Hej!
Vi har idag en insats i murstocken, men är väl inte jättenöjda med den som värmekälla. Jag funderar därför på om vi skulle kunna såga upp ett större hål i murstocken, förstärka upp med stål(?), putsa insidan med något som tål värmen och montera en modern kamin i utrymmet?
Vi vill inte ställa en kamin helt utanför murstocken, av utrymmesskäl. Vi önskar därför att åtminstone del av en ev. kamin står i en nisch i murstocken. Vi tänker oss att befintlig skorsten/rökkanal bör kunna användas.
Jag tänker att det måste vara utförbart, men kommer placeringen leda till att effekten begränsas betydligt?
Tacksam för hjälp!
Vi har idag en insats i murstocken, men är väl inte jättenöjda med den som värmekälla. Jag funderar därför på om vi skulle kunna såga upp ett större hål i murstocken, förstärka upp med stål(?), putsa insidan med något som tål värmen och montera en modern kamin i utrymmet?
Vi vill inte ställa en kamin helt utanför murstocken, av utrymmesskäl. Vi önskar därför att åtminstone del av en ev. kamin står i en nisch i murstocken. Vi tänker oss att befintlig skorsten/rökkanal bör kunna användas.
Jag tänker att det måste vara utförbart, men kommer placeringen leda till att effekten begränsas betydligt?
Tacksam för hjälp!
Bild på hur det ser ut idag?
Insatsen står väll inte i murstocken, utan den står väll i den öppna eldstaden?
Hur högt upp i eldstaden/murstocken ansluter insatsröret?
Finns det ventilationsöppning(ar) precis under tätningen mellan insatsröret och murstocken?
Insatsen står väll inte i murstocken, utan den står väll i den öppna eldstaden?
Hur högt upp i eldstaden/murstocken ansluter insatsröret?
Finns det ventilationsöppning(ar) precis under tätningen mellan insatsröret och murstocken?
Ursäkta!Demmpa skrev:
Jag märkte inte ens att jag publicerade.
Hade tänkt lägga upp en bild.
Den öppna eldstaden utgörs av ett hål in i murstocken
Vad gäller dina andra frågor, så måste jag kolla. Jag vet inte riktigt hur det ser ut.
Liknande trådar
-
Hur sågar jag av listerna för att bygga hörnskafferi?
Möbelsnickeri -
Murstock källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Räcker vinddriven frånluftsfläkt på murstocken?
Ventilation -
Hjälp - "bygga vågigt" staket, hur såga/rita
Trädgård allmänt -
Hur lösa obrännbart undergolv bredvid murstock
Byggmaterial & Byggteknik