Äger själv en bosch gta3800 och kan varmt rekommendera det. Stabilt och långt nog för att hantera reglar på 5 meter, när det inte används går det att stuva undan smidigt.
Det blir en hel del vikt på ett stativ när man slänger upp grövre dimensioner och ska kapa av 20-30cm bara, tänk på det. Rullarna på bordet har används flitigt, just för att enklare kunna skjuta virke fram och tillbaka när man arbetar själv.

De flesta av dessa bord är uppbyggda likvärdigt, dvs 4 bultar varav 2 går att skjuta i flera leder, boschen går säkert röra 10-15cm för att passa så många modeller som möjligt.

Jag har också boschbordet, köpt i paket med en såg. Är mycket nöjd med bordet. Om det är värt pengarna beror väldigt mycket på hur mycket man använder det och till vad. Jag hade ett kortare bord tidigare och det blev fort jobbigt om man jobbade med längre reglar. Min känsla är att ett bord till en kap är bättre ju längre det är. Även om man kan. Skjuta ut bordet till 3,8m så hamnar ju sågen i mitten, eller iaf inom den mittersta tredjedelen. De utskjutbara armarna går inte att montera sågen på. Men det innebär i praktiken att max avstånd mellan yttersta stödet och sågklingan blir på ett 3,8m bord ca 2m. Har man då en lång regel som man bara ska kapa av lite på så riskerar man ändå att få tyngdpunkten utanför stödet. Det är rätt kass när det händer. Har man ett bord som är 1m kortare uppstår detta problem med kortare ämnen. Så så långt som möjligt borde vara önskemålet. Sen gäller det ju att den utskjutbara armen klara vikten också. Konstruktionens natur gör att ju längre man drar ut ju svårare blir det. Det är väl det som gör att billigare bord oftast är kortare. Boschbordet funkar väl anständigt om man nöjer sig med reglar upp till 120 eller så i full längd. Över det så börjar det hänga lite väl mycket. Men det går att justera rullstöden ordentligt i höjd för att kompensera för att armana tyngs ner. Är det ett återkommande problem finns det ett extra stöd att köpa att montera längst ut för att störta utdragsarmarna.
Finns även ett par hjul art köpa som tillbehör så man kan rulla bordet med sågen monterad. Vet dock inte hur bra tillbehören är då jag inte har något till mitt. Har funderat på både och, men inte kommit mig för att beställa något än.

Har gta 3800 till kgs216m, funkar fint. Dock sugen på Metabo KGSV Xact istället.

Jag har ett niko 010 till min såg som jag är nöjd med. Har aldrig prövat något annat så jag har inget att jämföra med men jag tycker det är stabilt.

GladaSnickaren skrev:
Du har inte tittat på GTA2500 bordet, kan vara ett biligare allternativ om du inte vill ha det större bordet...
[länk]
Dessa säljs i paket på netonnet av alla ställen. Läs recensionerna, man behöver borra upp hålen i sågen för att den ska passa med bordet. När det väl är gjort verkar iofs kombinationen fungera bra.

ghoti skrev:
Dessa säljs i paket på netonnet av alla ställen. Läs recensionerna, man behöver borra upp hålen i sågen för att den ska passa med bordet. När det väl är gjort verkar iofs kombinationen fungera bra.
Det är inte samma sort som det jag länkade till på Beijer....
Bordet från Beijer är i aluminium och har snabbfästen man klickar fast sågen i bänken med. Även rullbara materialstöd.

Det från netonnet ser ut att vara tillverkat i stål och har skruvfästen att fästa sågen i bordet med, samt fasta materialstöd,
Bosch kallar det GTA2600 lite som ett "blå sminkat" PTA2400!

Beijer bordet:
http://www.beijerbygg.se/store/priv...sågar/sågbänk-gta-2500-compact?artikel=648501

Netonnet bordet med tillhörande kgs216
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/sagmaskiner/metabo-kgs-216-gta2600/229778.9450/

Redigerat:
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
GladaSnickaren skrev:
Det är inte samma sort som det jag länkade till på Beijer....
Bordet från Beijer är i aluminium och har snabbfästen man klickar fast sågen i bänken med. Även rullbara materialstöd.

Det från netonnet ser ut att vara tillverkat i stål och har skruvfästen att fästa sågen i bordet med, samt fasta materialstöd,
Bosch kallar det GTA2600 lite som ett "blå sminkat" PTA2400!

Beijer bordet:
[länk]

Netonnet bordet med tillhörande kgs216
[länk]
Då har jag fyllesurfat trots allt. Tack för förklaringen!

GTA 2500 hade jag faktiskt missat helt, ett bättre alternativ än Ryobi? Om man nu skulle välja mellan dom två?

Men det kanske är GTA 3800 man ska ha ändå? :) Visserligen dubbla kostnaden men man jag vill ändå ha nåt som är sjyst

Jag tror att gta2500 och gta3800 är byggda på samma vis, bara längden som skiljer. Borde vara ungefär lika stadiga. Men som jag skrev tidigare så skulle jag valt längsta möjliga bord. Tycker mitt gta3800 känns lite i kortaste laget ibland.

pyro skrev:
Jag tror att gta2500 och gta3800 är byggda på samma vis, bara längden som skiljer. Borde vara ungefär lika stadiga. Men som jag skrev tidigare så skulle jag valt längsta möjliga bord. Tycker mitt gta3800 känns lite i kortaste laget ibland.
Gta 3800 är kraftigare än 2500 i sin konstruktion.

Christoffer85 skrev:
Jag har ett niko 010 till min såg som jag är nöjd med. Har aldrig prövat något annat så jag har inget att jämföra med men jag tycker det är stabilt.
Har också ett niko 010 och det duger till att kapa lite brädor och reglar men tycker att det är lite rappligt och klent när man börjar hålla på med finlir

Så ska förpassa det till ett slit och släng och bygga ett fast bord istället.

Men gta 3800 ser trevligt ut, viktigaste är att färlängningsarmarna inte sviktar och att höjdjusteringen är stabil

Har ett Metabo ksu400. Tungt och lite otympligt att flytta omkring men istället galet stabilt när det väl står på plats!

Metabo ksu400 verkar ha utgått?

Känns som GTA 3800 är det jag ska satsa på om jag ska det ett tag framöver också, nästa år ska det kapas en del längre brädor till fasaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.