Hej, letar efter en bra bänk att ha min Kap/ger- såg på. Orkar inte köpa något jättedyrt, men vill ogärna ha nått crap. Någon som kan rekommendera nått lämpligt?

Hittade det här som jag tyckte verkade vettig: http://www.verktygsboden.se/?id=69436

Såg också att Jula hade en variant i samma prisklass, och med 3 eluttag.

Jag har sågbänken från Verktygsboden och är nöjd med den. Eftersom benen är fällbara är den inte 100% stabil och ett diagonalstag till benen hade inte varit fel. Men den fungerar även till tunga reglar utan att kännas alltför instabil.
Det som är bra är att det är lätt att flytta sågen och de inställbara stoppen.
Sen är det lite kul finesser som skruvstycke, vägguttag och lampa.

Mikael_L
Här är tråden som avhandlar bägge borden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18752-sagstativ-inhandlat.html

Jag är numera ägare av en kap/ger, men saknar fortfarande sågbord.
Så jag håller också ögonen öppna och kollar och klämmer och känner på de bord jag kommer åt.
Jula's och Verktygsboden är med all sannolikhet samma stativ.
Detta och Kellen tycker jag utklassar alla andra lågprisalternativ jag sett än.

Så jag väljer väl mellan Jula/verktygsboden och Kellen nu.
Jag måste egentligen bestämma mig om jag vill ha ett stationärt (Jula/verktygsboden 30kg) eller ett mobilt (Kellen 16kg). Och jag lovar, det märks skillnad!

andersmc skrev:
Eftersom benen är fällbara är den inte 100% stabil och ett diagonalstag till benen hade inte varit fel. Men den fungerar även till tunga reglar utan att kännas alltför instabil.
peta ut benen lite till så blir den stabil... irriterade mig på detta med, tills jag krasst konstaterade hur enkelt det var att rätta till det ;)

Kör Kellen-bordet till min Dewalt 707 och är jättenöjd. Just mobiliteten är väldigt tacksam för mig eftersom jag är tvungen att såga ute och förvara den inne.

Som tiggre säger infinner sig stabiliteten när man särar på benen................ Bordsbenen alltså om någon tänkte på nåt annat. ;-)

Marta skrev:
[länk]

Här ser du kellen. en bänk från Coop-bygg.

ByggPutte verkar nöjd med den, jag har en likadan och är nöjd,
EN stor fördel är att den är lätt.

// Marta
Är också nöjd med bordet. Till slut. För jag fick göra en mellanadapter mellan min Bosch PCM 8S. Den har ju fästena diagonalt, sett framifrån.

CraneIsland skrev:
Hej, letar efter en bra bänk att ha min Kap/ger- såg på. Orkar inte köpa något jättedyrt, men vill ogärna ha nått crap. Någon som kan rekommendera nått lämpligt?

Hittade det här som jag tyckte verkade vettig: Verktyg - Vvs - Maskiner - Lås - Biltillbehör

Såg också att Jula hade en variant i samma prisklass, och med 3 eluttag.
Är det inte samma bord som Jula har, det ser iallf väldigt likt ut, förutom att lampan saknas (edit som andra också påtalat, bifogar länk)

Jula Postorder*Sågbord för kap- och gersåg

Kan nu i efterhand lägga till att stöden på Kellen-stativet är lite smäckiga. Skruvarna dras lätt för hårt = går sönder.

Jag köpte en plåt modell på haraldnyborg HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis. Har inget att klaga på. Tycker den fungerar bra och med externa stödrullar hanterar man 220 reglar utan någon som helst problem.

Varit och tittat på Kellen stativet nu med och jag kommer istället köpa det som finns på Jula / verktygsboden. Detta p.g.a. att jag inte gillade skruvinfästningarna på Kellen som sitter lite dumt och kändes lite klena/plastiga.

den där lampan som finns på verktygsbodens ställning är bara att hiva eller bygga om fästet till nåt annat (lampan pajade efter 1 timmes användning.... smäckpryl)

annars är jag fortfarande sjukt nöjd, den står på altanen med min 707 ofta :)

Hej!

Verkar som även Metabo har kommit med nya stativ a la Dewalt, undra vad ett sånt kostar...

Någon som vet?

• metabo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KSU400, 2495:- på Bauhaus ink.moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.