkerhet
Jag har varit i kontakt med Sawstop. Här är delar av vår mailväxling:
Thank you for your interest in SawStop. Our product is not currently available in the U.K. We have decided that we just cannot support our product in your area at this time. We do not have the technical support available should anything arise. We have had very few issues that we have had to attend to on site, but if we were to have an issue arise in your area on a saw, it would be very expensive for us to attend to it and we are just not able to do that at this time. We are still working on this issue and hoping that as we grow, we will be able to open our product up to more areas with in the world.
If you are able, I would certainly appreciate your input on the following questions. Your input may help us move more quickly toward having the SawStop available in your area.
One question is in regards to any certification that machinery must have prior to being used in a setting such as yours. Can you tell me if you have such a certification needed and if so, what that certification would be?
An additional question is whether you have a dealer of machinery where you normally would purchase equipment such as ours?
Thank you for any information you can provide.
Sincerely,
Patty Terrazzino
Sales Manager
SawStop, LLC
25977 SW Canyon Creek Road
Suite G
Wilsonville, OR 97070
Phone 503-570-3200
Direct 503-582-9044
Fax 503-570-3303
Verkar som en rätt bra grej men jag skulle aldrig våga lita på att den garanterat stannar och åker undan.
En risk med alltför bra skydd är att man vänjer sig vid dem för mycket, sen så står man där då man kör en maskin utan dem eller om de mot förmodan inte fungerar.
Skydden är just skydd, de ersätter inte kunskap och sunt förnuft utan kompletterar enbart och en bordscirkelsåg är faktiskt jäkligt farlig på många sätt.
SawStop hade t ex inte kunnat hindra att en träkil flög mot min haka för några år sedan, Felder har en grej som nog hade hindrat det men nu var detta en Ejca såg
Hade kilen träffat mig i halsen hade jag troligen inte skrivit detta, det är nämligen sådana krafter vi pratar om när något kommer flygande emot en ifrån en träbearbetningsmaskin.
Tyvärr ser man ofta folk som står och kisar med ögonen då de sågar, som förklaring till detta säger de att de inte tycker om skyddsglasögon. Sånt är inte bara dumt, det är ren jäkla idioti.
Seriejobb är farligt, man måste ta pauser så fort man märker att koncentrationen avtar det minsta.
En bra regel är att om man är det minsta osäker på om man kan utföra ett visst moment på ett absolut säkert sätt så skall man låta bli istället för att chansa. En snickerimaskin förlåter nämligen inga misstag utan snarare tvärtom.
saturnus2>Håller de fortfarande på med samma stock? *S*
/Kent
En risk med alltför bra skydd är att man vänjer sig vid dem för mycket, sen så står man där då man kör en maskin utan dem eller om de mot förmodan inte fungerar.
Skydden är just skydd, de ersätter inte kunskap och sunt förnuft utan kompletterar enbart och en bordscirkelsåg är faktiskt jäkligt farlig på många sätt.
SawStop hade t ex inte kunnat hindra att en träkil flög mot min haka för några år sedan, Felder har en grej som nog hade hindrat det men nu var detta en Ejca såg
Hade kilen träffat mig i halsen hade jag troligen inte skrivit detta, det är nämligen sådana krafter vi pratar om när något kommer flygande emot en ifrån en träbearbetningsmaskin.
Tyvärr ser man ofta folk som står och kisar med ögonen då de sågar, som förklaring till detta säger de att de inte tycker om skyddsglasögon. Sånt är inte bara dumt, det är ren jäkla idioti.
Seriejobb är farligt, man måste ta pauser så fort man märker att koncentrationen avtar det minsta.
En bra regel är att om man är det minsta osäker på om man kan utföra ett visst moment på ett absolut säkert sätt så skall man låta bli istället för att chansa. En snickerimaskin förlåter nämligen inga misstag utan snarare tvärtom.
saturnus2>Håller de fortfarande på med samma stock? *S*
/Kent
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Det var klokt skrivet. Däremot vill jag tillägga att man troligtvis inte skippar säkerhetstänkandet bara för att man har en SawStop-funktion i sin såg.Snickarboden skrev:Verkar som en rätt bra grej men jag skulle aldrig våga lita på att den garanterat stannar och åker undan.
/Kent
Det lär vara ganska dramatiskt när SawStop-funktionen aktiveras. En stark fjäder slår in ett stycke aluminium i klingan med stor kraft. Klingans masströghetsmoment vid den snabba inbromsningen gör att klingan åker ner i/under bordet med en rejäl smäll. Både klingan och bromsen blir förstörda, och måste bytas ut. Fingrarna får man däremot behålla.
SawStop-funktionen förutsätter att det material man skall såga är elektriskt isolerande. Surt virke kan aktivera funktionen av misstag. Metaller och t.ex kolfiberlaminat är naturligtvis uteslutna att såga.
Nu blev det ingen SawStop för mig. Däremot en Festool CS70, som man även kan såga metaller med. (Jo jag vet, jag har skrutit tidigare om det...)
Det går tydligen att koppla ur säkerhetsfunktionen tillfälligt genom att vrida på en nyckel samtidigt som man startar sågen om man vill såga elektriskt ledande material. Den kopplas med automatik åter in igen när sågen stannat.
Enligt uppgift stoppas sågen högst på 5 millisekunder (=1/200-dels sekund) det betyder att klingan hinner snurra ungefär ett kvarts varv... ganska snabbt
Mja, både sant och inte...Konsulten skrev:
Företaget är i princip skyldig att utföra de tester och likn som behövs, men dom bestämmer själva om det uppfyller kraven eller inte. Produkten behöver alltså inte provas av extern och opartisk instans.
Företaget måste dock kunna visa upp sin dokumentation över på vilken grund man har godkänt sin produkt. Detta kan bli aktuellt om någon olycka skett eller om det av någon annan orsak finns anledning att betvivla CE-märkningen.
CE-märkningens kvalitet bestäms mao rätt mycket av vilket samvete företaget i fråga har. På mitt företag testar vi för CE-märkning för det mesta själva. Killen som håller på med det kallas sadist av konstruktörerna. Nä, nu skojade jag lite, men han är iaf fruktansvärd sträng mot prylarna, jag tror personligen att det finns många produkter ute på marknaden som inte han skulle godkänt.
Ibland testar vi inte alls, vid förändringar i befintlig produkt måste man alltid överväga om ny provning måste ske. Om förändringen bedöms att inte försämrat några CE-egenskaper så gör vi ofta inget nytt test och ibland ett begränsat test.
En hel del företag låter fortfarande externa oberoende företag (ex SEMKO) testa sina prudukter. Detta pga att dom saknar egna resurser eller för att helt enkelt ha ryggen fri om CE-märkningen blir ifrågasatt.
Men om CE-märkningen utförs som det är tänkt ur lagstiftarens tanke, så är det inte bara att smacka på märket, utan en hel del prov måste utföras, och det är absolut inte billigt (bara vårt EMC-rum har nog kostat många sköna miljoner, och den årliga kalibreringen av utrustningen kostar antagligen 100-200 tusen /år, osv)
Produkter som diskuteras i tråden