Jag köpte just en ny klinga till min geringssåg, jag ville ha en med många tänder för att få fina snitt när jag kapar lister. Problemet är att det blir otroligt varmt, även om jag låter sågen gå väldigt långsamt nedåt. Det blir väldig rökutveckling, och trät blir kolsvart, man tror nästan att det ska börja brinna.

Någon som har en ide om vad problemet är? Jag lägger upp bilder på klingans fodral, på trät och sågen. Klingan köptes på Bauhaus och var inte helt billig (700 kr) :worried:.

Makita geringssåg med teknisk specifikationsetikett och ny klinga synlig, tecken på överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd och sotig trälist efter kapning med geringssåg, tecken på överhettning och rökutveckling.
Skapa konto
En geringssågsklinga med specifikationer 190 mm och 54 tand på förpackningen, personens skor syns suddigt i bakgrunden.
Skapa konto
Förpackning för en CRAFTOMAT sågklinga med bilder av olika material den kan kapa placerad bredvid sågspån.
Skapa konto

Testat att såga snabbt igenom?

Kanske dum fråga, men den sitter inte "bakofram" (så att den inte skär med tänderna i sågriktningen)?

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Skränkningen kanske är mindre så den tenderar att nypa/gå varm på sidorna..

stöden sitter fel/för högt...

/ATW

Makita cirkelsåg med sågklingan monterad åt fel håll och varningsetiketter synliga.
Skapa konto
Problemet förmodligen löst, som ni säger sitter klingan åt fel håll. Lurades av vilken sida trycket satt

• Gilla
chrille-gäddan och 1 till
  • Laddar…
E ElCabo skrev:
[bild] Problemet förmodligen löst, som ni säger sitter klingan åt fel håll. Lurades av vilken sida trycket satt
Pilarna på klingan var inget att bry sig om? :surprised:

Imponerande att du lyckades kapa listen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.